De collectie surrealisme in het museum beperkt zich niet alleen tot schilderijen en sculpturen. De afgelopen jaren is ook een aantal designobjecten aangekocht zoals de kreefttelefoon en de Mae West Lips Sofa. Dalì ontwierp deze bank voor zijn Engelse mecenas Edward James. De lippen van sekssymbool en filmster Mae West stonden model voor dit pikante meubel. Er zijn drie exmplaren van deze bank gemaakt, die onderling verschillend zijn.
Specificaties
Titel | Mae West lippensofa |
---|---|
Materiaal en techniek | Hout, wollen flanel, katoen en geelkoperen klinknagels |
Objectsoort |
Bank
> Meubel
> Wonen
> Gebruiksvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 92 cm Breedte 215 cm Diepte 75 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Salvador Dalí
Uitvoerder: Green & Abbott |
Inventarisnummer | V 2280 (KN&V) |
Credits | Aankoop met steun van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen en Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dura Kunstfond), 2003 |
Collectie | Kunstnijverheid & Design |
Verwervingsdatum | 2003 |
Vervaardigingsdatum | in 1938 |
Gerechthebbenden | © Salvador Dalí, Fundación Gala-Salvador Dalí, c/o Pictoright Amsterdam 2022 |
Herkomst | Edward James, Chichester 1938-1964; Edward James Foundation, Chichester 1964-1985; The Mayor Gallery, Londen 1985; particuliere collectie, 1985-2003; Christie’s Londen, 8 oktober 2003, lot. 64 |
Tentoonstellingen | Salvador Dalí & Mass Culture, Barcelona (Fundacío La Caixa) 27.01.2004 – 23.05.2004, Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía) 22.06.2004 – 29.08.2004, St. Petersburg (Salvador Dalí Museum) 01.10.2004 – 20.01.2005 Dalí. The Centenary Retrospective, Venetië, Palazzo Grassi, 12.09.2004 – 16.01.2005, Philadelphia (The Philadelphia Museum of Art) 16.02.2005 – 15.05.2005 Alles Dalí. Film, mode, fotografie, design, reclame, schilderkunst, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 05.03.2005 – 12.06.2005 Jean-Michel Frank, Un décorateur dans le Paris des années 30, Parijs (Fondation Pierre Bergé – Yves Saint Laurent) 02.10.2009 – 03.01.2010 Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 21.09.2013 – 02.02.2014 Surreal Encounters: Collecting the Marvellous. Dalí, Ernst, Magritte and Miró from the Collections of Edward James, Roland Penrose, Gabrielle Keiller and Ulla and Heiner Pietzsch, Edinburgh (Scottish National Gallery of Modern Art) 04.06.2016 – 11.09.2016, Dalí, Ernst, Miró, Magritte… Surreale Begegnungen aus den Sammlungen Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller, Ulla und Heiner Pietzsch, Hamburg (Hamburger Kunsthalle) 07.10.2016 – 22.01.2017, Gek van surrealisme. Dalí, Ernst, Magritte, Miró… uit de collecties van Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller en Ulla en Heiner Pietzsch, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017 |
Interne tentoonstellingen |
Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013) Gek van surrealisme (2017) |
Externe tentoonstellingen |
Jean-Michel Frank (2009) Surreal Encounters - Collecting the Marvellous (2016) Dalí, Ernst, Miró, Magritte... (2016) Dal nulla al sogno (2018) Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021) Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023) Only the Marvelous is Beautiful (2022) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen Toon onderzoek Digitising Contemporary Art |
Literatuur | S. Dalí, The Secret Life of Salvador Dalí, New York 1942, p. 279, afb. XII D. Abadie, J. Green, P. Hultén, Salvador Dalí: rétrospective 1920-1980, tent.cat. Parijs (Centre Georges Pompidou), 1979, p. 232 D. Ades, Dalí, Londen 1982, p. 164 N. Coleby, A Surreal Life: Edward James 1907-1984, tent.cat. Brighton (Brighton Museum & Art Gallery), 1998, pp. 27, 102 R. Descharnes, N. Descharnes, Dalí, le dur et le mou: sortilege et magie des formes: sculptures & objets, Azay-le-Rideau 2003, pp. 40-41 G. Wood, T. te Duits (red.), Vreemde dingen: Surrealisme en design, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2007, pp. 28, 98-100 A. Umland (red.), Magritte. The Mystery of the Ordinary 1926-1938, tent.cat. New York (The Museum of Modern Art), Houston (The Menil Collection), Chicago (The Art Institute of Chicago), New York 2013, p. 204 S. van Kampen-Prein (red.), Gek van surrealisme. Dalí, Ernst, Magritte, Miró… uit de collecties van Roland Penrose, Edward James, Gabrielle Keiller en Ulla en Heiner Pietzsch, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, pp. 15, 42, 180, 181, 189, 198, cat.nr. 78 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 24 p, 91 |
Materiaal | |
Object |
Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen, Digitising Contemporary Art
Auteur: Marijke Peyser
In 2003 verwerft Museum Boijmans Van Beuningen een sleutelwerk van Dalí: een originele Mae West Lips Sofa uit 1938. De sofa wordt uitgevoerd door de Britse firma Green & Abbott in opdracht van Dalí’s mecenas Edward James.[1] Deze aanwinst sluit naadloos aan bij de andere surrealistische werken die het museum van Edward James en de Edward James Foundation verworven heeft.[2]
In 1936 stelt James aan Dalí voor om de ‘drawing room’ van zijn huis in Londen te herinrichten als een surrealistische ruimte. Hoewel dit project niet wordt uitgevoerd, maken zij wel ambitieuze plannen voor de binnenruimten.[3] Al in 1934-1935 maakte Dalí de gouache Visage de Mae West pouvant être utilisé comme appartement surréaliste. Volgens James zouden de lippen van de filmster als rug- en zitgedeelte tot een prachtige sofa verwerkt kunnen worden.[4] Van de Mae West Lips Sofa zijn zes vroege exemplaren bekend, bestaande uit drie paren in verschillende uitvoeringen. Van de twee sofa’s in roze satijn, bevindt zich één exemplaar in het Victoria & Albert Museum in Londen. De tweede bank was eens gedocumenteerd in de collectie van baron Roland d’Espree, maar de huidige verblijfplaats is onbekend. Ook het tweede paar banken, van rode wol met zwarte franjes, afkomstig uit de eetkamer van James’ buitenhuis Monkton House, is gescheiden. Eén sofa bevindt zich als bruikleen in het Museum of the Moving Image, Londen, en het tweede exemplaar is in bezit van de Edward James Foundation. Tenslotte is er een paar dat gestoffeerd is in twee kleuren wol. De rug en de zitting zijn knalrood. De plint, die is afgezet met geelkoperen klinknagels en de contouren van de mond en rug volgt, is zalmroze, evenals een bies langs de bovenkant. Dit paar, ook afkomstig van James, is in 1983 gesplitst. Eén zitbank is aangekocht door de Brighton Art Gallery and Museum. De tweede kwam in 2003 opnieuw op de markt en werd geveild bij Christie’s in Londen. Zodoende kon dit exemplaar worden aangekocht door de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, met steun van de Vereniging Rembrandt.[5]
Het kan niet anders dan dat de banken als uiterst pikant zijn ervaren. Het kunnen plaatsnemen op een sensuele mond – de mond van de bekende, sexy filmster Mary Jane West – moet gelijk hebben gestaan aan een onzedelijke activiteit. Het waren met recht ‘conversatiestukken’.[6] Mae West was in 1926 reeds voorpaginanieuws vanwege haar obscene teksten in het door haar zelf geschreven, geproduceerde en mede gespeelde toneelstuk Sex. In Hollywood speelt zij in 1932 haar eerste hoofdrol in Night after Night van Archie Mayo. Haar seksueel getinte teksten leiden tot censuur door de Motion Picture Production Code. Om aan de strenge regels te ontsnappen spreekt zij vanaf dan in dubbelzinnige oneliners als: ‘Is that a gun in your pocket or are you just glad to see me?’ en ‘A hard man is good to find’. In 1936 is Mae West wereldwijd de bestbetaalde actrice. Kort daarna verdwijnt ze uit het zicht. Dalí zal zich zeker aangetrokken hebben gevoeld tot haar dubbelzinnige uitingen. Hij zelf was daar immers een meester in. Evenals de White Aphrodisiac Telephone kan de Mae West Lips Sofa worden gezien als een paranoïde meubel, tot stand gekomen volgens Dalí’s paranoïde-kritische methode.[7]
Noten
[1] Venetië/Philadelphia 2004-2005, p. 284.
[2] Zie Van Kampen-Prein in deze publicatie, pp. 27-29.
[3] Venetië/Philadelphia 2004-2005, p. 284, noot 4: op basis van een ontwerp van Dalí gaf James in 1938 opdracht aan de firma Green & Abbott om een ‘torso set of drawers’ te vervaardigen.
[4] Idem, p. 284.
[5] Zie archief MBVB, objectmap Dalí, Mae West Lips Sofa.
[6] Rotterdam 2007, p. 100.
[7] Voor meer over Dalí’s paranoïde-kritische methode, zie p. 79.
Alles over de maker
Salvador Dalí
Figueras 1904 - Figueras 1989
Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton...
Bekijk het volledige profiel