:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Founding of Constantinople

The Founding of Constantinople

Anoniem (in circa 1600-1625)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Founding of Constantinople
Material and technique Pen and brush and brown ink, brown wash, heightened with white, framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 197 mm
Width 202 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Circle of: Pieter de Jode (I)
Previously attributed: Johannes Stradanus
Accession number MB 1775 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1600-1625
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, nr. 961 (Johannes Stradanus); cat 1869, nr. 825 (Johannes Stradanus); Paris/Rotterdam 2014, under no. 105
Material
Object
Technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening behoort, samen met inv. nrs. MB 1774, MB 1776, MB 1778, MB 1783, MB 1784, MB 1785 tot een groep van zeven tekeningen die gebeurtenissen uit het leven van beroemde keizers uitbeelden. Zie voor de toeschrijving van de gehele groep MB 1774.

Na de doop van Keizer Constantijn, probeerde deze tevergeefs Rome te ontdoen van heidense gebruiken en besloot elders een nieuw Rome te stichten. Hij ging op reis om Troje tot zijn nieuwe hoofdstad te maken, maar volgens de legende, greep God in. Hij maakte duidelijk dat het nieuwe Rome moest worden gesticht in Byzantium: een vogel trok de aandacht van Constantijn door een touw van de werkmannen op de bouwplaats te laten vallen. Het verhaal is beschreven door de kardinaal en kerkhistoricus Caesar Baronius (1538-1607) in deel drie van zijn twaalfdelige Annales Ecclesiastici (III, Annus 324), die tussen 1588 en 1607 werd gepubliceerd. Deel drie kwam uit in 1592 en het verhaal vond meteen zijn weg in de beeldende kunst. Niet alleen deze kunstenaar gebruikte het voor een van zijn tekeningen uit de reeks. Ook Peter Paul Rubens baseerde in 1522 een van zijn ontwerpen, voor een serie taptijten over het leven van Constantijn de Grote op deze geschiedenis.1

Nog twee tekeningen uit deze groep, ieder met afwijkende maten, beelden episodes uit de geschiedenis van Constantijn af. Het zijn Het visioen van Constantijn, inv. nr. MB 1778 en De dood van Maxentius, inv. nr. MB 1776.

Footnotes

1 K. Brosens, Rubens. Subjects from history. The Constantine series. Corpus Rubenianum Ludwig Burchard, vol 13, London 2011, nr. 10.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist