:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Doctrina (Learning)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Doctrina (Learning)
Material and technique Pen and black and gray ink on parchment
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 146 mm
Width 112 mm
Artists Draughtsman: Hendrick Goltzius
Accession number MB 1742 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in 1583
Signature dated and signed 'Ao-1583- / HGoltzius.fecit.' [HG in ligature] (below 'Doctrina', in pen and black ink)
Watermark none
Condition foxing
Inscriptions 'Doctrina' (at upper centre, in pen and blackn ink, autograph), 'Niet door straffings zeer, maer om deucht en eer. / Salmen leeren hier, / Want na wysheyt haect, cloeck daero[m] oock waeckt / Een perfeckt scholier.' (on the pedestal, in pen and black ink, autograph), '1o' (at lower left, in pencil)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance Pierre Wouters (c. 1702-1792), Lierre, his (†) sale, Brussels (T’Sas), spring of 1797, postponed, Brussels (Demarneffe), 16-18 November 1801, no. 921 (with three other drawings, from the same series?); F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; in the museum since its foundation, 1849
Exhibitions Amsterdam/New York/Toledo 2003, no. 11; Paris/Rotterdam 2014, no. 52
Internal exhibitions Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Boijmans bij de Buren - Meesterlijk! (2019)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 318; cat. 1869, no. 188; cat. 1901, no. 244; Hirschmann, 1919, p. 140; Reznicek 1961, p. 78, no. 163; Philadelphia 1992, p. 44, n. 21; Amsterdam/New York/Toledo 2003, no. 11, pp. 50, 239
Material
Object
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Deze personificatie van Doctrina (Onderwijs) is een vroeg voorbeeld van een zogenaamd penwerk of Federkunststück, een tekening die door vloeiende, parallelle en gekruiste arceringen van de penlijnen sterk op een gravure lijkt. Goltzius gebruikte deze techniek veelal voor tekeningen op groot formaat, uitgevoerd op papier, perkament of doek (zie ook inv. nr. MB 1953/T11).1 Als meester in het hanteren van de pen bracht Goltzius deze tekentechniek tot grote perfectie. Voorzien van een signatuur en datering waren zij bedoeld als verzamelobjecten voor een selecte groep van kunstkenners. De waardering voor deze virtuoos uitgevoerde tekeningen was groot. Tenminste vier ervan werden verworven door keizer Rudolf II in Praag en Karel van Mander vertelt hoe Goltzius’ techniek aan het Praagse hof werd bewonderd. Ook Van Mander zelf prijst zijn goede vriend Goltzius vanwege de manier waarop hij zijn pen hanteert en meent dat zijn ‘Pen-wercken’ onovertroffen zijn.2 Goltzius gebruikte zijn uitzonderlijke pentechniek voor mythologische en allegorische voorstellingen, maar ook voor portretten en in 1588 voor een zeer verfijnde tekening van zijn eigen rechterhand.3

Wellicht keek Goltzius deze tekentechniek af van de Antwerpse tekenaar en graveur Johannes Wierix, die ook zeer bedreven was in het maken van verfijnde pentekeningen en eveneens in pen en bruine inkt een met een burijn gesneden gravure wist te imiteren (zie inv. nrs. J Wierix 1 en MvS 393). Johannes Wierix was bijna tien jaar ouder was dan Goltzius en woonde tussen 1575 en 1579 in Delft, waar Goltzius met zijn werk kennisgemaakt kan hebben. Hoewel de vroegst gedateerde pentekening van Johannes Wierix uit 1584 stamt – dus van ná het eerste penwerk van Goltzius – is het goed mogelijk dat Wierix de eerste was die speciaal voor verzamelaars dergelijke verfijnde tekeningen maakte.4

Doctrina zit hooggeplaatst op een basement van een zuil dat op een sokkel geplaatst is. Haar attributen staan traditioneel voor beloning en straf. In haar rechterhand houdt zij een kroon en scepter, de beloningen voor het vergaren van kennis en wijsheid. In haar linkerhand draagt zij een roede en plak, waarmee schoolmeesters luie en onoplettende leerlingen bestraften.5 Bestraffing is echter niet het juiste middel om scholieren aan het leren te krijgen, zo stelt de tekst op de sokkel: een goede scholier leert omwille van deugd en eer en zal uit behoefte aan wijsheid goed opletten.

Goltzius tekende Doctrina met talloze korte streepjes en lichte en donkere kruisarceringen in de hals, armen, voeten en plooival van de kleding. Op diverse plekken, zoals in het gezicht en op de armen, bracht hij met de pen fijne stipjes aan. Gezien deze verfijnde uitvoering en het gebruik van kostbaar perkament is de tekening als zelfstandig kunstwerk bedoeld. Leeflang wijst erop dat de houding van Doctrina, met haar gespreide armen en naar rechts gedraaide hoofd, mogelijk geïnspireerd is door de personificatie van Justitia op de gravure Justitia beloont de prijzenswaardige mensen van Cornelis Cort naar Frederico Zuccaro uit 1566.6 Daarnaast werd Goltzius voor de volumineuze rondingen en kleding van Doctrina wellicht beïnvloed door de monumentale sculptuur van Apollo – die eveneens op een sokkel zit – op de gravure De beeldentuin van de Casa Sassi in Rome, die Goltzius’ leermeester Dirck Volkertsz. Coornhert in 1553 graveerde naar ontwerp van Maarten van Heemskerck.7

Doctrina is een allegorisch figuur die maar zelden uitgebeeld is.8 Bij de veiling van de collectie Wouters in 1801 werd de tekening verkocht samen met drie andere tekeningen, die mogelijk één reeks vormden. Wat dit drietal voorstelde is niet bekend, maar wellicht verbeeldden zij onderwerpen die in het verlengde van Doctrina liggen, zoals Kennis, Wetenschap of IJver.9 De boodschap van Doctrina past in het milieu van geleerden en humanisten waarin Goltzius in Haarlem verkeerde. Zo is het goed denkbaar dat hij deze tekening maakte voor (of in opdracht) van Cornelius Schonaeus (1540-1611), de rector van de Latijnse school in Haarlem, die vanaf 1584 een groot aantal bijschriften voor Goltzius’ prenten leverde.10

Footnotes

1 Zie voor Goltzius’ penwerken Nichols in Philadelphia 1992, pp. 10-16 en Schapelhouman in Amsterdam/New York/Toledo 2003, pp. 235-263.

2 Van Mander 1604, fol. 285r-285v.

3 Haarlem, Teylers Museum, inv. nr. N 58, zie Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 85.

4 Schapelhouman in Amsterdam/New York/Toledo 2003, p. 238. Over het penwerk van Johannes Wierix Van Ruyven-Zeman 2004, op p. 251 over de relatie tussen het penwerk van Wierix en Goltzius.

5 Vergelijk voor de attributen de gravure van Raphael Sadeler naar Maarten de Vos, Tijd beloont IJver en bestraft Luiheid (1582), Hollstein XXI, 1980, p. 255, nr. 210; Veldman 2006, p. 181, fig. 167.

6 Leeflang in Amsterdam/New York/Toledo 2003, p. 47, fig. 11a; New Hollstein 2000b, dl. 2, nr. 156.

7 TIB dl. 55, p. 295, nr. 078; New Hollstein 1993-94, nr. 586. Zie voor deze voorstelling ook Brussels/Rome 1995, nr. 117.

8 Een ander voorbeeld is Doctrina in een prentenserie met De zeven planeten van Adriaen Collaert naar Maarten de Vos (1581), uitgebeeld als mannelijke personificatie met geometrische instrumenten en boeken, zie New Hollstein 2005-06, nr. 1300.

9 Amsterdam/New York/Toledo 2003, p. 46. Vergelijk bijvoorbeeld de iconografie van de reeks van vier gravures Wetenschap en Kunst leiden tot Rijkdom, Eer en Gemoedsrust, die Goltzius maakte in 1582, zie New Hollstein 2012, nrs. 199-202 en Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 10. Zie ook de prentenreeks Diligence, Patience and Wisdom van Jan Saenredam naar Goltzius, TIB dl. 4, pp. 432-434, nrs. 116-118; New Hollstein 2012, nrs. 516-518.

10 Zie voor Schonaeus als leverancier van prentenbijschriften Amsterdam/New York/Toledo 2003, p. 308 (n. 22) en Van de Venne 2001, pp. 13-75.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Hendrick Goltzius

Brüggen 1558 - Haarlem 1617

Hendrik Goltzius was an engraver from Haarlem. In the beginning he mainly engraved works designed by other artists, but later also used his own designs....

Bekijk het volledige profiel