:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Standing Lancebearer Seen from Behind

Standing Lancebearer Seen from Behind

Anoniem (in circa 1600-1650)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Standing Lancebearer Seen from Behind
Material and technique Pen and black ink, brown wash, heightened with white, framing lines with the pen in brown ink (partial)
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 257 mm
Width 154 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: Joachim Wtewael
Accession number MB 1976/T 38 (PK)
Credits Purchased 1976
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1976
Creation date in circa 1600-1650
Signature none
Watermark none
Inscriptions 'AB.' [ligature] (at lower left, in pen and brown ink, false Bloemaert monogram), 'Abraham Bloemaert ' (verso, at upper centre, in pen and brown ink, in old handwriting), '207704' (verso, at upper right, in pencil), 'E S./ Bloemaert Ab' (verso, at lower right, in pencil)
Mark H.W. Campe (L.1391)
Provenance Heinrich Wilhelm Campe (1770 1862), Leipzig; (?) his (†) sale, Leipzig (Boerner) 25 April 1921 [no. not found]; sale, Amsterdam (Sotheby Mak van Waay) 3 May 1976 no. 126 (Joachim Wtewael), fl. 6.800 [copy RKD], to the museum
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Jaarverslag 1976, p. 16 (as Joachim Wtewael)
Material
Object
Technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Deze in contrapost staande rugfiguur, met zijn rechtervoet op een verhoging en met de linkerhand in de zij, heeft in zijn rechterhand een lans of hellebaard die achter hem op de grond steunt. Hij draagt een grote hoed met pluimen en inkepingen, een poffende, gestreepte kniebroek en een opwaaiende doek of mantel over zijn rechterschouder. De voorstelling is getekend in dikke, zwarte penlijnen. Vooral de arceringen in de donkere partijen van de kleding en de hoed zijn in grove lijnen weergegeven. Gelet op de afsnijding van de figuur is het papier aan de boven- en linkerzijde ingekort.

De tekening is vermoedelijk getekend naar een voorbeeld van Joachim Wtwael, al is het directe voorbeeld tot op heden niet te achterhalen. De houding van de man, de verkorting van zijn rechterarm en zijn zwierige kleding, herinneren aan de man rechts vooraan op De strijd tussen de goden en de titanen van Wtewael in Chicago.1 Een stilistisch vergelijkbare tekening van een trommelaar, die ook als een kopie naar Wtewael beschouwd wordt, bevindt zich in Amsterdam.2 De Rotterdamse tekening sluit bovendien aan bij twee andere, tamelijk zwakke figuurstudies naar Joachim Wtewael, waarop eveneens een staande rugfiguur met lans of hellebaard en grote hoed uitgebeeld is.3

Footnotes

1 The Art Institute of Chicago, zie Lowenthal 1986, nr. A-23.

2 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. A 2440 (verso van Joachim Wtwael, Diana ontdekt de zwangerschap van Callisto); Boon 1978, nr. 498v, afgebeeld in Schapelhouman 1987, p. 223. Vergelijk voor de stijl ook Boon 1978, nr. 504 (omgeving Joachim Wtewael).

3 Figuurstudie, Londen (Sotheby’s), 25 april 1978, nr. 60 en veiling Parijs (Drouot-Richelieu), 15 juni 1990, nr. 101. Een tweede Figuurstudie bevindt zich in Kopenhagen, Statens Museum for Kunst, inv. nr. Mag. 14.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist