:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Battle of the Gods and Giants

The Battle of the Gods and Giants

Hans Speckaert (in circa 1575)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Battle of the Gods and Giants
Material and technique Black chalk, pen and brown ink, brown wash, heightened with white
Object type
Drawing (recto) > Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 415 mm
Width 268 mm
Artists Draughtsman: Hans Speckaert
Previously attributed: Anoniem
Accession number MB 1988/T 5 recto (PK)
Credits Purchased 1988
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1988
Creation date in circa 1575
Signature none
Watermark none (vH, 8P)
Inscriptions none
Mark Claudius de Jonge (not in Marques de collections Online)
Provenance Alphonse Daudet (1840-1897); sale, Amboise (Gourjon), 9 June 1947; art dealer Royan; acquired by Claudius de Jonge, Chazelles; his sale, Parijs (Drouot) 10 March 1986, no. 3 (Hans Speckaert); art dealer Adolphe Stein, Paris; acquired by the museum in 1988
Exhibitions London 1986b, no. 71; Rotterdam/New York/Fort Worth/Cleveland 1990, no. 19, col.ill.; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 2); Paris/Rotterdam 2014, no. 48
Internal exhibitions Van Pisanello tot Cézanne (1992)
De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009)
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Luijten/Meij 1990, no. 19, col.ill. (anon. Netherlandish mannerist, c. 1575); Siroká 1995, vol. 2, pp. 538-540, 542, 551, 577-579, no. F50 (falsely attributed to Hans Speckaert)
Material
Object
Technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Op deze volle tekening is de aanval van de Giganten op de godenwereld uitgebeeld. Ovidius vertelt dat de Giganten, zonen van de oermoeder Gaea, het gebergte Pelion op de berg Ossa stapelen om zo de Olympus te bestormen en tot aan de hemel te kunnen reiken. Er ontbrandt een strijd die de goden winnen: Jupiter laat met zijn bliksemschichten de gestapelde bergen instorten, zodat de Giganten door hun eigen bouwwerk verpletterd worden (Ovidius Metamorphosen I, 152-158).  

Op de onderste helft van de tekening voeren Giganten reusachtige rotsblokken aan, die ze met vereende krachten op elkaar stapelen. Daarboven hebben de goden de aanval geopend, aangevoerd door Jupiter, met de adelaar onder zijn voeten en de bliksemschichten in zijn hand. Rechts tuimelen Giganten naar beneden en liggen slachtoffers tussen de rotsblokken. Ook linksboven worden de zonen van Gaea met succes afgeweerd: een van de goden staat op punt een steen naar hen te werpen. Van alle goden is behalve Jupiter alleen Minerva met zekerheid te herkennen; zij staat rechtsachter, met haar gepluimde helm. Voor haar zijn hoogstwaarschijnlijk Hercules, zwaaiend met zijn knots, en Neptunus met zijn drietand uitgebeeld. De abrupte afsnijdingen van de figuren aan de onderzijde en beide zijkanten doen vermoeden dat het blad oorspronkelijk groter geweest is.

De strijd tussen goden en Giganten was bij maniëristische kunstenaars als Speckaert een geliefd thema, omdat het hen de mogelijkheid bood een staalkaart aan menselijke houdingen en figuren in beweging uit te beelden.1 Op de Rotterdamse tekening zorgen alleen al de verwrongen houdingen van het groepje staande Giganten op de voorgrond voor een enorme dynamiek. Dit wordt nog versterkt door het clair-obscur van de voorstelling: Speckaert bracht wassingen in drie tinten bruin aan, die hij combineerde met uitsparingen van het wit van het papier en met witte hoogsels. De goden op de wolk zijn gedeeltelijk ingekleurd met donkere, vlot aangebrachte wassingen. In de onderste helft van de voorstelling valt het licht op de sjouwende Giganten op de voorgrond. De frontaal geplaatste reus met het rotsblok op zijn schouder werpt een donkere schaduw op de Gigant achter hem. De donkere wassingen daarachter suggereren een diepe kloof, waarin de twee omlaag buitelende figuren rechts zullen verdwijnen. Met gebruikmaking van deze lichtdonker effecten heeft de kunstenaar van dit strijdtoneel een uiterst spannende compositie gemaakt.

Bij aankoop door het museum werd de tekening beschouwd als een werk van een anonieme, Nederlandse maniërist van omstreeks 1575. Ook Siroká meent in haar monografie over de tekeningen van Speckaert dat de tekening niet van hem is. Toch is er voldoende reden om de tekening (opnieuw) aan Speckaert toe te schrijven, want zijn hand laat zich goed herkennen. Kenmerkend is de nerveuze penvoering en de vormgeving van de figuren met contourlijnen die vaak twee- of driemaal vlak naast elkaar getrokken zijn. Hier en daar, zoals in de linker benedenhoek en op diverse rotsblokken, zijn parallelle arceringen aangebracht met wijd uiteen liggende penlijnen, die typerend voor Speckaerts tekenstijl zijn.2 De manier waarop de figuren met de pen zijn opgezet is bijvoorbeeld vergelijkbaar met de tekenstijl van Naakte krijgers in gevecht in Amsterdam en met Diana en Actaeon in Parijs.3 Ook heeft de laatste dezelfde vlot opgezette, donkere wassingen in combinatie met witte hoogsels. Fors gewassen partijen zonder contourlijnen, die sterk afstekend tegen een lichte ondergrond, treffen we eveneens in andere tekeningen van Speckaert aan, zoals De triomf van Poseidon in Göttingen en De heilige Antonius in Frankfurt.4 In deze twee tekeningen zijn de ogen van de uitgebeelde figuren met wassingen aangezet, net als in de Rotterdamse voorstelling. De zeegoden in De triomf van Poseidon hebben bovendien wilde haarkuiven, die ook in de besproken tekening te herkennen zijn.

Een anonieme, zestiende-eeuwse tekening met de strijd tussen de goden en Giganten, die in het verleden wel aan Jan Harmensz Muller toegeschreven is, werd onmiskenbaar door Speckaerts tekening beïnvloed.5 Niet alleen gaat het om een vergelijkbare compositie, ook zijn de houdingen van de drie Giganten links op de voorgrond afgeleid van de drie reuzen die bij Speckaert links- en middenvoor rotsblokken tillen. Ook een tweede anonieme tekening met hetzelfde onderwerp vertoont overeenkomsten met het Rotterdamse strijdtafereel: de sjouwende en omlaag tuimelende Giganten zijn ook hier tamelijk los getekend en met donkere wassingen vormgegeven.6 Deze twee bladen duiden erop dat Speckaerts tekening voor andere kunstenaars beschikbaar moet zijn geweest, mogelijk in het huis van Anthonie van Santvoort in Rome, die na dood van Speckaert diens tekeningen in bezit had.7

Footnotes

1 Dit mede onder invloed van de fresco’s van Giulio Romano (1499-1546) in de Sala dei Giganti in het Palazzo del Tè te Mantua (ca. 1532-34) en die van Perino del Vaga in de Villa del Principe, Palazzo di Andrea Doria in Genua (ca. 1531-33), zie Siroká 1995, dl. 2, p. 539.

2 Over deze kenmerken, zie Schapelhouman 1987, nr. 84.

3 Naakte krijgers in gevecht, Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1978:38; Schapelhouman 1987, nr. 84. Vergelijk bijvoorbeeld de rugfiguur met helm linksvoor op de tekening in Amsterdam met de rugfiguur op de Rotterdamse tekening linksvoor. Diana en Actaeon, Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 2335; Boon 1992, nr. 187.

4 De triomf van Poseidon, Göttingen, Kunstsammlung der Universität (zonder inv. nr.), zie Koblenz/Göttingen/Oldenburg 2000, nr. 36. De heilige Antonius, Frankfurt, Städelsches Kunstinstitut, inv. nr. 2992, zie Frankfurt 2000, nr. 7.

5 De verblijfplaats van deze tekening is onbekend, zie Van Thiel 1965, p. 150 (als Jan Harmensz Muller); Poughkeepsie 1970, nr. 79 (als Jan Harmensz Muller); Veiling Parijs (Palais Galliera), 6 april 1976, nr. 4 (als Duitse school, zestiende eeuw); Luijten/Meij 1990, p. 67, afb. 19b; Siroká 1995, dl. 2, p. 578.

6 Florence, Uffizi, inv. nr. 14215 F, Kloek 1975, nr. 18; Luijten/Meij 1990, p. 67, afb. 19a; Siroká 1995, dl. 2, pp. 537-540, nr. F20 (geen Speckaert). De goden ontbreken hier, maar mogelijk is dit blad oorspronkelijk groter geweest. Een derde tekening met de Strijd tussen de goden en de giganten werd evenals de Rotterdamse tekening geveild in Parijs (Drouot), 10 maart 1986, nr. 1 (als Gabriël Dreer (?-1636?). Hoewel ook op deze tekening Giganten in de uiteenlopende houdingen stenen op elkaar stapelen, heeft deze voorstelling geen stilistische overeenkomst met het Rotterdamse blad.

7 Zie daarvoor de biografie van Hans Speckaert.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Hans Speckaert

Brussel circa 1540 - Rome circa 1577

Bekijk het volledige profiel