Omstreeks 1887 trad er een waarneembare verandering op in het werk van Johan Hendrik Weissenbruch; zijn kleurgebruik werd lichter en hij zocht naar nieuwe, heldere harmonieën van toon in zijn schilderijen. Zijn 'Strandgezicht', nu in de collectie van het Haags Gemeentemuseum, kondigde deze vernieuwing aan. De ontwikkeling zette zich voort met dit 'Strandgezicht met schelpenvissers' uit 1891.
Als geen ander wist Weissenbruch de atmosfeer van het Scheveningse strand te treffen: de hoge wolkenluchten, het licht dat tintelt over het water en de melancholieke silhouetten van schelpenkarren langs de branding. Deze momenten van rust en stilte waren bij andere schilders van de Haagse School minder gezocht. Mesdag schilderde graag de bedrijvigheid rondom de bomschuiten op het strand, Blommers en Sadee kozen de visafslag, die toen nog tussen de schepen plaats vond, als onderwerp en Jozef Israëls had het meest succes met in gepeins verzonken Scheveningse vissersmeisjes op een duintop.
De strandgezichten van Weissenbruch uit zijn laatste levensjaren zouden gaan behoren tot de hoogtepunten uit zijn schildersloopbaan.
Specificaties
Titel | Strandgezicht met schelpenvissers |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 83 cm Hoogte 63 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Johan Hendrik Weissenbruch
Lijstenmaker: D. Sala & Zonen |
Inventarisnummer | VdV 86 |
Credits | Bruikleen Stichting Willem van der Vorm, 1972 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1972 |
Vervaardigingsdatum | in 1891 |
Verzamelaar | Willem van der Vorm |
Interne tentoonstellingen |
De verzameling Willem van der Vorm. Schilderijen van Hollandse en Franse meesters uit de 17e en 19e eeuw (1950) De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) |
Externe tentoonstellingen |
Het (inter)nationale landschap. Schilderen in de buitenlucht in de negentiende eeuw (2024) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Johan Hendrik Weissenbruch
Den Haag 1824 - Den Haag 1903
Johan Hendrik Weissenbruchs vader was een verzamelaar van werken van onder anderen de schilder Andreas Schelfhout. De invloed van diens werk is zichtbaar in de...
Bekijk het volledige profiel