:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Winter Landscape with Skaters on a Frozen Canal

Winter Landscape with Skaters on a Frozen Canal

Anoniem (in circa 1600-1650)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Winter Landscape with Skaters on a Frozen Canal
Material and technique Black chalk (traces), pen and brown ink, brown and blue wash
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 256 mm
Width 383 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: Sebastiaan Vrancx
Accession number N 60 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1600-1650
Signature none
Inscriptions 'Mombert / Averkamp / 324/400' (verso, at upper left, in black chalk), '89' (verso, at lower left, in red chalk, circled), 'N101 / 25 x 38 cm / Neuland/ P17' (verso, at lower right, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a missing, probably on the removed mount)
Provenance Mme V(iel), Paris, her sale, Paris (Hémard et al.), 25 March 1925, no. 1 (Hendrick Avercamp), ff. 4300 [copy RKD]; Franz W. Koenigs (1881 1941), Haarlem, 1925 (attributed to Sebastiaan Vrancx); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Antwerp 1927, no. 163 (as Sebastiaan Vrancx)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Blue wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Dit wintertafereel met schaatsenrijders op een bevroren rivier, met dorpswoningen ter weerszijden daarvan en een kale boom als repoussoir op de voorgrond, staat geheel in de zestiende-eeuwse Vlaamse traditie van de verbeelding van het winterlandschap. De compositie sluit nauw aan bij geschilderde winterlandschappen die zijn toegeschreven aan Sebastiaan Vrancx of in diens directe omgeving geplaatst worden. De voorstelling op één van deze geschilderde paneeltjes is zelfs identiek aan de besproken tekening en beide werken zijn bijna even groot.1

Een andere, meer levendige variant op deze compositie komt echter vaker voor. Daarbij is de entourage vrijwel of geheel gelijk aan die van de besproken tekening, maar zijn er andere figuren ingevoegd. Zo loopt op de voorgrond van die voorstellingen een man met een kind, getooid met een Driekoningenkroon en -koek, en is het ijs druk bezet met schaatsende en wandelende mensen.2 Deze geschilderde wintertaferelen behoorden mogelijk tot series met de vier jaargetijden of komen in ieder geval uit deze traditie voort. Ook de besproken tekening maakte wellicht oorspronkelijk deel uit van een dergelijke serie, vergelijkbaar met een jaargetijdenreeks van Sebastiaan Vrancx die nu verspreid is over musea in Hamburg, Braunschweig en Weimar en met een tweede serie uit de omgeving van Sebastiaan Vrancx in Brussel.3

Bij dit wintertafereel is dus sprake van een formule die door Vrancx en kunstenaars uit zijn omgeving herhaaldelijk, met variaties in de aankleding, is uitgebeeld. Waarschijnlijk was deze tamelijk uitgewerkte en van blauwe wassingen voorziene tekening, net als de geschilderde paneeltjes, bestemd voor de verkoop.

Footnotes

<

1 Paneeltje, 27,5 x 37,5 cm, als Sebastiaan Vrancx, Kunsthandel J.R. Bier te Haarlem, zonder jaar of verdere informatie (fotodocumentatie RKD Den Haag).

2 Er zijn vier versies van deze compositie bekend: Veiling New York (Sotheby’s), 14 oktober 1999, nr. 11, als ‘Seventeenth Century Follower of Sebastiaan Vrancx’. Veiling London (Sotheby’s), 28 oktober 2010, nr. 19, als ‘Follower of Sebastiaan Vrancx’. Particuliere verzameling Parijs, als ‘S. Vrancx’, tentoonstelling kunsthandel Heim-Geirac, Parijs, april/mei 1953, nr. 44. Particuliere verzameling Den Haag, als ‘S. Vrancx’ (zie voor de laatste twee fotodocumentatie RKD Den Haag).

3 De tekeningenserie van Sebastiaan Vrancx, gemaakt ca. 1622: Lente en Zomer in Hamburg (Kunsthalle, inv. nrs. 1957-229, 1957-230; Stefes 2011, nrs. 1136-1137), Herfst in Braunschweig (Herzog Anton Ulrich-Museum, inv. nr. Z 326) en Winter in Weimar (Klassik Stiftung Weimar, Graphische Sammlung, inv. nr. KK 4610). De serie in Brussel bevindt zich in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, inv. nrs. 10852-10855 (niet in De Grez 1913, schenking 1988).

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist