:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Landscape with Lumberjacks

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Landscape with Lumberjacks
Material and technique Black chalk, pen and brown ink, brush and blue ink, brown and blue wash, framing lines with the pen in brown ink; attached to a secundary support with an old frame in brown ink with gold leaf
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 175 mm
Width 254 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Follower of: Jan Brueghel (I)
Accession number N 133 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1620-1650
Signature none
Watermark unidentifiable small watermark, the view impaired by the drawing and the partially removed old backing paper (c. 27x7mm between P4-5 from below; vV, 8p). [AE] [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Inscriptions 'Genre Mariette / mais ton vieux papier' (verso, at lower left, in pen and brown ink), 'Jean Breughel (dit de Velours) / T.B. 300' (verso, at lower right, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark E. Rodrigues (L.897), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Eugène Rodrigues (1853 1928), his (†) sale, Paris (Lair Dubreuil), 28 29 November 1928, Paris, no. 30 (Jan Brueghel), ff. 1500 to art dealer Nicolaas Beets (1878-1963), Amsterdam, for Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1928; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Blue wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Italy > Southern Europe > Europe
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Bij een uitgestrekt meer is een groep houthakkers bezig de takken van een gevelde boom af te hakken en tot bundels samen te binden. Daarachter laden twee mannen het hout op een wagen. De bergen in de verte zijn uitgevoerd in blauwe wassingen. Daar waar het water overgaat in de bergen, is met zwart krijt een horizontale lijn getrokken. Deze loopt door over de boomgroepen links en is dus later aangebracht. De tamelijk abrupte overgangen van bruine naar blauwe wassingen en de grote boomgroepen herinneren aan tekeningen van Jan Brueghel de Oude.1 De figuren en het landschap op de achtergrond zijn echter zwak getekend en duiden erop dat we hier met een tekening van een navolger van doen hebben.

Het opschrift op de keerzijde van de tekening Genre Mariette/ mais ton vieux papier is hoogstwaarschijnlijk een aanwijzing voor degene die een opzetvel voor deze tekening maakte: het moet in het ‘genre Mariette’ zijn – een verwijzing naar de Parijse kunsthandelaren Pierre I en Pierre II Mariette – maar er mag oud papier voor gebruikt worden.2 De initialen T.B., eveneens op de verso, zijn mogelijk van de Finse kunsthistoricus Tancred Borenius (1885-1948), die vanaf 1906 in Londen woonde en onder andere als kunstadviseur werkzaam was.3

Footnotes

1 Vergelijk bijvoorbeeld de bruine en blauwe wassingen en de boomgroepen op Landschap met Tobias en de engel van Jan Brueghel de Oude in Budapest, Szépmüvészeti Múzeum, inv. nr. 1307; Gerszi 1971, nr. 30; Paris 2008a, nr. 34.

2 Mondelinge mededeling Marijn Schapelhouman. Zie voor Pierre I en Pierre II Mariette L.1786b en L.1787.

3 Zie Turner 1996, dl. 4, pp. 402-403 (D. Sutton).

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist