:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Adoration of the Shepherds

The Adoration of the Shepherds

Anoniem (in circa 1600-1625)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Adoration of the Shepherds
Material and technique Pen and brown ink, brown wash, heightened with white, framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 308 mm
Width 403 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: Joachim Wtewael
Accession number MB 1955/T 8 (PK)
Credits Purchased 1955
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1955
Creation date in circa 1600-1625
Signature none
Watermark Cockatrice (two-legged dragon with a rooster’s head and legs) holding a small shield with the Basle crozier, and beneath a housemark, consisting of initials PP or RP, with a Latin cross and three balls (97x54mm, on P4-5 from the right, in the centre of the right half of the sheet; vH, 17P, fine paper, cropped plano, somewhat similar to Briquet 1389 (Basle make, doc. Beuggen 1596 and Soleure 1597) and 1390 (doc. St-Morand 1597). [AE] [for image of detail click thumbnail above the 'zoom in' option]
Inscriptions 'Both' (at lower left, in pen and brown ink
Mark none
Provenance Galerie Les Tourette, Basel/Wertheimer/Paris; acquired by the museum, 1955
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Jaarverslag 1955, p. 6 (Joachim Wtewael); Ketelsen/Hahn 2011, p. 341
Material
Object
Technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening is een navolging van geschilderde voorstellingen van de aanbidding der herders door Joachim Wtewael, al is het voorbeeld waarop de tekening gebaseerd is onbekend. Het nieuwtestamentische thema is door Wtewael diverse malen in verschillende varianten geschilderd. Daarbij gaat het steeds om tamelijk drukke composities: een dicht opeengepakte groep herders zit met hun dieren rond Maria, Jozef en het Christuskind, met op de achtergrond een deels vervallen bouwwerk met klassieke rondbogen.1

De compositie van de besproken tekening benadert een door Wtewael geschilderde De aanbidding der herders in Stuttgart, gedateerd 1601.2 Deze compositie komt ook voor op een tekening in Stockholm, die door Ketelsen als voortekening voor het schilderij in Stuttgart beschouwd wordt.3 Een tweede versie van de Rotterdamse tekening bevindt zich in Dresden.4

Footnotes

<

1 Lowenthal 1986, nrs. A-6 (gedateerd 1598), A-7, A-8, A-9, A-17 (gedateerd 1601), A-42, A-78 (gedateerd 1618), A-82 (gedateerd 1620), A-83, A-91 (gedateerd 1625).

2 Stuttgart, Staatsgalerie, inv. nr.  3408; Lowenthal 1986, nr. A-17.

3 Stockholm, Nationaal Museum, inv. nr. NMH Anck 1; Lindeman 1919, nr. 60; Lowenthal 1986, p. 97 (onder nr. A-17) en pl. 27; Ketelsen in Ketelsen/Hahn 2011, p. 341. Kopieën van deze tekening bevinden zich in Utrecht en Parijs. Utrecht: Centraal Museum, inv. nr.  6145; Utrecht 1952, nr. 695 (als Joachim Wtwael); door Lindeman 1929 genoemd op p. 263 (onder nr. 60). Parijs: Musée du Louvre, inv. nr. 22473 (Lugt 1929, nr. 948 als naar Joachim Wtewael). Een variatie op deze compositie toont een aan Wtwael toegeschreven tekening in Edinburgh, National Gallery of Scotland, inv. nr. RSA 453; Andrews 1985, pp. 105-106, fig. 722.

4 Dresden, Kupferstich-Kabinett, inv. nr. C 4135 (naar Wtewael); Ketelsen/Hahn 2011, p. 347 en p. 376. In Ketelsen/Hahn 2011, p. 345 (n. 21), wordt ten onrechte gesteld dat zich in Museum Boijmans Van Beuningen twee tekeningen met deze compositie zouden bevinden.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist