Rembrandt portretteerde hier zijn ongeveer 14-jarige zoon Titus. De jongen staart in gedachten verzonken boven zijn schrijfsels langs ons heen. Zijn pen houdt hij in de ene hand, inkt en pennenkoker in de andere. Bijzonder zijn de lichtval, de driehoekscompositie en de grove, bijna expressionistische wijze van schilderen van de voorgrond.
Specificaties
Titel | Titus aan de lezenaar |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 63 cm Hoogte 77 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Rembrandt van Rijn
|
Inventarisnummer | St 2 |
Credits | Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen. Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt en 120 vrienden van het museum, 1940 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1940 |
Vervaardigingsdatum | in 1655 |
Signatuur | datering : links onder ; Rembrandt.f.1655 signatuur: links onder; # * Rembrandt.f.1655 |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) Lievelingen (2024) |
Externe tentoonstellingen |
Rembrandt. Britain's Discovery of the Master (2018) Museum Boijmans Van Beuningen @ Rijksmuseum (2023) Titus is weer thuis. Een zoon, een vader, een meesterwerk (2023) Boijmans bij de Buren - Meesterlijk! (2019) Rembrandt-Velázquez (2019) Rembrandt as Impulse - Teacher. Strategist. Bestseller (2024) |
Onderzoek |
Toon onderzoek ALMA |
Literatuur | F. Schmidt-Degener, exh. cat. Rembrandt tentoonstelling ter plechtige herdenking van het 300-jarig bestaan der Universiteit van Amsterdam, Amsterdam (Rijksmuseum) 1932, p. 31, cat. 31; J. Giltaij, Een gloeiend palet. Schilderijen van Rembrandt en zijn school, Rotterdam 1988, pp. 72-73, cat. 22; C. Brown, J. Kelch & P. van Thiel, exh. cat. Rembrandt: the master & his workshop. Vol. 1: paintings, Berlin (Gemäldegalerie), Amsterdam (Rijksmuseum) and London (National Gallery) 1991, p. 257; P.J. Hoogstrate & M.P.F.G. Kuper, ‘Honderdvijftig jaar Museum Boijmans Van Beuningen 1849-1999,’ in J.R. ter Molen (ed.), 150 jaar Museum Boijmans Van Beuningen. Een reeks beeldbepalende verzamelaars, Rotterdam 1999, pp. 14-133, op pp. 80-82; J. Giltaij, exh. cat. Rembrandt 'Rembrandt', Frankfurt (Städelsches Kunstinstitut) 2003, p. 164; P. Hecht, 125 Jaar Openbaar Kunstbezit Met Steun van de Vereniging Rembrandt, Zwolle 2008, pp. 84, 86 (fig. 114) en p. 215, noot 115; J. Bikker & G.J.M. Weber (eds.), exh. cat. Rembrandt. The late works, London (National Gallery) & Amsterdam (Rijksmuseum) 2014-2015, p. 295, cat. 99; J. Bikker & A. Krekeler, ‘Experimental technique. The paintings,’ in J. Bikker & G.J.M. Weber (eds.), exh. cat. Rembrandt. The late works, London (National Gallery) & Amsterdam (Rijksmuseum) 2014-2015, pp. 132-151, op pp. 147 en 150; J. Bikker, ‘Intimacy,’ in idem & G.J.M. Weber (eds.), exh. cat. Rembrandt. The late works, London (National Gallery) & Amsterdam (Rijksmuseum) 2014-2015, pp. 192-213, op pp. 203, 205-207; A. Dekker, ‘Verkopen aan de Duitsers. De kunstzaken van D.G. van Beuningen en Franz Koenigs tijdens de oorlog,’ in idem et al., Omstreden verleden. Museum Boijmans Van Beuningen en de Tweede Wereldoorlog, Rotterdam 2018, pp. 46-69, op p. 52; A. Dekker, ‘ ‘Kultureele Zaken’ in een verwoeste stad. Museum Boymans tijdens de oorlog,’ in idem et al., Omstreden verleden. Museum Boijmans Van Beuningen en de Tweede Wereldoorlog, Rotterdam 2018, pp. 70-97, op pp. 77-78, 83 en 88; J. Giltaij, Titus, zoon van Rembrandt, Zwolle 2018, pp. 63-65 en 102-103; J. Giltaij, ‘New results and facts of three paintings by Rembrandt and his school treated in Rotterdam: ‘The concord of the state’, ‘Titus at his desk’ and ‘The man in a red cap’,’ in E. Van Duijn & P. Noble (eds.), Rembrandt conservation histories, Amsterdam & London 2021, pp. 175-185, op pp. 179-180; J. Giltaij, Het grote Rembrandt boek. Alle 684 schilderijen, Zwolle 2022, p. 101, nr. 136. V. Manuth, ‘‘Come, behold Hochstraet!’ Samuel van Hoogstraten’s Self-Portraits and Rembrandt,’ in S. Pénot (ed.), exh. cat. Rembrandt – Hoogstraten. Colour and illusion, Wenen (KHM) 2024, pp. 62-79, op p. 65. Catalogus schilderijen tot 1800 <1962> - 111 Arti & urbi: De Stichting Museum Boymans-van Beuningen als steunpilaar onder een Rotterdams museum - 189 Dutch Art and Architecture 1600 to 1800 - afb. Dutch Painting - afb. Iconographia II - nr. 6694,1 L'Opera pittorica completa di Rembrandt - nr. 335 Old paintings 1400-1900: illustrations <1972> - 219 Rembrandt (1948-A) - 110 Rembrandt (1948-B) - afb. 88 Rembrandt (1986) - afb. Rembrandt and the Book of Tobit - afb. 35 Rembrandt, des Meisters Gemälde (1906) - afb. Rembrandt, des Meisters Gemälde (1908) - afb. Rembrandt en zijn tijd - afb. 41 Rembrandt, Gemälde - nr. 248 Rembrandt Harmensz van Rijn - afb. Rembrandt Paintings - nr. 325 Rembrandt schilderijen - nr. 120 Rembrandt, The complete edition of the paintings, revised by H. Gerson - nr. 120 Rembrandt V (?) - nr. 441 Rembrandt, Werk und Forschung - 53 Rembrandt, zijn leven, zijn schilderijen - afb. 329 Rembrandt, zijn leven, zijn werk - afb. 414 Rembrandts leven en kunst - afb. 107 Steps towards Rembrandt, collected articles 1937-1972 - afb. 10 The Dutch Exhibition at the Guildhall - 51 The Rembrandt Documents - afb. Transformations, critical and speculative essays on art - afb. X Verslag over de jaren 1939, 1940 en 1941 - afb. Vol VI - nr. 702 Een gloeiend palet. Schilderijen van Rembrandt en zijn school - 72-73, afb (zw/w) Honderdvijftig jaar er bij en er af: De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam 1849 tot 1999 - 160 |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Rembrandt van Rijn
Leiden 1606 - Amsterdam 1669
Rembrandt van Rijn werd in Leiden geboren. Na zijn leerperiode bij onder anderen de schilder Pieter Lastman in Amsterdam startte hij een werkplaats in Leiden....
Bekijk het volledige profiel