:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Perseus and Andromeda

Perseus and Andromeda

Attributed to: Pseudo-Vinckboons (in circa 1575-1600)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Perseus and Andromeda
Material and technique Pen and brown ink, blue wash
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 135 mm
Width 211 mm
Artists Attributed to: Pseudo-Vinckboons
Previously attributed: Chrispijn van den Broeck
Accession number N 33 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1575-1600
Signature none
Watermark none (vV, 5P, the same paper as inv. no. N 32)
Inscriptions none
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Veuve Galippe, her sale, Amsterdam (De Vries), 27-29 March 1923, no. 492 (Manner of Karel van Mander); Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem (Gillis van Valkenborch?); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Technique
Blue wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Vastgeketend aan een rots wacht Andromeda, de dochter van een Ethiopische koning, tot de draak bij haar is aan wie zij geofferd zal worden. Volgens de Metamorfosen van Ovidius, waarin het verhaal beschreven staat (boek 4: 665-739), vloog Perseus toevallig over en werd hij op slag verliefd op de mooie Andromeda. Hij besloot haar te redden. Hier zien we hem met getrokken zwaard, op het paard Pegasus (die niet bij Ovidius wordt genoemd) door de lucht vliegen om Andromeda te ontzetten. Verderop langs de kust staan haar ouders en andere toeschouwers op het strand getuige van de gebeurtenissen.

Het verhaal van Perseus en Andromeda was vanaf de jaren 1580 een geliefd onderwerp en vooral in de prentkunst buitengewoon populair.1 Deze tekening was wellicht bedoeld als een eerste ontwerp voor zo’n prent. De tekening werd samen met een tekening Mucius Scaevola steekt zijn hand in het vuur (inv. nr. N 32), in 1923 aangekocht door Koenigs als ‘in de manier van Karel van Mander’. Daarna kende beide tekeningen toeschrijvingen aan Gillis van Valckenborch en Chrispijn van den Broeck.2 Ze is in ieder geval van dezelfde hand als de Mucius Scaevola en een tekening in Dresden, De onderhandeling tussen Scipio en Hannibal, die daar aan Chrispijn van den Broeck is toegeschreven.3 De kleine in contour geschetste figuren, hun elegante houdingen, de bladslag en de vlotte opzet van de achtergrondarchitectuur vertonen meer verwantschap met de tekenstijl van kunstenaars als Louis de Caullery, Sebastiaen Vrancx en de zogenaamde Pseudo-Vinckboons, ook wel de Meester van het Hermitage-schetsboek genoemd.4 De benadering van het landschap en de begroeiing is zelfs dusdanig goed te vergelijken met een tekening van deze laatstgenoemde kunstenaar, Hoffelijk gezelschap voor een waterpaleis in een berglandschap in Darmstadt, dat een toeschrijving aan deze anonymus te rechtvaardigen is.5

Footnotes

1 Sluijter 2000, pp. 36-37.

2 Zie voor een meer uitgebreide receptiegeschiedenis de tekst bij N 32, Mucius Scavola steekt zijn hand in het vuur, waar ook de huidige toeschrijving nader wordt toegelicht.

3 Dresden, Kupferstich-Kabinett, inv. nr. C 1967-102; Ketelsen/Hahn 2011, p. 193, ill.

4 Zie Bleyervelts catalogustekst voor de tekening Gezelschap in de tuin van een kasteel, toegeschreven aan de Pseudo-Vinckboons in dit museum, inv. nr. H 10. Het museum bezit nog een tekening die aan de meester wordt toegeschreven, opnieuw een Gezelschap in de tuin van een kasteel, inv. nr. H 11. Zie ook Beaujean 1998 over de tekenstijl van Louis de Caullery.

5 Darmstadt, Hessisches Landesmuseum, inv. nr. AE 557, Bergsträsser 1979, nr. 34 (Louis de Caullery). Afgebeeld in Beaujean 1998, p. 401, ill. 5 (Pseudo-Vinckboons/Meester van het Hermitage-schetsboek). Beaujean geeft een opsomming van tekeningen die aan Pseudo-Vinckboons worden toegeschreven, p. 407, nr. 15.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Pseudo-Vinckboons

werkzaam 1575-1624

Bekijk het volledige profiel