:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Jeptha Ousted by His Brothers and Jeptha Asked to Be the Leader of the Israelites

Jeptha Ousted by His Brothers and Jeptha Asked to Be the Leader of the Israelites

Pieter de Jode (I) (in circa 1620-1625)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Jeptha Ousted by His Brothers and Jeptha Asked to Be the Leader of the Israelites
Material and technique Black chalk, pen and brown ink, framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 188 mm
Width 280 mm
Artists Draughtsman: Pieter de Jode (I)
Accession number MB 1714 (PK)
Credits Purchased 1872
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1872
Creation date in circa 1620-1625
Signature none
Mark Museum Boymans Rotterdam (L.288)
Provenance Diederik Vis Blokhuysen († 1869), Rotterdam, his sale (†), Rotterdam (Lamme), 29 April 1 May 1872, no. 162 (‘Sujets allégorique’, 2 F[euille]s, together with inv.no. MB 1733), to the museum
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1901, no. 390 (fl. 20,-); London/Paris/Bern/Brussels 1972, p. 56; Boon 1992, p. 232 (under no. 129), p. 233 (under no. 130); Paris/Rotterdam 2014, under no. 104
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

In het tijdperk van de Rechters in het Oude Testament wordt Jefta, een krijgshaftig man uit Gilead, leider van de Israëlieten in hun oorlog tegen de Ammonieten. Aan de vooravond van de slag belooft hij God dat hij het eerste dat hem bij een behouden thuiskomst tegemoet komt, als brandoffer aan Hem zal opdragen. Wanneer hij na de overwinning in zijn woonplaats terugkeert, wordt hij door zijn dochter (en enige kind) met reidansen en trommels begroet. Op haar aandringen houdt Jefta zijn belofte aan God en offert haar (Richteren 11).

Op deze twee tekeningen van Pieter de Jode de Oude zijn drie andere episoden uit de geschiedenis van Jefta verbeeld. Op de eerste tekening wordt Jefta door zijn halfbroers uit Gilead verjaagd (Ri. 11:2). Op de achtergrond vragen de oudsten van Gilead hem terug te keren en hun aanvoerder in de strijd tegen de Ammonieten te worden (Ri. 11: 5-8). Dit gebeurde nadat Jefta naar het land Tob was gevlucht, waar een stel avonturiers zich bij hem aansloot. De tweede voorstelling toont Jefta’s gezantschap bij de koning van Ammon. Ze voeren een gesprek over het grondgebied van Israël waarop de koning aanspraakt maakt (Ri. 11:12-27).

Beide voorstellingen zijn ontwerptekeningen voor een serie van zes prenten met de geschiedenis van Jefta, waarvan er vijf werden getekend door De Jode en één – de derde uit de reeks – door Antonio Tempesta (1555-1630).1 De tekeningen werden gegraveerd door Nicolaes Rijckmans, een graveur uit Edam die een leerling was van De Jode en in de jaren 1620-26 in Rubens’ atelier werkte.2 Naast deze twee tekeningen – die ontwerpen zijn voor de eerste en tweede voorstelling in de reeks – is  alleen nog de voortekening voor de laatste prent bekend, Jefta offert zijn dochter, die zich in Leiden bevindt.3

Op beide tekeningen is goed te zien hoe de voorstelling eerst in zwart krijt (met hier en daar correcties) is getekend, vervolgens is vastgelegd met de pen en ten slotte voor de dieptewerking en plasticiteit met wassingen is voltooid. De blanco kaart op de tekening met Jefta’s gezantschap bij de koning van Ammon, die door twee boden wordt opgehouden en waarnaar de koning met zijn scepter wijst, is op de gravure een landkaart van Israël en het gebied van de Ammonieten geworden – ter ondersteuning van de gevoerde discussie.

Footnotes

1 Op basis van de watermerken in het papier van beide tekeningen kan worden geconstateerd dat de twee tekeningen mogelijk zijn gemaakt op twee helften van hetzelfde vel papier of op twee halve vellen uit dezelfde riem papier. Met dank aan Albert Elen.

2 Hollstein IX, p. 209 (N. Ryckmans naar Pieter de Jode I, nrs. 75-86, 12 Scenes uit het Oude Testament); Hollstein XX, 1978, p. 200, nrs. 1-6; Voor de graveur Nicolaes Rijckmans (ook Ryckmans, Ryckemans) zie Thieme-Becker dl. XXIX, p. 254, zonder geboorte-en sterfjaar. Volgens C. van Mulders in Turner 1996, dl. 17, p. 598 was hij een leerling van De Jode.

3 Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv.nr. PK-T-AW-944.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Pieter de Jode (I)

Antwerpen 1573 - Antwerpen 1634

Bekijk het volledige profiel