:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portrait of a Man

Portrait of a Man

Anoniem (in circa 1480-1500)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Portrait of a Man
Material and technique Silverpoint on gray prepared paper, (remains of) framing lines with the pen in brown ink, on a round piece of paper
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Diameter 86 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Follower of: Dieric Bouts
Previously attributed: Hugo van der Goes
Accession number MB 1395 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1480-1500
Signature none
Watermark none (vV, 2P)
Inscriptions 'c' (verso, at upper left, in pen and brown ink)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; in the museum since its foundation, 1849
Exhibitions Bruges 1939, no. 47 (Hans Memling); The Hague 1945, no. 129 (Hugo van der Goes?); Paris 1947, no. 49 (Hugo van der Goes); Dijon 1950, no. 60 (Hugo van der Goes); Rotterdam 1952, no. 5 (circle of Hugo van der Goes); Prague 1966 no. 6 (Hugo van der Goes)
Internal exhibitions Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Cat. 1852, no. 396 (Hans Holbein); Cat. 1869, no. 274 (Hans Holbein); Jaarverslag 1894, p. 14 (Netherlandish 16th Century); Schmidt-Degener 1911, p. 255 (Hans Memling, c. 1480-85); cat. 1927, no. 580 (Hans Memling); Adler 1940, p. 112 (Hans Memling)
Material
Object
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Deze zilverstifttekening van een mannenkop met een met bont gevoerde kraag werd in de eerste twee tekeningencatalogi van het museum toegeschreven aan Hans Holbein. Haverkorn van Rijsewijk zag in 1903 al dat de tekening door een Nederlandse kunstenaar gemaakt moest zijn en schreef haar toe aan Hans Memling.1 Deze benaming hield enige tijd stand. De mannenkop sierde zelfs de omslag van de catalogus voor de Memling-tentoonstelling in 1939. De invloed van Hugo van der Goes (1440-1482) op de maker van het blad werd door Friedländer opgemerkt. Hij schreef de tekening onder voorbehoud aan Van der Goes toe.2

De wijze waarop de springerige haardos is getekend en de gefixeerde blik van man doet inderdaad denken aan geschilderde portretten van deze meester, zoals Het portret van een donor met Johannes de Doper in Baltimore.3 De tekenaar lijkt echter meer nog beïnvloed te zijn door Dieric Bouts (1415/20-1475). De robuuste kop is in vorm verwant aan de donor op een fragment van een zijluik in New York uit de omgeving van Bouts, dat rond 1460 is gedateerd (afb. 1).4 Beide portretten, in driekwart weergegeven, hebben dezelfde lichtwerking en tonen een gelijksoortige subtiele overgang van wang naar hals. Ook komt de nauwkeurige weergave van haar en kraag enigszins overeen.

De schilderachtige invulling van de licht-donker partijen in het gezicht wijzen erop dat het hier vermoedelijk een kopie naar een geschilderd voorbeeld betreft. Ook andere elementen in de tekening lijken dit te bevestigen. Pentimenti (veranderingen) zijn bijvoorbeeld niet zichtbaar. Bovendien is, zonder enige slagschaduw, de figuur geïsoleerd van zijn omgeving weergegeven, zonder enige slagschaduw. Ook zijn enkele elementen nogal nadrukkelijk getekend, zoals de contourlijn aan de linkerzijde van het gezicht en de weinig subtiele, donker aangezette oogleden. Op basis van de wat grovere hantering van de metaalstift en de eerdere vergelijking met het werk van Hugo van der Goes is een datering rond 1480-1490 waarschijnlijk.

Footnotes

1 Schmidt-Degener 1911, p. 255.

2 The Hague 1945, nr. 129.

3 Baltimore, The Walters Art Museum, inv. nr. 37.296; http://art.thewalters.org/detail/26514/portrait-of-a-man-at-prayer-with-saint-john-the-baptist/.

4 New York, The Metropolitan Museum of Art, New York, inv. nr. 32.100.41. M. Ainsworth in Ainsworth/Christiansen (eds) 1998, nr. 24.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist