:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Raid on Travelers

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Raid on Travelers
Material and technique Pen and gray ink, gray and brown wash, framing lines with the pen in gray ink
Object type
Drawing (recto) > Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 189 mm
Width 314 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Circle of: Sebastiaan Vrancx
School of: Jan Brueghel (I)
Accession number MB 1694 recto (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1600-1650
Signature none
Watermark Coat of arms with an indistinct housemark below (53x49mm the shield only, on P4-5 from the top, near the centre, beneath the man taken prisoner; vV, 7P, cropped folio), quarterly: Strasburg bend in 1 and 4, the figures in 2 and 3 are difficult to distinguish, because the drawing obscures the view; possibly a rampant lion in 2. and an emerging lion on waves in 3, similar to the watermark found in three other drawings in the museum’s collection (inv. nos. JMat 2, MB 1980/T 2 and CCW 1: coat of arms of an unidentified family (Baden-Hochberg according to Briquet vol. 1, p. 89, but this family has another coat of arms), similar to Briquet 1075 (probably papermaker BL in Ettlingen, below Karlsruhe, county of Baden, Germany; doc. 1589-1601 but used well into the 17th c., o.a. doc. Utrecht 1589-1602, Leiden 1597; Briquet vol. I, p. 89)) and Heawood 602-604 (with other initials; doc. resp. Holland 1604, 1611, 1627) and 605 (without the bend but with the same initials BL in ligature; doc. Holland 1611). [AE] [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Inscriptions 'Breugle de Velours' (at lower centre, in pen and brown ink), '83' (verso, at lower centre, in pencil), '[..]' (indecipherable writing, verso, at upper left, in pen and gray ink)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark unknown collector 'JC' or 'IHC' (in ligature, not in Lugt), Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852 no. 188 (as Jan Brueghel); cat. 1869 no. 47; cat. 1901, no. 83 (fl. 100,-)
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Aan de voet van een heuvel met een galgenveld plegen rovers een overal op een reiswagen. Voor de wagen wordt een man vastgehouden, terwijl zijn vrouw zittend op haar knieën wordt uitgekleed. Intussen plunderen twee overvallers de wagen, een derde spant de paarden uit. Daarnaast ligt de voerman op de grond, met naast hem zijn zweep. Links staat een man op de uitkijk, rechts gaat er een met zijn deel van de buit vandoor. In de verte zijn een molen en een dorp met een kerktoren te zien.

De tekening is een kopie naar een ongeveer even grote tekening in The British Museum in Londen, die is toegeschreven aan Adriaen van Stalbemt (1580-1662).1 De Rotterdamse tekening is echter kwalitatief minder dan dit blad: de uitwerking van de bomen, het landschap en de lucht is een stuk eenvoudiger, bijvoorbeeld door het ontbreken van blauwe wassingen. Ook mist de kopie op de voorgrond een rover die zijn slachtoffer tegen de grond drukt.

Het Rotterdamse blad werd in 1852 beschouwd als een werk van Jan Brueghel de Oude, wat later werd gewijzigd in ‘school van Jan Brueghel’.2 En hoewel de tekening in London op naam van Van Stalbemt staat, is het beter beide voorstellingen in de omgeving van Sebastiaan Vrancx te plaatsen.3 Zo kennen we van Vrancx een getekende Overval op een reiswagen die in drie versies overgeleverd is – twee eigenhandige tekeningen en één kopie – waarop de hier besproken tekening in stijl en uitvoering duidelijk geïnspireerd is.4 Het type figuren op de Rotterdamse tekening, zoals de overvallers met hun grote, slappe hoeden, maar ook de situering van de overval aan een bosrand en het motief van de knielende vrouw die belaagd wordt, zijn aan deze compositie van Vrancx ontleend.5

Footnotes

1 Londen, The British Museum, inv. nr. 1854.0628.37; Hind 1923, p. 136, nr. 1. Deze tekening meet 199 x 304 mm.

2 Inventariskaart, zonder bron en datum.

3 Al is de tekening van een andere hand dan de twee, eveneens in de omgeving van Sebastiaan Vrancx ontstane tekeningen N 87 en DN SV gi.

4 Overval op een reiswagen, Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1897-A-3368; Schapelhouman 1987, nr. 103. Overval op een reiswagen, Curaçao, Nora Foundation, Haarlem 2000, nr. 10. Een kopie bevindt zich in Parijs, Musée du Louvre, inv. nr. 21.009, Lugt 1949, nr. 1393 (kopie naar Vrancx). In 1992 werd in Londen een schilderij geveild (Christie’s, 15 april 1992, nr. 104, als Sebastiaan Vrancx) dat dezelfde voorstelling toont als de tekening in The British Museum.

5 Zie voor een enigszins vergelijkbare Overval op reizigers van Vrancx, met een huifkar op een bospad, soldaten, een galgenveld, molen en dorp op de achtergrond, veiling J.Th. Cremer, Amsterdam (Sotheby’s), 17 november 1980, nr. 38 (fotodocumentatie RKD Den Haag).

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist