:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Circumcision

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Circumcision
Material and technique Pen and two shades of brown ink, pen and black ink, indented, framing lines with the pen in brown ink; on the reverse traces of black chalk for transfer
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 196 mm
Width 250 mm
Artists Draughtsman: Maarten van Heemskerck
Accession number N 130 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in 1564
Signature 'Martijn van Heemskerck inventor x 1564' signed and dated (at lower right, in pen and brown ink)
Watermark unidentified small countermark, probably initials or a housemark (13x11mm, between P3-4 from the top, in the centre; vV, 7P, PP27mm). [AE] [for image click thumbnail above the 'zoom in' option]
Inscriptions 'Y cn/Cat Braamcamp / Amsted [abbreviation of Amsterdam] aug 1771 N 113' (verso, at lower centre, in graphite, by J. van der Marck, L.3001)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark J. van der Marck (L.3001), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Gerrit Braamcamp (1699-1771); his sale (†), Amsterdam (Van der Schley et al.), 31 July 1771 sqq., ‘Konstboek’ B, no. 113 (‘Twee Geschiedenissen uit de H Schrift: zeer kunstig en uitvoerig getekend met de Pen, door M. V. HEEMSKERCK. 1562’, fl. 1,10 to Van der Marck [copy RKD]; Johannes van der Marck Aegidusz (1707-1772), Leiden; his sale (†), Amsterdam (De Winter/Yver) 29 November 1773 sqq., no. 958 (‘Een Besnydenis, als vooren’, together with nos. 955-957, fl. 7,10 to Van der Vinne)[copy RKD]; Vincent Jansz. van der Vinne (1736-1811), Haarlem; by whom [et al.] sold (†), Haarlem (Hendriks), 11 March 1816 sqq., ‘Kunstboek’ B, possibly no. 17 (‘Twee stuks Bijbelsche Historien, met de pen, door M. Heemskerk’, fl. 11,10)[copy RKD]; Sale (Mos, Nieuwenhuizen Kruseman), Amsterdam (De Vries), 7-8 November 1928, no. 314 (after sale to art dealer Nicolaas Beets for Koenigs); Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Amsterdam 1934, no. 123; Alkmaar 1950, no. 36; Washington/New York/Minneapolis 1958, no. 21
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Hoetink 1961, p. 22, no. 7; Veldman 1986b, p. 267; New Hollstein 1993-94, vol. 2, p. 81, under no. 376; New Hollstein 1999b, vol. I, p. 142, under no. 56
Material
Object
Technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Zoals alle tekeningen van Maarten van Heemskerck in dit museum, is ook de Besnijdenis van Christus een ontwerp voor een gravure. De doorgegriffelde tekening is het eerste blad van een serie ontwerpen voor De zeven bloedstortingen van Christus, die door Harmen Jansz. Muller (c. 1538-1617) in 1565 is gegraveerd en van teksten is voorzien door Hadrianus Junius.1 De Besnijdenis wordt gevolgd door Christus in het hof van olijven, De geseling, De doornenkroning, De kruisdraging, Christus die aan het kruis wordt genageld en tot slot Longinus die de zijde van Christus met een lans doorboort.2

Tot in de jaren zestig was de gravure naar deze tekening onbekend en ook daarna werd de voorstelling niet in verband gebracht met de andere gravures.3 Veldman herkende de iconografie van de gehele reeks en bracht de Besnijdenis van Christus hiermee in verband.4 De zeven bloedstortingen van Christus genoten met name bekendheid in de laat-middeleeuwse devotieliteratuur, waar het thema vaak werd behandeld.5 Geïllustreerde boekjes met het onderwerp spoorden, ter bestrijding van de zeven hoofdzonden, de lezer aan één kwelling per dag te bestuderen. Heemskerck baseerde zich ongetwijfeld op dergelijke boekjes en hun illustraties.6

De besnijdenis van Christus wordt in het evangelie van Lucas terloops genoemd (Lucas 2: 21). Traditioneel vond een besnijdenis acht dagen na de geboorte plaats en viel het samen met de naamgeving van het kind. In een classicistische tempel, ligt Christus op een grote ronde schotel op tafel onder een baldakijn. Hij wordt vastgehouden door zijn ouders en nog een man, terwijl de hogepriester de besnijdenis uitvoert. Christus op het bord lijkt een verwijzing te zijn naar de eucharistie, het belangrijkste sacrament van de katholieke kerk. Tijdens de eucharistie wordt het lichaam van Christus, dat hij offerde voor de mensheid gedeeld met de gemeenschap. De twee omhooggehouden kaarsen zijn een verwijzing naar Christus als het licht der wereld.7 Daarnaast tekende Heemskerck het nodige bijwerk om de voorstelling te verlevendigen, zoals de figuren links in de achtergrond, de bediende rechts in de voorstelling en de twee jongetjes in de voorgrond die met een kan en een bord de trap op lopen. Het achterste jongetje kijkt om, waarmee hij de toeschouwer actief bij de voorstelling betrekt. De virtuoze en gedetailleerde tekenstijl is kenmerkend voor Heemskercks ontwerpen uit de jaren zestig. Het fijnmazige net van voornamelijk korte arceringen is zo verfijnd, dat het voor Muller onmogelijk bleek dit op dezelfde wijze te vertalen naar de gravure. De licht-donker tegenstellingen zijn daar dan ook veel nadrukkelijker dan in de tekening. Dit contrast wordt nog eens versterkt door de lichtbruine inkt, die in de loop der jaren aanzienlijk is verbleekt.

Footnotes

1 New Hollstein 1999 vol. I, nrs. 56-62; New Hollstein vol.II, 1994, nrs. 376-382. De eerste en de laatste prent zijn gedateerd. Twee complete reeksen zijn gedocumenteerd: Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv. nrs. PK-P-100.137-100.143 en in The Monastry of El Escorial. De onderschriften van Hadrianus Junius zijn opgenomen in zijn boek Poematum liber primus. Pia et moralia carmina, Leiden 1598, pp. 188-189.

2 Naast de hier besproken tekening zijn nog vier ontwerptekeningen voor deze reeks bekend, alle 1564 gedateerd. De Doornenkroning bevindt zich in de Fondation Custodia, Parijs, De Kruisdraging is sinds de zeventiende eeuw in het koninklijke prentenkabinet van het Statens Museum for Kunst in Kopenhagen en Christus aan het Kruis genageld bevindt zich samen met Longinus die de zijde van Christus met een lans doorboort in het Landesmuseum in Brno, Tsjechië.[2]

3 Hoetink 1961, p. 22, nr. 7; Washington 1958, p. 19, nr. 21; Kerrich 1829, p. 53, door Kerrich beschouwd als een serie, maar niet geïdentificeerd als de Bloedstortingen van Christus.

4 Veldman 1986b, p. 267.

5 Veldman 1986b, p. 267, met verwijzingen naar meerdere zestiende-eeuwse boekjes met als thema de Zeven Bloeduitstortingen van Christus; Veldman 1987, p. 201.

6 In 1559 tekende Heemskerck een variant op het thema voor een gravure van Dirck Volkertsz Coornhert, Het geloof reinigt de harten door het bloed van Christus. Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv. nr. PK-T-5303; New Hollstein vol. II, 1994, nr. 435.

7 Schiller vol. I (1966), pp. 100-104.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Maarten van Heemskerck

Heemskerk 1498 - Haarlem 1574

Maerten van Heemskerck studied between 1527 and 1529 with Jan van Scorel in Haarlem, who had returned from Italy several years previously. Subsequently, in 1532...

Bekijk het volledige profiel