:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Three Magi

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Three Magi
Material and technique Black chalk, pen and brown ink, heightened with white, framing lines with the pen in brown ink, on gray paper
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 141 mm
Width 189 mm
Artists Draughtsman: Jacques de Gheyn (II)
Accession number MB 1713 (PK)
Credits Gift I.M. Hudig, 1926
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1926
Creation date in circa 1600-1629
Signature 'JDG' [ligature] monogrammed (lower centre, in pen and brown ink)
Watermark none (vV, 7P)
Inscriptions 'Vente de A G. de Visser Bellart 1869 / no. 126 du catalogue / Jaques de Gheyn' (verso, at lower centre, in pen and brown ink), 'n x y, Fl en me–' (verso, at lower left, in pencil), 'Les Rois Magis' (verso, at lower right, in pencil)
Mark W. Pitcairn Knowles (L.2643)
Provenance Sale, The Hague (De Visser), 8 March 1869, no. 126 (‘Les trois mages’, fl. 10)[copy RKD]; Ignatius F. Ellinckhuysen (1814-1897), Rotterdam, his sale Amsterdam (Muller/Van Gogh), 16-17 April 1879, no. 100 (fl. 18, ¼, to V[isser])[copy RKD]; A.G. de Visser, The Hague, his sale, Amsterdam (Muller), 16 May 1881, no. 143 (fl. 40 to Pitcairn Knowles)[copy RKD]; William Pitcairn Knowles (1820-1894), Rotterdam/ Wiesbaden, his sale, Amsterdam (Muller) 25-26 June 1895, no. 250 (fl. 10 to Muller)[copy RKD]; W.F. Piek [sale catalogue 1913]; Vincent van Gogh, his sale, Amsterdam (De Vries), 2-3 December 1913, no. 315 (fl. 41 to Van Hamel, Deventer)[copy RKD]; I.M. Hudig, Rotterdam, by whom presented to the museum, 1926
Exhibitions Amsterdam 1939, no. 79i; Rotterdam 1952, no. 29; Prague 1966, no. 35; Paris 1974, no. 39; Rotterdam/Washington 1985, no. 43; Paris/Rotterdam 2014, no. 84
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Jaarverslag 1926, p. 6; Van Gelder 1928, p. 178; Van Regteren Altena 1936, p. 42; Haverkamp Begemann 1957, no. 12; Judson 1973, p. 34; Van Regteren Altena 1983, vol. 1, pp. 107-108, vol. 2, no. 33, p. 177, under no. 106, vol 3, pl. 248; Amsterdam 2008, pp. 42-43; Massing 2011, pp. 273-274
Material
Object
Technique
Heightened with white > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

De drie koningen staan dicht opeen met hun geschenken voor de hoek van een muur die achteraan met planten begroeid is. De middelste koning herinnert met zijn magere gezicht, zijn lange, dunne neus en ingevallen ogen enigszins aan de man op het Studieblad met de koppen van een oude man, een jongen en een vrouw (inv. nr. H 259), die ook op enkele andere tekeningen van De Gheyn voorkomt. Mogelijk nam de kunstenaar bij het tekenen van deze koning hetzelfde model als uitgangspunt, maar nu in een andere houding.

Wie langer naar de voorstelling kijkt, ziet dat de drie van dichtbij getekende figuren weinig samenhang vertonen en eigenlijk drie aparte studies zijn. Vooral de morenkoning aan de linkerkant is enigszins achter de rug van de middelste koning weggestopt – voor hem is weinig relatief ruimte op het blad.1 Ook heeft hij een andere maatvoering dan de andere koningen en is hij in dikkere penlijnen getekend. Maar ook de twee andere koningen verschillen onderling. In de kleding van de koning rechts zijn met kruisarceringen en rommelige, krasserige zigzaglijnen veel donkere schaduwpartijen aangebracht, waartegen zijn beker licht afsteekt. De toga van de middelste koning is daarentegen schetsmatiger getekend, met lange, parallelle lijnen. Het bindend element tussen de drie personen is de muur op de achtergrond. Uit de penlijnen die het muurvlak vullen is op te maken dat De Gheyn deze als laatste tekende. Zo volgt bij de middelste koning het krasserige patroon op de muur de ronding van zijn hoofd. Tussen hem en de morenkoning fungeren de snel opgezette zigzaglijnen als vulling tussen beide figuren. Bovendien gaan de lijnen in de achtergrond soms over de contouren van de morenkoning heen.

De compositie van de tekening, met drie grote, dicht opeengepakte figuren is opmerkelijk. De Gheyn heeft hier bewust geëxperimenteerd met de uitbeelding van een traditioneel thema op een nieuwe manier. Hij liet zich daarbij wellicht inspireren door de pentekening Fantasiefiguren voor een muur en balustrade van zijn leermeester en collega Hendrick Goltzius uit 1598, waar ook drie figuren in close-up verbeeld zijn.2 Zowel wat betreft beeldvorm als in de vlotte tekenstijl herinnert De drie koningen bovendien aan een andere tekening van Goltzius, namelijk De man met de aardappelneus (inv. nr. MB 1743), die vermoedelijk dateert van omstreeks 1600-1605. Dat pleit voor een datering van De Gheyns tekening ná deze jaren.

Footnotes

1 Volgens Van Regteren Altena gebruikte De Gheyn voor deze morenkoning een pleisterkop, die ook gebruikt is op een tekening van Jacques de Gheyn III, zie Van Regteren Altena 1936, p. 42 en Van Regteren Altena 1983, dl. 2, p. 26 (onder nr. 33), p. 177 (onder nr. 106). Terecht wezen Meij en Giltaij erop (Paris 1974, p. 56, onder nr. 39), dat dit niet het geval hoeft te zijn omdat, De Gheyn ook studies van negroïde personen ‘naar het leven’ maakte, zie tekening in Londen, The British Museum, inv. nr. 1869.6.12.594, Popham 1932, p. 158, nr. 4; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 634.

2 Stockholm, National Museum, inv. nr. 1700; Reznicek 1961, nr. 160. Dit werd eerder opgemerkt in Parijs 1974, p. 56 (onder nr. 39).

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Jacques de Gheyn (II)

Antwerpen 1565 - Den Haag 1629

Bekijk het volledige profiel