:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Magnanimity of an Emperor

The Magnanimity of an Emperor

Anoniem (in circa 1480)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Magnanimity of an Emperor
Material and technique Black chalk, framing lines with the pen in gray ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 193 mm
Width 143 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed to: Gerard David
Accession number N 138 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1480
Signature none
Watermark none (vV, 8P, fine paper)
Condition foxing (both sides)
Inscriptions 'u' (at lower right, in pen and brown ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Julius W. Böhler (1883-1966), Lucerne; with the rest of his collection to Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1929 (Leiden, c. 1480); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Paris/Rotterdam 2014, no. 7
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Schmidt-Degener 1941, p 110 (Netherlandish, c. 1480); Wescher 1946, p. 203 (attr. Gerard Horenbout); Pächt 1948, p. 70, no. 28 (Master of Mary of Burgundy); Biermann 1975, p. 84 (workshop Simon [?] Bening); Ainsworth 1998, pp. 40-42 (Master of Mary of Burgundy)
Material
Object
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Op een verhoging staat een koning in contraposto met zijn linkerhand in zijn zij. In zijn rechterhand houdt hij een scepter, waarvan de onderkant op zijn been steunt. Voor hem knielen twee mannen die druk gebaren. Links daarvan wijst een man met zijn linkerarm naar boven. Om hen heen staan nog enkele toeschouwers. De voorstelling is tot nog toe niet geïdentificeerd. Op basis van iconografische overeenkomsten met een vroeg historiestuk van Rembrandt in Leiden, meende Schmidt-Degener dat hier wellicht De clementie van Titus was uitgebeeld.1 In dat verhaal betrapt de Romeinse keizer Titus twee samenzweerders, die hij vervolgens genade schenkt. Deze interpretatie kan voor beide voorstellingen echter onvoldoende worden onderbouwd.2

Net als drie andere tekeningen in het museum (inv. nrs. N 137, N 124, N 78) kan deze tekening in verband worden gebracht met miniaturen uit de late vijftiende en vroege zestiende eeuw. Zij functioneerde lange tijd als model binnen werkplaatsen van boekverluchters, die zich concentreerden rondom Gent en Brugge. Zo is de rechterhelft van de compositie, inclusief de koning en de hier verder niet uitgewerkte troon gebruikt voor een miniatuur van Christus voor Pilatus, die rond 1525-30 door Simon Bening werd vervaardigd voor het gebedenboek van kardinaal Albrecht von Brandenburg.3 (afb. 1). De knielende man rechtsonder is te zien in een miniatuur met Het volk Israel vraagt God de Messias te zenden uit het Grimani Breviarium.4 Ondanks de kwaliteit van de tekening, is het de vraag of zij zelf het prototype is voor deze voorstellingen. Vermoedelijk is ook zij gekopieerd naar voorbeeld. De contouren in zwart krijt van de niet uitgewerkte troon zijn wellicht het resultaat van overbrenging aan de hand van een calqueerpapier. Hierbij werd de keerzijde van een vel papier zwart gemaakt met krijt en tussen het origineel en het blad van de kopie gelegd. Daarna werden de contouren van het origineel doorgegriffeld, waardoor het krijt zich hechtte aan het nieuwe oppervlak.5

Pächt schreef de tekening toe aan de Meester van Maria van Bourgondië, die rond 1480 actief was. Hij deed dit op basis van vermeende stijlovereenkomsten met een aantal aan deze kunstenaar toegeschreven miniaturen uit de L’Abbaye du Saint Esprit.6 Het oeuvre van deze meester is sinds die tijd verdeeld over twee handen: de Weense Meester van Maria van Bourgondië en de zogenaamde ‘Ghent Associates’.7 Hoewel de gedrongen figuren overeenkomen met miniaturen van de Weense Meester van Maria van Bourgondië, zijn er te weinig aanknopingspunten om een toeschrijving van de compositie of de tekening aan hem of aan de ‘Ghent Associates’ te rechtvaardigen. Om die reden wordt het blad hier toegekend aan een anonieme kunstenaar die mogelijk werkzaam was in Gent of Brugge, de twee centra van boekverluchting die aan het einde van de vijftiende en het begin van de zestiende zo nauw met elkaar verbonden waren.8 De ontstaansperiode van rond 1480 is algemeen aanvaard. Zij wordt onderschreven door de kledingstijl van de figuren en de tekenstijl met de korte, hoekige arceringen, die zijn equivalent kent in Nederlandse tekeningen uit die periode, die worden geassocieerd met Hugo van der Goes en zijn school.9

Footnotes

1 Leiden, Museum de Lakenhal, in langdurig bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, inv. nr. 814. Schmidt-Degener 1941, p. 110.  Kurt Bauch geeft een samenvatting van gesuggereerde identificaties van Rembrandts schilderij. K. Bauch, Der frühe Rembrandt und seine Zeit, Berlin 1960, pp. 99 (n. 75).

2 Zie voor een mogelijke interpretaties van dit schilderij: Van den Boogert in exh. cat. E. van de Wetering, B. Schackenburg, The mystery of the young Rembrandt, Kassel (Staatliche Museen, Gemäldegalerie Alte Meister), Amsterdam (Museum het Rembrandthuis), 2002, nr. 7.

3 Ook wel geïdentificeerd als Christus voor Herodes of Caiaphas. Los Angeles, J. Paul Getty Museum, inv. nr. 83. ML.115, MS Ludwig IX.19, fol. 143v. Biermann 1975, pp. 84-85; Ainsworth 1989, p. 42.

4 Venetië, Biblioteca Nazionale Marciana, inv. nr. Ms. Lat. I, 99 (2138). Biermann 1975, p. 277, n. 371. Afgebeeld in Salmi/Mellini 1972, nr. 25 (fol. 14v.)

5 Koreny/Zeman in Antwerp 2002, p. 15. Zie voor methodes van overname Wintermann in Ketelsen/Hahn 2011, pp. 298-303.

6 Pächt 1948, pp. 70-71. Oxford, Bodleian Library, inv. nr. MS. Douce 365.

7 T. Kren in Los Angeles/London 2003, pp. 197-198. Thomas Kren geeft een historiografisch overzicht van de Meester van Maria van Bourgondië. Los Angeles/London 2003, pp. 126-128.

8 De traditionele benaming ‘Gent-Brugse school’ voor anonieme Zuidnederlandse miniaturisten uit die periode is niet helemaal correct. Voor een kritische kanttekening zie: Kren en McKendrick in Los Angeles/London 2003, p. 12.

9 Zie bijvoorbeeld Jozef en Asenet, uit de Hugo van der Goes groep. Oxford Ashmolean Museum, inv. nr. 1863.142. Afgebeeld in Antwerp 2002, nr. 32.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist