Rozen en pioenrozen waren Fantin-Latours lievelingsbloemen, of misschien is het beter te zeggen dat hij daarmee het meeste succes had. Bij voorkeur schikte hij zijn boeketten in glazen vazen van eenvoudige vorm. Deze waren gemakkelijk te schilderen, kostten vrijwel niets en leidden de aandacht niet van de bloemen af. Bovendien gaf het schilderen van glas met kleine glimlichtjes de schilder de gelegenheid zijn virtuositeit te tonen. De neutrale achtergrond zonder opvallende ruimte- of lichteffecten verleent Fantin-Latours bloemarrangementen een sfeer van rust.
Op de achterkant van het doek staat het stempel van de firma Hardy-Alan, fabrikant van schildersbenodigdheden in Parijs. Vanaf 1861 kocht Fantin-Latour regelmatig materialen bij deze firma. Bij voorkeur gebruikte hij 'toile absorbante', geprepareerd doek dat verf sneller opneemt dan ongeprepareerd linnen. Over de door de fabrikant aangebrachte grondering bracht hij een dun leverkleurig verflaagje aan, dat hij bewerkte met een grove kwast. Hierdoor ontstond een levendig, transparant effect, nog versterkt door de stuctuur van het weefsel. De vaas en de tafel zijn dun opgezet. De bloemen daarentegen zijn met behulp van meer pasteuze verf geschilderd. Door dit contrast lijken de pioenen zich los te maken van hun omgeving en krijgen zij bijna iets tastbaars.
Specificaties
Titel | Pioenen |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 44,3 cm Hoogte 49 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Henri Fantin-Latour
|
Inventarisnummer | VdV 23 |
Credits | Bruikleen Stichting Willem van der Vorm, 1972 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1972 |
Vervaardigingsdatum | in 1882 |
Verzamelaar | Willem van der Vorm |
Interne tentoonstellingen |
Impressionisme: Een schone kijk (1992) De verzameling Willem van der Vorm. Schilderijen van Hollandse en Franse meesters uit de 17e en 19e eeuw (1950) De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) |
Externe tentoonstellingen |
De fluwelen touch van Fantin-Latour (2013) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Frankrijk > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Henri Fantin-Latour
Grenoble 1836 - Buré 1904
Henri Fantin Latour werd 1836 te Grenoble geboren en overleed in 1904 te Buré. Hij bezocht het Ecole des Beaux-Arts te Parijs en ontving voorts les van zijn...
Bekijk het volledige profiel