:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Imaginary View of a Town with the Adoration of the Shepherds

Imaginary View of a Town with the Adoration of the Shepherds

Hendrick Hondius (I) (in 1618)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Imaginary View of a Town with the Adoration of the Shepherds
Material and technique Pen and brown ink, blue wash, framing lines with the pen in brown ink, indented for transfer
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 167 mm
Width 225 mm
Artists Draughtsman: Hendrick Hondius (I)
Accession number MB 1949/T 1 (PK)
Credits Purchased 1949
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1949
Creation date in 1618
Signature dated '1618.' and monogrammed 'Hh.' [ligature] (at lower right, in pen and brown ink)
Watermark Coat of arms with a walking bear in a diagonal bend, three balls, cross and letter C beneath (108x50mm, on P3-4 from below, below the centre; vV, 7P, heavily cropped folio), similar to Churchill 279 (Arms of the city of Berne, Switserland, Dürring papermakers, doc. 1630). [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Condition oxidation spots
Inscriptions '871' (verso, at lower left, in pencil, circled), 'Jbj oid' (verso, at lower centre, in blue ink, possibly stamped)
Mark L. Deglatigny (L.1768a)
Provenance G. Hautmont, his sale, 22 March 1928, no. 88 (acc. to sale catalogue 1937); Louis Deglatigny (1854-1936), Rouen; his sale, Paris (Ader), 14-15 June 1937, no. 119 (Ff. 700 to Rousselot); Jadwiga Vuyk-Reich Rosenblatt (1886-1950), Amsterdam; acquired by the museum in 1949
Exhibitions Paris/Rotterdam 2014, no. 103
Internal exhibitions Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Jaarverslag 1949, pp. 4, 18; New Hollstein 1994, p. 14; Orenstein 1996, pp. 52-53, ill. 32
Material
Object
Technique
Blue wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Dit is de ontwerptekening voor de gravure uit hetzelfde jaar 1618, die door Hendrick Hondius op basis van zijn eigen tekening werd gegraveerd en uitgegeven.1 Het bijbelse thema van de voorstelling, De aanbidding der herders (Lucas 2:16) rechts in de hoek, maakte hij ondergeschikt aan het sterk perspectivische stadsgezicht en de fantasiegebouwen in renaissancestijl. Het verdwijnpunt ligt links en het licht komt van buiten de voorstelling rechts, waardoor de linkerzijde van de bebouwing in de schaduw ligt. Op de voorgrond staan twee pratende mensen die als repoussoir dienen. Een groepje mensen loopt naar het Christuskind onder het afdak. Diepte wordt gesuggereerd door de steeds kleiner wordende figuren en door de blauwe wassingen, die voor dieper van kleur zijn dan op de achtergrond.

Hondius werd in 1597 lid van het Haagse Sint Lucasgilde en werkte sindsdien als graveur en uitgever in de hofstad. Deze tekening dateert uit de meest productieve periode van Hondius’ Haagse prentenbedrijf, de jaren tussen 1605 en 1620. Nadat Hondius in 1603 in Amsterdam en in 1604 in Leiden verbleef, vestigde hij zich in de zomer van 1605 opnieuw in Den Haag. Hij opende een prentenwinkel aan het Buitenhof en nam tenminste twee graveurs in dienst, Simon Frisius en Andries Stock, die hem hielpen bij de uitvoering van portret- en  en landschapsseries en met de uitgave van geïllustreerde boeken. In deze periode maakte hij tekeningen die door hemzelf of door Simon Frisius in prent werden gebracht. Naast deze tekening De aanbidding van de herders zijn dat bijvoorbeeld De terugkeer van de verloren zoon in Amsterdam, De vlucht naar Egypte in Kopenhagen en De aanbidding van de koningen in Cambridge.2 De laatstgenoemde tekening, die omstreeks 1610-1618 gedateerd wordt, is evenals de Rotterdamse tekening uitgevoerd in pen en bruine inkt, met blauwe wassingen. Ook in twee andere, tamelijk grote tekeningen in pen en bruine inkt, De doop van de kamerling en Elia gevoed door de raven, paste Hondius blauwe wassingen toe.3

Footnotes

<

1 Hollstein IX, 1953, p. 87, nr. 26; New Hollstein 1994, nr. 6. De gravure is voorzien van het opschrift Hh Inventor en sculps. Cum privilegio en van de datering 1618.

2 Orenstein 1996, pp. 50-53; De terugkeer van de verloren zoon, Amsterdam, Rijksmuseum, inv.nr. 1911:84; Schapelhouman 1987, nr. 33; gegraveerd door Hondius, New Hollstein 1994, p. 14, nr. 12. De vlucht naar Egypte (Kopenhagen, Statens Museum for Kunst, inv.nr. ***) en De aanbidding van de koningen (Cambridge, Fitzwilliam Museum, inv.nr. PD 412-1963) zijn beide gegraveerd door Frisius, zie New Hollstein 2008a, nrs. 3-4.

3 Zie voor De doop van de kamerling, particuliere verzameling, Nederland; Rotterdam/Paris/Brussels 1976, nr. 77; Elia gevoed door de raven, Londen, The British Museum, inv.nr. 1847-3-6-7; Popham 1932, p. 166, nr. 2.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Hendrick Hondius (I)

Duffel 1573 - Den Haag 1650

Bekijk het volledige profiel