:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Plundering of a Village

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Plundering of a Village
Material and technique Pen and brown ink, brown wash, squared (compartments of c. 23 mm) in black chalk, framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 165 mm
Width 310 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Studio: Sebastiaan Vrancx
Accession number N 87 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1600-1650
Signature none
Watermark geen (vV, 6P, fine)
Inscriptions 'B. franck' (at lower centre right, in pen and brown inkt)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Art dealer Kunsthandel Maatschappij ‘Studio’, acquired by Franz W. Koenigs (1881 1941), Haarlem, fl. 40, 1926 (Sebastiaan Vrancx); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Rotterdam 2004b
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Op een dorpsplein heeft zich een menigte mensen verzameld, bijeengedreven door soldaten die huizen leegplunderen, vee wegvoeren en inwoners lastigvallen. Rechts op de voorgrond wordt een slachtoffer van zijn kleding beroofd. Links zit een plunderaar onder een boom zijn geld te tellen, zijn paard zwaarbeladen met de veroverde buit. Ook de kar in het midden van de voorstelling is volgeladen met buitgemaakte spullen.

De in de schaduw geplaatste boom, met zittende man, paard en hond, dient als repoussoir, evenals het huis rechts. De centrale voorstelling is helder van links af verlicht. De voorstelling is van een kwadraatnet voorzien, wat erop wijst dat deze als ontwerptekening bedoeld was, hoogstwaarschijnlijk voor een schilderij. Van deze compositie zijn nog twee versies bekend: de ene bevindt zich in Sint Petersburg, de andere was in 1967 bij Bernard Houthakker in Amsterdam.1 Ook kennen we deze plundering uit twee vrijwel identieke, geschilderde voorstellingen, waarin de compositie van de besproken tekening tamelijk nauwgezet is nagevolgd.2

Een plundering van een dorp door soldaten is een onderwerp dat vaker voorkomt in tekeningen en schilderijen van Sebastiaan Vrancx en van kunstenaars uit zijn directe omgeving.3 Het thema is ook bekend uit werken van Jacob en Roelandt Savery en David Vinckboons.4 Kennelijk lag het onderwerp goed in de markt, wat begrijpelijk is gezien de dramatiek van het thema en tegen de achtergrond van het oorlogsgeweld in de Nederlanden. Dat de compositie van de besproken tekening in vier andere getekende of geschilderde versies overgeleverd is, duidt erop dat het hier gaat om een ontwerp dat de kunstenaar in het atelier op voorraad had om dorpsplunderingen als ‘serieproducten’ te kunnen schilderen. Ook de vlakke, enigszins plichtmatige tekenstijl, waarbij aan alle motieven evenveel gewicht is toegekend, maakt duidelijk dat het hier gaat om een tekening uit het atelier van Vrancx of zijn directe omgeving.

Net als bij tekening DN SV gi is het opschrift B franck aangebracht door een zeventiende- of achttiende-eeuwse verzamelaar, verwijzend naar de benaming ‘Bastiaan Franck’, als afkorting van Sebastiaan Vrancx.5

Footnotes

1 Sint Petersburg, Hermitage, inv. nr. 14237, voorzien van het monogram SV; Brussels/Rotterdam/Paris 1972, nr. 111; Wood Ruby 1990, pp. 56-57; Amsterdam 2011b, nr. 112. Voor de tekening bij Houthakker, zie Amsterdam 1967b, nr. 62.

2 Veiling Brussel (Palais des Beaux-Arts), 16-18 april 1947, nr. 639, als Sebastiaan Vrancx, paneel 79 x 107 cm, zie Fishman 1982, afb. 9. Een tweede schilderij: verzameling Gilbert Lewalle, Hénin-Beaumont als ‘naar Sebastiaan Vrancx’, paneel, 55 x 100 cm (fotodocumentatie RKD Den Haag).

3 Bijvoorbeeld: Sebastiaan Vrancx Overval op een dorp, Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum, inv. nr. Z.799; naar Sebastiaan Vrancx, Plundering van een dorp, veiling New York, Sotheby’s, 23 januari 2001, nr. 281. Een tweede versie van de laatstgenoemde tekening bevindt zich als ‘Vlaamse school’ in Rennes, Musée des Beaux-Arts, inv.nr. 113/1 (fotodocumentatie RKD Den Haag). Zie voor geschilderde dorpsplunderingen van Vrancx en kunstenaars uit zijn omgeving Delft 1998, nrs. 105-112.

4 Bijvoorbeeld: Jacob Savery, Plundering van een dorp, tekening in Londen, The British Museum, inv. nr. 1946,0713.133; Roelandt Savery, Plundering van een dorp, schilderij, gedateerd 1604, Courtrai, Broelmuseum, inv. nr. 51, zie Prague/Courtrai, nr. 3. Zie voor Vinckboons inv. nr. DV 2.

5 Zie ook Schapelhouman 1987, nr. 104 voor een vergelijkbaar opschrift Bas. franck.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist