:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Boy's Head

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Boy's Head
Material and technique Black chalk
Object type
Drawing (recto) > Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 111 mm
Width 90 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: Joachim Patinir
Accession number N 194 recto (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1520-1530
Signature none
Watermark unrecognizable little fragment (at lower left diagonal edge; vV, 4P). [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Inscriptions '[..]naer [?] / di joachimo / patenir.' (at lower centre, in pen and brown ink, upside down), 'Albrecht' (verso, at lower right, in pen and brown ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Een jongenskop is hier in driekwart aanzicht weergegeven. De jongen draagt een hoofddeksel en staart in het niets. De krullen langs zijn hoofd zijn doordat het blad is verknipt nauwelijks zichtbaar. In de deels leesbare inscriptie onderaan wordt de tekening geassocieerd met de Antwerpse landschapsschilder Joachim Patinir (ca. 1475-1480). Deze tekst is ondersteboven geplaatst. Wellicht verwijst hij naar de tekening van twee scheepjes op de achterzijde, die mogelijk door dezelfde kunstenaar getekend zijn. Patinir schilderde dergelijke schepen met enige regelmaat als stoffering van de achtergrond van zijn weidse vergezichten.1 Ze zullen ongetwijfeld door de onbekende kunstenaar als voorstudie met een dergelijk doel zijn gemaakt. De ligging van de schepen ten opzichte van elkaar en de wat zoekende, haperende pennenstreken suggereren dat deze naar het leven getekend zijn.2

Gelet op de oude toeschrijving op de verso aan Albrecht - met wie Albrecht Dürer wordt bedoeld – is het ook goed mogelijk dat de verwijzing naar Patinir het portretje betreft. De beroemde Duitse kunstenaar tekende gedurende zijn verblijf van elf maanden in de Nederlanden in 1520/21 (waarvan acht maanden in Antwerpen) meer dan 100 portretten.3 Daaronder bevond zich ook dat van Joachim Patinir. Die tekening is onbekend, maar Cornelis Cort graveerde de voorstelling voor Dominicus Lampsonius’ boek Pictorum aliquot celebrium Germaniae inferioris Effigies uit 1572.4 Wellicht dacht men dat de Rotterdamse jongenskop Dürers portret van Patinir betrof. Het fragment toont een vage gelijkenis met de gravure. Bovendien doet het in uitvoering, met zwart krijt, en compositie enigszins denken aan Dürers getekende portretten.5 Daarnaast tekende de Duitse kunstenaar in 1520 op een min of meer verwante manier, met een zoekende lijnvoering in pen in inkt, zeilbootjes in zijn Gezicht op de Haven van Antwerpen uit 1520.6

Boon associeerde de jongenskop met vier portretjes in zwart krijt op groen en grijs geprepareerd papier, die ongeveer dezelfde maten hebben.7 Deze kenden toentertijd een toeschrijving aan Joos van Cleve (ca. 1485-1505/08), maar zijn inmiddels overtuigend ondergebracht bij de Keulse schilder Bartholomeus Bruyn.8 De hier beschreven tekening is minder subtiel en verfijnd dan de portretjes van Bruyn en is zeker niet van dezelfde hand. Zo gaf Bruyn bijvoorbeeld schaduwpartijen weer aan de hand met fijne arceringen, waar deze kunstenaar eerder gebruik maakt van ingekleurde vlakken. De portretten hebben in type alle vijf een gemene deler. Ze doen denken aan de geschilderde portretten van Joos van Cleve, zoals het Mansportret in Florence uit 1520, waar de geportretteerde met een gefixeerde blik in driekwart profiel op is weergegeven.9 Op basis van het bovenstaande kan worden aangenomen dat deze tekening rond 1520-30 in Antwerpen is ontstaan.

Footnotes

1 Zie bijvoorbeeld Patinirs Landschap met het martelaarschap van de Heilige Catharina, Wenen, Kunsthistorisches Museum, inv. nr. 1002; Madrid 2007, nr. 16.

2 Met dank aan Ron Brand, Maritiem Museum Rotterdam, voor deze suggestie.

3 Filedt Kok in Leiden 2011, p. 104.

4 New Hollstein 2000b, vol. III, nr. 226.

5 Voor voorbeelden, zie Brussels 1977.

6 Wenen, Albertina, inv. nr. 3165, D 139; Brussels 1977, nr. 64, ill.

7 Correspondentie K.G. Boon met het museum, 1957. De vier portretjes bevinden zich in Parijs, Musée du Louvre, inv. nrs. 18860bis, 18860 recto en verso, 18875.

8 C. Scaillierez, "Joos Van Cleve et Barthel Bruyn. Quatre portraits dessinés par Barthel Bruyn et autrefois attribués à Joos Van Cleve", in tent. cat. cat. Joos Van Cleve au Louvre, Parijs, (Musée du Louvre) 1991, pp. 95-96.

9 Florence, Galleria degli Uffizi, inv. nr. 1643; Aachen 2011, p. 75, ill. 47a.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist