:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Landscape with Horsemen on a Falconry Hunt

Landscape with Horsemen on a Falconry Hunt

Joos de Momper (II) (in circa 1610)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Landscape with Horsemen on a Falconry Hunt
Material and technique Black chalk, pen and brown ink, brown and blue wash, heightened with white, framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 268 mm
Width 427 mm
Artists Draughtsman: Joos de Momper (II)
Accession number MB 1769 (PK)
Credits Gift P. de Boer, 1930
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1930
Creation date in circa 1610
Signature none
Watermark postal horn in a shield (?), unstuck (vH, 16P, cropped plano)(48x48mm, on P2-3 from the left, beneath the house on the left)
Inscriptions 'ixyz' (verso, at upper left, in pencil), '20' (verso, centre, in pencil, circled), 'bruegel' (verso, at lower left, in pen and brown ink, partially covered by the false margin)
Mark none
Provenance art dealer Pieter de Boer (born 1894), Amsterdam, by whom presented to the museum, 1930
Exhibitions Amsterdam 1930, no. 42; Antwerp 1930, no. 424; Dijon 1950, no. 76; Rotterdam 2004b; Paris/Rotterdam 2014, no. 100
Internal exhibitions Het jaar rond met Bol (2004)
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Jaarverslag 1930, p. 6, ill.; ThB XXV, 1931, p. 53; Boon 1978, p. 131, under no. 373; Gerszi 1994, p. 178
Material
Object
Technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Blue wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

De tekening toont een panorama over een dal met verspreid liggende huizen en kerken, met rechts een kasteel en daarachter een standaardmolen op een heuvel. In de verte ligt een meer met zeilschepen op het water. Over een landweg op de voorgrond rijden drie heren en een dame te paard, die met hun drijvers en honden op valkenjacht gaan. Middenvoor koopt een man wat te drinken bij twee vrouwen die met hun handelswaar langs de weg staan.

Het onderwerp, de figuren en de uitvoering van het landschap zijn kenmerkend voor Joos de Momper. De donkere voorgrond, getekend in dikke penlijnen en voorzien van donkere wassingen, die sterk contrasteert met het lichter gekleurde uitzicht over het dal daarachter, komt op veel landschapstekeningen van De Momper voor. De motieven in de voorgrond en in het midden van de voorstelling – zoals de kerk met toren links en het kasteel rechts – werkte de kunstenaar zorgvuldig uit en zijn schaduwpartijen benadrukte hij met lichtbruine wassingen. De bebouwing en de heuvels in de verte zijn uitgevoerd in dunne penlijnen, stipjes en streepjes, wat in combinatie met blauwe wassingen diepte suggereert.1

Zoals Gerszi constateerde, ontstond dit landschap ongeveer gelijktijdig met De Mompers Landschap met zeegezicht, gesigneerd en gedateerd 1610, in Londen.2 Dit gezicht op een heuvelachtig landschap met een zonsondergang boven zee, is een van de weinige gedateerde tekeningen van De Momper en daarom een belangrijk sleutelstuk in het duiden van de chronologie in zijn getekende oeuvre. De tekenstijl van beide landschappen komt nauw overeen, al ontbreken op de Londense tekening blauwe wassingen en is het blad in Rotterdam verfijnder uitgewerkt. Rond 1610 tekende De Momper ook het Landschap met reizigers in Amsterdam.3 Op deze tekening is de overgang tussen voor- en achtergrond abrupter dan in het Rotterdamse landschap. De manier waarop voor- en achtergrond getekend zijn, met dikke penlijnen en donkere wassingen op het voorplan en dunne lijntjes en blauwe wassingen in de achtergrond, is echter goed vergelijkbaar met het landschap in Rotterdam. Van rond 1610 dateren eveneens het Heuvellandschap met kruis in Kassel en een Italiaans landschap in Berlijn.4

Footnotes

1 Zie voor De Mompers tekenstijl Gerszi 1994, pp. 166-167.

2 Londen, The British Museum inv. nr. Oo, 9.48; Popham 1932, p. 170, nr. 1; Gerszi 1994, pp. 177-178.

3 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. 31:165; Boon 1978, nr. 373, die een verband legt tussen de tekeningen in Amsterdam, Rotterdam en Londen en bovendien constateert dat de tekeningen in Amsterdam en Londen hetzelfde watermerk hebben.

4 Kassel, Staatliche Kunstsammlungen, inv. nr. 5057; Oehler 1979, nr. 39; Gerszi 1994, p. 178; Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. 13928; Bock/Rosenberg 1930, p.  276 (als Adriaen van Stalbemt); Gerszi 1993, p. 186 en fig. 15 (als Joos de Momper).

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Joos de Momper (II)

Antwerpen circa 1564 - Antwerpen 1635

Bekijk het volledige profiel