:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portrait of a Man with a Hat

Portrait of a Man with a Hat

Anoniem (in circa 1480-1500)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Portrait of a Man with a Hat
Material and technique Silverpoint and black chalk on prepared paper, laid down
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 89 mm
Width 66 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: Jan van Eyck
Accession number N 73 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1480-1500
Signature none
Watermark indeterminable because of the preparation layer (vV?, ?P)
Condition mechanical damage, surface dirt
Inscriptions 'R.([?]egter' or 'Rogier' (at centre left, in pen and brown ink), '523' (verso, below the mark L.2773, in pencil), 'D 2' (verso, at lower left the preceding, in pen or pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark A. von Lanna (L.2773), E. Wauters (L.911), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Adalbert Freiherr von Lanna (1836-1909), Prague; his (†) sale, Stuttgart (Gutekunst), 6-11 May 1910, no. 244 (Jan van Eyck, RM 640 to Mathey, Paris)[copy RKD]; Emile Wauters (1846-1933), Paris; his sale, Amsterdam (Muller), 15-16 June 1926, no. 68 (School of Jan van Eyck, to Cassirer for Koenigs for fl 1750); Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1926; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Haarlem 1926, no. 23 (school Jan van Eyck); Rotterdam 1934, no. 18 (circle of Jan van Eyck); The Hague 1945, no. 126 (circle of Jan van Eyck); Rotterdam 1948, no. 38 (Jan van Eyck); Brussels 1949, no. 3; Paris 1949, no. 3; Rotterdam 1952, no. 2; Prague 1966, no. 1 (Jan van Eyck)
Internal exhibitions Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Schönbrunner/Meder 1896-1908, vol. 12, no. 1407 (Netherlandish, c. 1500); Lees 1913, p. 59 (Jan van Eyck); ANM VI, 1928, p. 98 (Gerard David?); Winkler 1929, p. 275, n. 1 (not Gerard David/Klinkosch album); Baldass 1937, p. 19 (circle of Jan van Eyck); Ebbinge Wubben 1949, pp. 12-13 (Gerard David); Panofsky 1953, p. 438, n. 3 (circle of Jan van Eyck?); Haverkamp Begemann 1957, pp. 3-4 (Jan van Eyck?); Moskowitz 1962, no. 456; ENP VIb (1971), p. 91 (tentative attr. to Gerard David) ; Mundy 1980, pp. 67-68 (not Gerard David); Miegroet, 1989, p. 329, no. 83 (not Gerard David); Ainsworth 1998, pp. 33-34 (not Gerard David)
Material
Object
Technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique
Double > Doubled > Adding and binding materials > General technique > Technique > Material and technique
Double > Doubled > Adding and binding materials > General technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Dit kleine mansportret wordt traditioneel geassocieerd met Jan van Eyck. Lees bracht het in verband met de mannen die links van het Lam Gods op het beroemde altaarstuk met die naam van Hubert en Jan van Eyck in Gent.1 Ook de eigenaar die in zilverstift ‘Regter’ op de tekening schreef verwees mogelijk naar het veelluik. Misschien meende hij dat het hier een voorstudie betrof van één van de rechtvaardige rechters te paard. Baldass verbond de tekening met de getekende vorstenportretten die toendertijd aan Van Eyck waren toegeschreven, maar nu zijn toegekend aan een navolger van Rogier van der Weyden.2 Friedländer dateerde de mannenkop aanzienlijk later, . Hij zag een relatie met een kleine groep tekeningen van Gerard David (ca. 1460-1523), die oorspronkelijk deel uitmaakten van het zogenaamde ‘Klinkosch-schetsboek’.3 Hij schreef de tekening onder voorbehoud toe aan deze meester, maar werd daarin alleen door Ebbinge Wubben nagevolgd.4 De ongeorganiseerde, dicht op elkaar en over elkaar heen geplaatste, brede lijnen van de zilverstift wijzen inderdaad op een datering in aan het einde van de vijftiende eeuw. De lijnvoering staat in contrast met het verfijnde penwerk van tekeningen uit de eerste helft van die eeuw. Ook de combinatie van technieken ondersteunt dit. We kennen geen voorbeelden van het gezamenlijk gebruik van zilverstift en zwart krijt uit de vroege vijftiende eeuw.

De teneur van het portret en het ouderwetse hoofddeksel doen vermoeden dat de tekening teruggaat op een voorbeeld dat eerder is ontstaan.Vermoedelijk was dat niet een werk van Jan van Eyck: in zijn voorstellingen koos hij over het algemeen voor een meer directe benadering van zijn geportretteerden. De Rotterdamse tekening sluit eerder aan bij Rogier van der Weyden. Van hem kennen we dergelijke portretten, waarbij de figuur een kaproen draagt en in driekwart is weergegeven. Een goed voorbeeld is het portret van een kamprechter uit de omgeving van  Rogier, in Antwerpen.5 Rogiers portret van Philips de Goede is een ander voorbeeld van dit type. We kennen dit alleen dankzij de talloze kopieën die tot ver in de zestiende eeuw ernaar geschilderd werden (afb.).6 Het maakt duidelijk dat Rogiers composities, net als die van Jan van Eyck, lange tijd werden gebruikt en herhaald.7 Het is gesuggereerd dat Rogiers prototype voor de kopieën van het portret van Philips de Goede een tekening is.8 Wellicht is zoiets ook hier het geval en is dit portretje gebaseerd op een getekend voorbeeld. Een element in de tekening lijkt daarop te wijzen. Het zijn de extra lijnen die de contouren aan de linkerkant van het gezicht benadrukken. Ze geven geen schaduw weer - het licht komt immers van links – maar zorgen ervoor dat het portret los komt van zijn lichte achtergrond. Het is een kunstgreep die alleen bij tekeningen noodzakelijk is; bij schilderijen wordt de geportretteerde over het algemeen tegen een donkere achtergrond afgebeeld. Mogelijk nam de tekenaar het over van zijn voorbeeld. Iets dergelijks is namelijk ook te zien bij twee versies van Rogiers getekende Portret van een jonge vrouw in Londen, waarvan Buck meent dat ze terug gaan op tekeningen van Jan van Eyck, die deze techniek voor dieptewerking introduceerde.9 De onderkant van de Rotterdamse tekening is beschadigd waardoor de tekening halverwege ophoudt. Waarschijnlijk was daar nog in enkele contourlijnen de kleding van de man aangegeven.

Footnotes

1 Gent, Sint Bavokerk.

2 Twee daarvan bevinden zich in dit museum (inv. nrs MB 1958/T20 en MB 1958/T 21).

3 ANM VI, 1928, p. 98. Over de Klinkosch tekeningen zie: Ainsworth 1998, pp. 8 and p. 53, n. 7 met verwijzingen.

4 Voor een uitgebreide historiografie: Van Miegroet 1989, nr. 83.

5 Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, inv. nr. 539.

6 Dijon, Musée des Beaux-Arts, inv. nr. 3782; Leuven 2009, nr. 12, ill.

7 Mund in Leuven 2009, pp. 200-201.

8 Campbell in Leuven 2009, nr. 12.

9 Buck in Leuven 2009, nr. 24, ill. De techniek is volgens haar terug te voeren naar Jan van Eyck en te zien in zijn voorstudie voor het portret van in Dresden, (Kupferstich-Kabinett, inv. nr. C 775). Mede op basis daarvan suggereert zij dat Rogier en de twee andere tekenaars zich voor het vrouwenportret op een verloren gegaan voorbeeld van Jan van Eyck moet hebben gebaseerd.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist