:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Burcht op een berg

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Burcht op een berg
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 147 mm
Breedte 161 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Roelandt Savery
Inventarisnummer N 176 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1550-1600
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 5P)
Conditie recto: vlekken, diagonale vouw rechter bovenhoek; verso: papier- en lijmresten
Inscripties 'Brucsaels'' (rechtsboven, in pen in bruine inkt), 'Pierres Brueghel le vieux' (verso, rechtsonder, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Rotterdam 1952, no. 10; Utrecht 1955, no. 119
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Hoogewerff 1937-47, dl. 4, pp. 46-47, fig. 21 (als Jan van Scorel); Haverkamp Begemann 1952, no. 10 (Jan van Scorel); Utrecht 1955, no. 119, fig. 108; Boon 1955, p. 208 (nr. 2, als ‘school van Breughel’); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Het opschrift Brucsaels werd door Hoogewerff gelezen als ‘Bruchsalz’ en was voor hem reden te veronderstellen dat op deze tekening de burcht van het stadje Bruchsal in Baden-Württemberg (Duitsland) weergegeven is. Hij beschouwde het blad als werk van Jan van Scorel op basis van verwantschap met diens Berglandschap met een brug in Londen. Van Scorel zou de burcht getekend hebben op doortocht naar Italië omstreeks 1520.1

Het kasteel, gebouwd op een bijzonder hoge en steile bergtop met een ophaalbrug die nergens naartoe lijkt te leiden, is echter te fantasierijk om ‘naer het leven’ getekend te zijn en bovendien is de tekst pas later op het blad aangebracht. Terecht meende Boon, die de tekening als ‘school van Bruegel’ beschouwde, dat het opschrift niet verwijst naar Bruchsal, maar dat het als ‘brugaels’ gelezen moet worden en verwijst naar Pieter Bruegel.2 Het is denkbaar dat een niet-Nederlandse verzamelaar voor de tekst verantwoordelijk is en Bruegels naam enigszins verhaspelde.

In het museum is het blad lange tijd aan Roelandt Savery toegeschreven, maar in haar monografie over Savery’s tekeningen (1979) neemt Spicer het blad terecht niet op.3 Het kasteelcomplex is met strakke lijnen getekend. De voorstelling oogt enigszins schools en is perspectivisch niet helemaal juist – het poortgebouw staat vreemd schuin ten opzichte van de ophaalbrug. Donkere partijen in de architectuur zijn weergegeven met een combinatie van horizontale streepjes en krasserige haaltjes. De berg en de diepe kloof onder de brug zijn neergezet in enkele snel opgezette penlijnen, de schaduwkant links van de kloof is aangeduid met verticale penlijntjes.

Verwant in tekenstijl is Een kasteel met vier toren in The British Museum in Londen, een tekening die zowel in verband gebracht is met Pieter Bruegel de Oude als met Jacob Savery.4 Ook hier zijn de bouwvolumes met heldere contourlijnen getekend en is de schaduwwerking op de gebouwen in fijne, horizontale penlijntjes aangeduid. Ook de manier waarop vanaf het kasteel enige penlijnen uitwaaieren om een landschap te suggereren, is vergelijkbaar met de wijze waarop in de Rotterdamse tekening bergtoppen getekend zijn.

Twee andere tekeningen die verwant zijn wat betreft tekenstijl en uitgebeelde motieven, zijn Detail van een kasteel in Budapest – door Gerszi beschouwd als ‘manier Pieter Bruegel de Oude’ – en een Kasteel op rotsen, in 2005 geveild als ‘omgeving van Roelandt Savery’.5

Noten

1 Hoogewerff 1937-47, dl. 4, p. 46. Deze tekening in The British Museum, inv. nr. 1909.1.9.7; Popham 1932, p. 39, nr. 1; Washington/New York 1986, nr. 104. Beide bladen zouden volgens Hoogewerff uit hetzelfde schetsboek afkomstig kunnen zijn.

2 Boon 1955, p. 208 (n. 2).

3 Onbekend is van wie de toeschrijving in het museum afkomstig is. In de collectie Koenigs was het blad toegeschreven aan Jan van Scorel.

4 Inv. nr. SL.5236.58; Popham 1932, p. 146, nr. 11, ‘after Pieter Brueghel the Elder’, maar ook ‘possibly by Jacob Savery’.

5 Detail van een kasteel, Budapest, Svépmüvészeti Múzeum, inv. nr. 1658; Gerszi 1971, nr. 37. Kasteel op rotsen, veiling Amsterdam (Christie’s), 16 november 2005, nr. 242.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker