De uitbeelding van de onthoofding van de heilige Johannes de Doper door de beul en zijn knechten op de duistere achtergrond, doet denken aan Italiaanse maniëristische schilderijen en prenten. Voor de figuur van Salomé poseerde prinses Marie Cantacuzène, met wie Puvis de Chavannes later zou trouwen.
Specificaties
Titel | De onthoofding van Johannes de Doper |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 89,5 cm Hoogte 140 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Pierre Puvis de Chavannes
Lijstenmaker: A.J. Heijdenrijk |
Inventarisnummer | VdV 62A |
Credits | Bruikleen Stichting Willem van der Vorm, 1972 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1972 |
Vervaardigingsdatum | in 1856 |
Verzamelaar | Willem van der Vorm |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Frankrijk > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Pierre Puvis de Chavannes
Lyon 1824 - Parijs 1898
Pierre Puvis de Chavannes ging in 1844 in de leer bij Eugène Delacroix. Nadat de Franse regering een van zijn werken aankocht begon hij aan een succesvolle...
Bekijk het volledige profiel