:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Vijf schepen in een storm

Vijf schepen in een storm

Hendrik Vroom (in circa 1595-1600)

Vraag maar raak

  • Heinz Langer vroeg

    Ist es möglich von dem Bild "Fünf Schiffe im Sturm" eine Datei zu bekommen mit einer so hohen Auflösung, dass man die Einzelheiten der Takelung des großen Schiffes gut erkennen kann.

    Vielen Dank

    Heinz Langer

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dear Heinz, for images of artworks, please contact my collegues at images@boijmans.nl. You can find our policy about the use of images here: https://www.boijmans.nl/en/image-requests
    Kind regards, Els

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Vijf schepen in een storm
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, kaderlijnen met rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 148 mm
Breedte 297 mm
Makers Tekenaar: Hendrik Vroom
Vroegere toeschrijving: Cornelis Hendriksz. Vroom
Vroegere toeschrijving: Hans Savery (I)
Inventarisnummer Vroom 1 (PK)
Credits Aankoop 1906
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1906
Vervaardigingsdatum in circa 1595-1600
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 6P, fijn papier)
Conditie verso: doublure, reparaties
Inscripties geen
Merkteken Museum Boymans Rotterdam (L.288)
Herkomst veiling (Montauban van Swyndregt, ‘Cercle Pictura Groningen’), Amsterdam (De Vries), 5 april 1906, nr. 230 (Hendrick Vroom), fl. 51, aan het museum [copy RKD]
Tentoonstellingen Rotterdam 1954, nr. 42 (als Hans Savery); Göteborg 1954, nr. 40; Minneapolis/Toledo/Los Angeles 1990, nr. 90 (als Hendrick Vroom); Parijs/Rotterdam 2014, nr. 87; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Vaste presentatie geschiedeniszalen (2017)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Jaarverslag 1906, p. 7 (als zestiende-eeuwse Hollandse kunstenaar); Bol 1973, pp. 41-42 (als Hans Savery I); Keyes 1975, pp. 25, 26, 27, 44, 45, 46, 123 (nr. 25)(als Hendrick Vroom); Keyes 1976, p. 236; Keyes 1982, pp. 115, 119; Russell 1983, p. 145; Gerszi 1982b, pp. 182-183; Amsterdam 1993, p. 530 (nr. 5)(als ten onrechte toegeschreven aan Hendrick Vroom); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Vijf schepen trotseren huizenhoge golven tijdens een storm op zee. Het zijn grote, zeegaande spiegelschepen, een scheepstype dat in de loop van de zestiende eeuw in West-Europa is geïntroduceerd.1 Op de vlag aan de boegspriet van het grote, gedetailleerd getekende schip staat vermoedelijk het stadswapen van Amsterdam, met de bekende drie Andreaskruisen onder elkaar. Op de voorgrond drijven tonnen op het water waarop meeuwen zitten. Linksvoor zwemt een opmerkelijk grote vis. Uit de wolken rechtsboven valt een regenbui. De hoge golven zijn weergegeven met dunne, parallelle penlijnen, die in de donkere partijen dicht op elkaar staan. Met hun gestileerde vormen en schuimkoppen ogen de golven weliswaar weinig realistisch, maar het patroon van vloeiende lijnen die samen de sterk deinende zee vormen, geeft de voorstelling een enorme dynamiek.

De tekening werd in 1906 geveild als werk van Hendrick Vroom, maar na aankoop door het museum beschouwd als werk van een anoniem, Hollands kunstenaar. In 1973 schreef Bol het blad toe aan Hans Savery I, waarna Keyes het terecht terugzette op naam van Hendrick Vroom. Hij deed dit op basis van de gelijkenis tussen deze tekening en de gravure Schepen in een storm, gegraveerd door een anonieme graveur naar ontwerp van Hendrick Vroom en uitgegeven door Pieter van den Keere (1571-1646?) in Amsterdam.2 Diverse motieven op deze prent komen overeen met die op de tekening: de verhouding tussen het grote spiegelschip op de voorgrond en de drie schepen in de verte, de gestileerde golven, de hoge horizon met de dreigende wolkenlucht daarboven en de aanwezigheid van grote vissen en een drijvende ton. Ook wees Keyes op de stilistische overeenkomst tussen het Rotterdamse blad en Vrooms tekening Een Hollands oorlogsschip  in Düsseldorf, vooral in de weergave van het water.3

Schepen in een storm op zee waren voor Hendrick Vroom een geliefd thema, zoals ook blijkt uit enkele van zijn geschilderde marinestukken en van twee andere gravures naar zijn ontwerpen.4 Zijn Vijf schepen in een storm ontstond kort voor De landing van het leger van Prins Maurits bij Philippine uit 1600 (zie inv. nr. Vroom 2).5 De tekening staat nog geheel in de zestiende-eeuwse uitbeeldingstraditie van schepen op een sterk deinende zee – een type voorstelling dat rond 1559 getekend werd door Pieter Bruegel.6 Vroom kende ongetwijfeld de serie van tien gravures Zeilschepen, die Frans Huys tussen 1561-1565 graveerde naar ontwerpen van Pieter Bruegel.7 Volgens Karel van Mander schilderde Vroom als jonge man, toen hij in Rome voor kardinaal Ferdinand de Medici werkzaam was, onder andere naar gravures.8 Als dit klopt, ligt het voor de hand dat Vroom bij zijn ontwikkeling tot marineschilder in ieder geval de beschikking over de prentenserie van Frans Huys had. De gestileerde uitbeelding van de golven, schuimkragen en wolken en de gedetailleerde weergave van het grote spiegelschip middenvoor – die de besproken tekening tot een ‘scheepsportret’ maakt – laat de invloed van deze prenten zien. Ook de grote vis linksvoor lijkt geïnspireerd door de grote vissen of zeemonsters die op twee gravures uit de prentenreeks voorkomen.9 De vis herinnert bovendien aan voorstellingen van Jonas en de walvis, die bijvoorbeeld door Paul Bril – met wie Vroom in Rome contact onderhield – getekend en geschilderd zijn.10

Omdat Vroom enkele prentontwerpen leverde met schepen in een storm op zee, is het mogelijk dat hij deze tekening ook met dat doel gemaakt heeft. Een prent naar de tekening is echter onbekend en het blad is ook niet doorgriffeld. Bovendien is de voorstelling zo subliem getekend, dat deze evengoed als zelfstandig kunstwerk bedoeld kan zijn geweest.

[caption id="attachment_14054" width="800" align="alignleft"]fig. 1 Anonymous after Hendrick Vroom. Ships in the storm, 1600. Rotterdam, Maritiem Museum, inv. no. P328fig. 1 Anonymous after Hendrick Vroom. Ships in the storm, 1600. Rotterdam, Maritiem Museum, inv. no. P328[/caption]

Noten

<

1 Kenmerken zijn onder andere meerdere dekken en een plat in plaats van een rond achterschip (de spiegel). Dit type schip zou tot het midden van de negentiende eeuw in belangrijke mate het gezicht bepalen van de oorlogs- en handelsvloten van alle Europese zeemogendheden. Mondelinge mededeling Ron Brand (Maritiem Museum, Rotterdam).

2 Hollstein XLIX, 1998, nr. 4, de gravure is gemonogrammeerd H:V: (op een drijvend vat). Zie ook Keyes 1975, p. 123 (n. 25); Keyes in Minneapolis/Toledo/Los Angeles 1990, p. 265.

3 Düsseldorf, Kunstmuseum, inv. nr. Z 5421; Minneapolis/Toledo/Los Angeles 1990, nr. 91. Voor een vergelijking tussen beide tekeningen, zie Keyes 1982, pp. 115, 119.

4 Zie bijvoorbeeld Russell 1983, p. 114, fig. 116 en p. 153, fig. 135. Vergelijk ook Hollstein XLIX, 1998, nr. 3 en p. 165 (gravure van Meynart Jelissen naar Hendrick Vroom, gedateerd 1612).

5 Keyes 1975, p. 26. De tekening in Düsseldorf ontstond later, kort na 1600; zie Keyes in Minneapolis/Toledo/Los Angeles 1990, p. 267 (onder nr. 91).

6 Storm, met een gezicht op een stad, Londen, The Courtauld Institute of Art, inv. nr. 11; Mielke 1996, nr. 52, Sellink 2007, nr. 79. Een geschilderde Storm op zee (Wenen, Kunsthistorisches Museum, inv. nr.2690), die voorheen aan Pieter Bruegel toegeschreven werd – en waardoor volgens Keyes 1975, p. 25, Hendrick Vroom beïnvloed werd – wordt tegenwoordig toegeschreven aan Joos de Momper, zie Ertz 1986, pp. 366-371 en nr. 542 (ca. 1610-1615); Sellink 2007, p. 277.

7 New Hollstein 2006, nrs. 62-71. Volgens Karel van Mander schilderde Vroom als jonge man, toen hij in Rome voor kardinaal Ferdinand de Medici werkzaam was, onder andere naar gravures, zie Van Mander 1604 (editie Miedema), fol. 287v. Als deze informatie klopt, dan ligt het voor de hand dat Vroom bij zijn ontwikkeling tot marineschilder in ieder geval de beschikking over deze prentenserie gehad heeft.

8 Van Mander 1604 (editie Miedema), fol. 287v.

9 Zie New Hollstein 2006, nr. 65, Daedalus en Icarus en nr. 69 (Arion op een dolfijn).

10 De tekening van Paul Bril in Londen, The British Museum, inv. nr. 5214-233, en het fresco in Scala Santa te Rome, beide daterend uit de late jaren 1580, zie Wood Ruby 1999, nr. 2 en Hendriks 2003, p. 76 en p. 189 (fig. 27).

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Hendrik Vroom

Haarlem 1562/1563 - Haarlem 1640

Bekijk het volledige profiel