:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Tall Tree in a Hilly Landscape

Tall Tree in a Hilly Landscape

Previously attributed: Jacques de Gheyn (II) (in circa 1600-1625)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Tall Tree in a Hilly Landscape
Material and technique Black chalk (traces), pen and brown ink, brown wash, framing lines with the pen in brown ink at the lower edge
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 262 mm
Width 176 mm
Artists Previously attributed: Jacques de Gheyn (II)
Accession number MB 1715 (PK)
Credits Gift Dr J.Q. van Regteren Altena, 1933
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1933
Creation date in circa 1600-1625
Signature none
Watermark none (vV, 8P)
Condition foxing
Inscriptions 'Z3' (verso, along the left edge, in pencil), 'Rol. Savery' and 'A/AW 1900 / coll Klinkosch' (middenonder, in black chalk), (at lower left, from top down:) '102' (in pencil), '335' (stamped and glued), 'Savry Rol' (in red chalk), 'Bloemart' (in pencil or in black chalk), 'Bau[..]' (in pencil or in black chalk)
Mark A. von Wurzbach-Tannenberg ( L.2587), S. von Licht (L.789b)
Provenance Philipp Freiherr Draexler von Carin (1794 1874), Vienna [Van Regteren Altena 1983, no. 981]; Josef C. Ritter von Klinkosch (1822-1888), his sale, Vienna (Wawra), 15 April 1889 sqq., no. 828 (Roelandt Savery); Dr. Alfred Ritter von Wurzbach Tannenberg (1845 1915), Vienna, (?) his sale, Vienna (Dorotheum), 5 10 February 1912 (no. not found); Stefan von Licht (1880 1932), Vienna; his sale Frankfurt (Helbing), 7 December 1927, no. 100 (Abraham Bloemaert); Dr. E. Goldschmidt, Vienna ; J.Q. van Regteren Altena (1899-1980), Amsterdam, by whom presented to the museum, 1933
Exhibitions Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 5)
Internal exhibitions De Collectie Twee - wissel V, Prenten & Tekeningen (2009)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Jaarverslag 1933, p. 6; Van Regteren Altena 1936, p. 89; Van Regteren Altena 1983, vol. 2, no. 981, vol 3, ill 18
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening laat een grote, schuin gegroeide boom op een heuvel zien, met nog twee bomen in de achtergrond. De boom heeft een stevige kruin en halverwege de stam enkele takken met veel blad, waarvan de rechter lijkt te buigen in de wind. Door de strakke contourlijnen en de donkere wassingen op de stam en in het bladerloof, steekt de boom helder af tegen de achtergrond waar enkel wat kleine wolkjes zijn getekend.

De tekening is toegeschreven geweest aan Abraham Bloemaert en Roelandt Savery, zoals blijkt uit veilingcatalogi en opschriften op de keerzijde. Van Regteren Altena schreef het blad voorzichtig toe aan Jacques de Gheyn II als een vroeg werk van de kunstenaar.1 Bovendien bracht hij de tekening in verband met een – eveneens voorzichtig door hem aan De Gheyn toegeschreven – Palmboom in een rotsachtig landschap in the Fogg Art Museum in Cambridge (Mass.), die ongeveer even groot is als het Rotterdamse blad en overeenkomt wat betreft tekenstijl, compositie en thematiek.2 Van Regteren Altena suggereerde dat beide bladen mogelijk tot een reeks tekeningen van verschillende boomsoorten behoorden. Aannemelijk is dit echter niet, want een specifieke boomsoort valt op de Rotterdamse tekening niet te herkennen – het gaat om een exemplaar dat ‘uit de geest’ en niet ‘naar het leven’ getekend is.3 Bovendien wijkt wat betreft tekenstijl deze studie van een boom zo af van de boomstudies van Jacques de Gheyn (zie inv. nr. MB 1976/T 41) dat een toeschrijving aan deze kunstenaar niet houdbaar is.

Footnotes

<

1 Van Regteren Altena 1936, p. 89.

2 Harvard Art Museums/Fogg Museum, inv. nr. 1969.105; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 982.

3 Met dank aan Frans Smeding.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Jacques de Gheyn (II)

Antwerpen 1565 - Den Haag 1629

Bekijk het volledige profiel