:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Various Groups of Figures

Various Groups of Figures

Anoniem (in circa 1600-1625)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Various Groups of Figures
Material and technique Pen and brown ink, brown and gray-green wash, framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 186 mm
Width 326 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Workshop of: Jan Brueghel (I)
Accession number MB 1693 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1600-1625
Signature none
Watermark none (vV, 9P)
Condition foxing, laid down, paper and glue residues (verso)
Inscriptions 'I Breugel' (at lower left, in pencil), '3' (verso, at upper centre, in pencil), '45 / Breugel 81' (verso, at lower centre, in pencil)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 186 (as Jan Brueghel); cat. 1869, no. 45; cat. 1901, no. 84 (fl. 100,-)
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Dit blad toont zeventien figuren, die in groepjes over het blad verdeeld zijn. Links op de voorgrond staat een man die we op de rug zien. Twee vrouwen met een meisje aan de hand en vergezeld door een hond, zijn gekleed in huiken – capevormige mantels die over het hoofd gedragen werden. Naast hen staat een vrouw met een kind op de arm, gevolgd door  twee drijvers met een hond. Rechts in de hoek staat een bedelaar op het punt een steen te gooien.

Linksboven lijken twee mannen, van wie er een zijn hoed verliest, samen te ruziën. Daarnaast lopen twee vrouwen met een meisje, wier kleding een stuk eenvoudiger is dan die van het meisje op de voorgrond. De staande man naast hen is mogelijk dezelfde man als op de voorgrond, gelet op zijn kleding en zijn tas met schouderband. Ten slotte volgen drie heren achter een tafel of borstwering. De figuren zijn vormgegeven met bruine wassingen, terwijl grijsgroen gewassen partijen de grond aanduiden waarop zij zich bevinden.

Sommige van de uitgebeelde figuren worden in verband gebracht met Brueghels geschilderde werk en dat van zijn werkplaats. Zo zijn de vrouwen met het meisje aan de hand en de vrouw met het kind op de arm vrijwel identiek aan de figuurgroepen die Jan Brueghel als stoffage aanbracht in enkele kerkinterieurs van Hendrik van Steenwijck de Jonge (1580/82-1649).1 De twee drijvers met hun lange stokken komen voor op diverse landschappen van Joos de Momper (1564-1635), die Jan Brueghel van figuurtjes voorzag.2 Dit doet vermoeden dat deze tekening in Brueghels atelier ontstond en dienst deed als beelddocumentatie, waarvan door Brueghels medewerkers naar believen figuurtjes konden worden overgenomen ter stoffering van schilderijen die in het atelier werden gemaakt.

Footnotes

1 Bijvoorbeeld: Gezicht op het interieur van de kathedraal van Antwerpen, Budapest, Szépmüvészeti Múzeum, inv. nr. 579, zie Essen/Antwerp 1998, nr. 91, als ca. 1609. Voor kerkinterieurs met vergelijkbare vrouwen en kinderen, zie Ertz 2008-2010, dl. IV, nr. 597, nr. 600.

2 Bijvoorbeeld Ertz 2008-2010, dl. IV, nrs. 771, 774, 780, 781. We treffen ze ook aan op een tekening in de collectie Maida and George Abrams op naam van Brueghel, met diverse studies van figuren en dieren, zie London/Paris/Cambridge 2002, nr. 36. Marijn Schapelhouman suggereerde dat de twee mannen ontleend zijn aan Sebastiaan Vrancx (mondelinge mededeling, mei 2011).

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist