Achter de naam Studio Wieki Somers gaan twee ontwerpers schuil, Wieki Somers en Dylan van den Berg. Beiden studeerden aan de Design Academy, afdeling Man and Living. Vervolgens startten ze hun eigen bureau, Studio Wieki Somers. Hun werk werd vrijwel direct na hun afstuderen opgenomen in de collectie van Droog Design. Met hun eigenzinnige ontwerpen worden ze gezien als representant van een nieuwe lichting Nederlandse ontwerpers die zich sinds de jaren negentig internationaal manifesteren. Ze hebben geen specifieke voorkeur voor een bepaald materiaal, maar bepalen per ontwerp met welk materiaal ze werken en wat hiervan de mogelijkheden zijn. Het concept achter een object speelt voor Studio Wieki Somers een belangrijke rol: alledaagse objecten veranderen in hun handen in buitengewone, esthetische voorwerpen. Daarnaast geven ze zich altijd rekenschap van de context van een opdracht of ontwerp, waardoor er een subtiele wisselwerking ontstaat tussen het ontwerp zelf, het materiaal en de functie ervan of de specifieke plek waarbinnen het functioneert. Somers zegt hier zelf over: ‘We vragen ons af wat de dingen zijn en wat ze zouden kunnen zijn. We observeren gewone situaties en gebruiken, we kijken hoe mensen met de dingen omgaan en welke associaties ze ermee hebben. Daar laten we onze fantasie op los. Eigenlijk maken we het gewone, ongewoon.’1
Een ontwerp van Studio Wieki Somers dat internationale erkenning kreeg is de Badboot, een bad in de vorm van een houten roeiboot. Met dit ontwerp verbinden Somers en Van den Berg het dobberen in een boot met het baden in een badkuip: twee belevingen die dicht bij elkaar liggen. De bader kan zo het gevoel krijgen op zee of in een meer te dobberen, ver van de bewoonde wereld.
In 2004 ontwierp de studio voor de Nederlandse keramiekfabrikant Cor Unum Blossoms, een vaas van geglazuurd keramiek in verschillende uitvoeringen. Het basisontwerp bestaat uit twee delen: op een eenvoudige vaas ‘groeit’ een gestileerde, organische vorm met uitstulpingen, vergelijkbaar met de stengels en bladeren van een plant. Het object is gedecoreerd met realistisch weergegeven bloemen en bladeren. Ze ontwikkelden daarnaast een versie die wel dienst kan doen als vaas. In de openingen zijn glazen buisjes aangebracht waarin de bloemen geplaatst kunnen worden. Echt en fake zijn zo innig met elkaar verweven. Blossoms is er zowel in een zwarte, witte als lichtgroene variant, met verschillende plantendecoraties. Voor de Stadscollectie werd de versie zonder openingen aangekocht.
Al eerder maakte Wieki Somers vaasontwerpen van keramiek. Zo ontwikkelde ze in 2002 in het Europees Keramisch Werkcentrum in Den Bosch de Mattress Stone Bottle, waarbij ze een visnet om een ballon spande en gips in deze ‘mal’ goot. Vervolgens maakte ze een afdruk van deze mal en beschilderde de zo ontstane vaas met een nostalgisch bloemmotief. De combinatie van het ruitvormige, bobbelige patroon en het motief zorgde ervoor dat de vaas het aanzien van een ouderwetse matras kreeg. De vorm doet denken aan een boei, waardoor de associatie met een stootkussen wordt gelegd. In 2007 werd Studio Wieki Somers door het Gemeentemuseum Den Haag gevraagd om een kapotte zeventiende-eeuwse tulpvaas te completeren. Dit leidde tot het unieke stuk Faded Glory, waarbij het antieke vaasfragment is geplaatst op een keramisch gedecoreerd kussen en bekroond wordt met het porseleinen afgietsel van tulpen, gemaakt door echte tulpen in porselein te dopen en vervolgens te bakken.
In 2010 ontwikkelden de ontwerpers de serie Frozen in Time, bestaande uit verschillende lampen, een kast, tafel, kruk en enkele vazen, waarmee ze teruggrepen op de ongebruikelijke taferelen die het gevolg waren van een extreme ijsstorm die Nederland in maart 1987 trof. Kou en ijs transformeerden de omgeving destijds. Auto’s vroren vast aan het asfalt, straatlampen raakten beschadigd en planten en bomen bezweken onder het gewicht van ijs. Frozen Vase is een van de ontwerpen uit deze serie. De handvatten van deze halftransparante vaas van kunststof worden gevormd door in kunststof meegegoten bloementakken. Het zorgvuldig gekozen materiaal waarvan de vaas is gemaakt, verwijst naar het uiterlijk en de werking van ijs. De kunststof UV topcoat ‘bevriest’ bij blootstelling aan zonlicht tot een massieve harde laag die tegelijkertijd een bepaalde transparantie behoudt.
In 2008 benaderde Museum Boijmans Van Beuningen de Nederlandse ontwerpers Ted Noten, Simon Heijdens, Frank Bruggeman, Bertjan Pot, Jurgen Bey en Studio Wieki Somers met de vraag het entreegebied van het museum te herontwikkelen. Zij vormden hierop het gelegenheidscollectief Haunting Dogs full of Grace. Somers en Van den Berg ontwierpen de publieksgarderobe, getiteld Merry-Go-Round Coat Rack, die is gebaseerd op het principe van de oude mijnwerkerskapstok, waarbij jassen aan een carrousel-kapstok omhoog kunnen worden getrokken. De zwevende jassen, die de lege ruimte onder het plafond vullen, blijven zichtbaar maar buiten bereik van het publiek. Visueel is deze garderobe een afspiegeling van de steeds wisselende bezoekers in het museum. Tassen en andere bagage staan als museumstukken in kluisjes gemaakt van gaas. Voor dit ontwerp ontving Studio Wieki Somers in 2009 de Dutch Design Award.
1 E-mail correspondentie met de auteur, 30 oktober 2012
Studio Wieki Somers
2003