Fantin-Latour hoort thuis in de lange rij schilders die het stilleven terugbrachten tot het allereenvoudigste. Bekend zijn de testjes met aardbeien van de Middelburgse schilder Adriaen Coorte uit circa 1700. In Frankrijk keert in de 17de eeuw het schaaltje aardbeien in de stillevenkunst regelmatig terug, bij kunstenaars als Stosskopf, Louise Mollon en François Garnier. 18de-eeuwse schilders als Chardin, Roland de la Porte en Liotard schilderden de zachte lichtglans op de huid van perziken, in een mandje of achteloos op tafel gelegd. Fantin-Latour en een aantal van zijn tijdgenoten, waaronder Manet, Renoir en Redon, zetten deze traditie voort.
Wat schilderwijze en kleurgebruik betreft behoort Fantin-Latour eerder tot de wat meer behoudende groep van stillevenschilders dan tot de Impressionisten. Hij stond op vriendschappelijke voet met Manet, maar diens brede bravourachtige schildertrant sprak hem niet aan.
In Nederlandse 19de-eeuwse verzamelingen van moderne kunst ontbrak slechts zelden werk van Fantin-Latour. Voor het werk van de Impressionisten was hier aanvankelijk weinig belangstelling., Fantin-Latour is one of a long list of painters who reduced the still life to its absolute simplicity. Well-known are the tests with strawberries by Adriaen Coorte, a painter from Middelburg, dating from around 1700. In France, the bowl of strawberries regularly appeared in still life art in the 17th century, with artists such as Stosskopf, Louise Mollon and François Garnier. Painters in the 18th century, such as Chardin, Roland de la Porte and Liotard, painted the soft light gloss on the skin of peaches, in a basket or nonchalantly placed on a table. Fantin-Latour and a number of his contemporaries, including Manet, Renoir and Redon, continued this tradition.
In the way of painting and use of colour, Fantin-Latour belonged to the somewhat more conservative group of still life painters than to the Impressionists. He was very friendly with Manet, but the latter’s broad, bravura way of painting did not appeal to him.
Work by Fantin-Latour was seldom missing from Dutch 19th century collections of modern art. There was initially little interest here in the work of the Impressionists.
Specificaties
Titel | Aardbeien in een aardewerk schoteltje |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 17,2 cm Breedte 23,2 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Henri Fantin-Latour
|
Inventarisnummer | VdV 26 |
Credits | Bruikleen Stichting Willem van der Vorm, 1972 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1972 |
Vervaardigingsdatum | in 1872 |
Verzamelaar | Willem van der Vorm |
Interne tentoonstellingen |
Impressionisme: Een schone kijk (1992) De verzameling Willem van der Vorm. Schilderijen van Hollandse en Franse meesters uit de 17e en 19e eeuw (1950) De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) |
Externe tentoonstellingen |
De fluwelen touch van Fantin-Latour (2013) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Frankrijk > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Henri Fantin-Latour
Grenoble 1836 - Buré 1904
Henri Fantin Latour werd 1836 te Grenoble geboren en overleed in 1904 te Buré. Hij bezocht het Ecole des Beaux-Arts te Parijs en ontving voorts les van zijn...
Bekijk het volledige profiel