:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Scenes from the Old Testament: (possibly) Abimelech Spying on Isaac and Rebecca (Gen. 26: 8), Rebecca Before Abimelech and The Death of Abimelech (Judges  9: 54)

Scenes from the Old Testament: (possibly) Abimelech Spying on Isaac and Rebecca (Gen. 26: 8), Rebecca Before Abimelech and The Death of Abimelech (Judges 9: 54)

Monogrammist HW (in 1532)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Scenes from the Old Testament: (possibly) Abimelech Spying on Isaac and Rebecca (Gen. 26: 8), Rebecca Before Abimelech and The Death of Abimelech (Judges 9: 54)
Material and technique Pen and black and gray ink, framing lines with the pen in black ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Diameter 203 mm
Artists Draughtsman: Monogrammist HW
After: (Pseudo)-Aert Ortkens
Accession number N 110 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in 1532
Signature '15/32 H./.W' dated and monogrammed (on the four strips, in black chalk)
Watermark none (vH, 8P, fine)
Inscriptions none
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Through art dealer Nicolaas Beets (1878-1963), Amsterdam, to Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem (fl. 800), 1928 (Pieter Cornelisz Kunst) [information museum]; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Rotterdam 1934, no. 24 (Master H.W. of 1532)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening is een nogal grof uitgevoerde kopie naar een ontwerp voor een glasvenster, met ongeveer gelijke maten (208 mm) in Berlijn.1 Het origineel maakt deel uit van een groep stilistisch aan elkaar verwante tekeningen, die wordt toegeschreven aan de Pseudo-Aert Ortkens, in het verleden geïdentificeerd met de glasschilder Aert Ortkens (actief, Antwerpen 1513-1538) of Adriaen van den Houte (Mechelen 1459-1521).2 De voorstelling is moeilijk te identificeren. Mogelijk zijn hier Isaak en Rebecca voorgesteld die worden bespied door Abimelech, koning der Filistijnen. De voorstelling wijkt enigszins af van het verhaal in Genesis (20: 1-2), waar wordt beschreven hoe Isaac Abimelech voorhoudt dat zijn vrouw Rebecca zijn zuster is. Nadat de koning het paar elkaar ziet liefkozen, roept hij Isaac bij zich en berispt hem. In deze tekening is het echter niet Isaac die voor hem knielt, maar Rebecca. In de achtergrond speelt mogelijk een andere Abimelech de hoofdrol. Het betreft hier één van de koningen beschreven in het boek Rechteren (9: 54), die oneigenlijk heerst over Sichem. Na enkele jaren heerschappij belegert hij de stad Tebes bij een volksopstand. De bevolking verschanst zich in de toren en verdedigt de stad vol vuur tegen de troepen van de koning. Als Abimelecht de toren nadert gooit een vrouw een steen op zijn hoofd die zijn schedel verbrijzelt. In doodsnood vraagt hij zijn wapendrager om zijn zwaard te trekken en hem te doden, ‘zodat er niet van mij gezegd zal worden: “een vrouw heeft hem gedood”’.

Wat het tafereel ook moge verbeelden, het Berlijnse origineel behoorde waarschijnlijk tot dezelfde serie als de tekening met daarop een niet niet nader geïdentificeerd Vrijend paar in Norfolk.3 Niet alleen heeft deze voorstelling een soortgelijke thematiek, maar ook daar zijn drie verschillende gebeurtenissen afgebeeld.

Footnotes

1 Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. 5229; Bock/Rosenberg 1930, p. 46.

2 Friedländer 1917, col. 161, nr. 5229; Wayment 1998, p. 78 (n. 15), nr. 3, ill. voor een overzicht van de discussie over de Pseudo-Aert Ortkens, Boon 1978, pp. 137-138.

3 Norfolk, Chrysler Museum, inv. nr. 60.58.21; Norfolk 1979, nr. 37, ill.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Monogrammist HW

actief 1532

Bekijk het volledige profiel