:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Madonna and Christ-Child

Madonna and Christ-Child

Anoniem (in circa 1580-1600)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Madonna and Christ-Child
Material and technique Black chalk, pen and brown ink, brown wash, on light brown prepared paper
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 125 mm
Width 104 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Follower of: Peter de Witte (I)
Accession number P de witte 1 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1580-1600
Signature none
Watermark none (vV, 4P)
Condition iron gall ink corrosion, foxing
Inscriptions 'Petro Candidi' (verso, at lower centre, in pen and brown ink), '33' (verso, at lower centre, in pencil)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark J.P. Zoomer (L.1511), Museum Boymans (L.1857)
Provenance Jan Pietersz. Zoomer (1641-1724), Amsterdam; (?) Frans Jacob Otto Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on loan to the museum since 1849
Exhibitions Paris/Rotterdam 2014, p. 16, ill. 4, not in catalogue
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 2019 (A. Allori. "Maria met het kind Jezus. In het bruin"); cat. 1869, nos. 2286-2298 ("Dertien stuks door verschillende meesters"); cat. 1901, no. 33 (Pieter de Witte)
Material
Object
Technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Een ondertekening in zwart krijt van een Madonna en kind is nagetekend met een lichtbruine pen en die is, op een paar plooien na, nauwelijks verder uitgewerkt. Onder de figuurgroep zijn met een paar pennestreken wolken aangegeven. Vermoedelijk betreft het hier een studie voor een visioen van Maria of voor een Aanbidding van Maria en kind, waarbij in de uiteindelijke voorstelling zich één of meerdere heiligen beneden deze groep bevonden. Vanaf het begin van de vorige eeuw kent de tekening een toeschrijving aan Peter de Witte, genaamd Candido. Voorbeelden van dergelijke composities met vergelijkbare motieven zijn in het tekeningenoeuvre van deze kunstenaar voldoende terug te vinden. De Aanbidding van Maria en kind door de Heilige Benedictus en Catharina, getekend rond 1590 in München en Het Mariavisioen van de heilige Willem, getekend rond 1600, in een Duitse privécollectie zijn daar voorbeelden van.1 Volk-Knüttel nam de tekening echter terecht niet op in haar recente catalogue raisonné van de kunstenaar.2 De lijnvoering is minder krachtig dan bij Candido’s tekeningen en de figuren hebben nauwelijks volume. De verwantschap met het werk van Candido en andere kunstenaars, die rond dezelfde tijd in München actief waren, maken het aannemelijk dat de maker van de tekening in zijn omgeving gesitueerd moet worden3 Op basis van een foto suggereerde Diefenthaler een toeschrijving aan Christoph Schwarz (c. 1548-1592 München).4 Schwarz schilderde in de jaren 1580 een serie votiefvoorstellingen met Madonna en kind op klein formaat koper, in opdracht van Hertog Wilhelm V van Bavaria, waarvoor deze tekening, volgens Diefenthaler, een voorstudie zou kunnen zijn.5

Footnotes

1 München, Staatliche Graphische Sammlung, inv. nr. 1992, Volk-knüttel 2010, Z 35, Z 17 en Privéverzameling Freising; Volk-Knüttel 2010, Z 32.

2 Volk-Knüttel 2010.

3 Thea Vignau-Wilberg (e-mail correspondentie 2011) merkte op dat het opschrift Petro Candidi in plaats van Pietro spreekt voor een Duitse herkomst van de tekening. Deze opmerking wordt ondersteund door een tekening Christus in Gethsemane uit de omgeving van Peter de Witte in Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 1999-T9, die zich in ieder geval in de zeventiende en achttiende eeuw nog in Leipzig (L.2731 en L.1391) bevond. Op de verso heeft deze tekening in potlood tevens de inscriptie: Petro Candido.

4 E-mail correspondentie november 2011.

5 E-mail correspondentie november 2011. S.-K. Diefenthaler werkt momenteel aan haar dissertatie Studien zu Christoph Schwarz (um 1548 –1592 München) aan de Universiteit van Augsburg.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist