:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Berglandschap met een ruïne

Berglandschap met een ruïne

Anoniem (in 1595)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Berglandschap met een ruïne
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin en blauw gewassen, kaderlijnen (gedeeltelijk) met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 187 mm
Breedte 309 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Omgeving van: Peter Stevens (II)
Inventarisnummer D I 96 (PK)
Credits Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (voormalige collectie Koenigs), 2004
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 2004
Vervaardigingsdatum in 1595
Signatuur geen
Watermerk Coat of arms, ornamented shield with three towers on top of a water gateway, with a fish below (91 x 63 mm, in the centre, on P3-5 from above; vV, 7P, folio), very similar to Briquet 2347 (arms of the German city of Wernigerode in the Harz area, produced in one of the two local papermills, owned by the families Rethmer and Runge, doc. Bremen 1597, Brunswick 1598, Halberstadt 1599, Zell and Soltau 1600). [AE]
Conditie licht beschadigde randen, verso: papier- en lijmresten
Inscripties 'dmi' of 'dnu [?]' , '22 Maijn .1.5.9.5' (middenonder, op aparte strook, in pen in bruine inkt), '448' (verso, rechtsonder, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Comte de Carrière (L.414), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Charles-Paul-Jean-Baptiste de Bourgevin Vialart, Comte de Saint-Morys (1743-95, L.474), Londen (1790-1795); Zijn zoon Charles-Étienne de Bourgevin Vialart, Comte de Carrière (1772-1817); zijn veiling, Londen (Phillips) 10-14.06.1797, dag #, lot #; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 192#; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940; onwettig verkocht aan de nazi’s in 1940; opgeslagen in Dresden (1941-45); in beslag genomen door de Trofeeën divisie van het Sovjet leger; opgeslagen in het Pushkin Museum, Moskou, daarna in het Bogdan & Varvara Khanenko Museum, Kiev; gerestitueerd aan Nederland door Oekraïne in 2004; bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 2004 (inv. NK 3735)
Tentoonstellingen Rotterdam 2004a, nr. 138
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Elen 1989, nr. 29 (Duits, 1595); Elen 2004, p. 22 en nr. 138, ill.; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Blauw gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Twee anonieme landschappen (inv. nrs. D I 96 en DI 97) worden gekarakteriseerd door bruine en blauwe wassingen. De ene tekening (inv. nr. D I 96), toont een ruïne te midden van hoge bergen waarop hier en daar bomen groeien, met linksachter in het dal de schetsmatige contouren van een stad. De andere tekening (inv. nr. D I 97) stelt ook een berglandschap voor, met een ploegende boer die zijn land bewerkt. Links staan enkele huisjes en een windmolen op een heuvel, middenachter is opnieuw een stad te zien.

In de collectie Koenigs waren beide tekeningen opgenomen als ‘anoniem Duits’, wellicht (deels) op basis van het opschrift op een tekening (inv. nr. D I 96). Na terugkeer uit de Oekraïne in 2004 werden ze op naam van Pieter Stevens gezet, op grond van vergelijking met een aan deze kunstenaar toegeschreven Gefantaseerd berglandschap met bebouwing dat zich voorheen in de Unicorno Collectie in Den Haag bevond.1 Die tekening is echter veel zorgvuldiger uitgewerkt dan de twee Rotterdamse bladen. De bouwwerken en ruïnes hebben heldere vormen en de suggestie van diepte is, mede door de licht-donkercontrasten in de aangebrachte wassingen, overtuigend. De Rotterdamse berglandschappen zijn daarentegen getekend met uiterste losse penlijnen – zó los dat op de ene tekening (inv. nr. D I 96) de ruïne nauwelijks is te onderscheiden van de bergen eromheen. Bovendien is op beide tekeningen de dieptewerking bijzonder beperkt.

De twee tekeningen zijn ongeveer even groot, hebben dezelfde herkomst en zijn op het eerste gezicht stilistisch verwant. Toch is niet zeker dat één kunstenaar ze maakte. Van de twee tekeningen is de 1595 gedateerde kwalitatief de beste. De andere (inv.nr. D I 97) is beduidend grover uitgevoerd, vooral in de linkerhelft. De boomgroepen in de achtergrond zijn getekend met eenvoudige, ronde haaltjes en de lucht is met enkele streken van blauwe waterverf gevuld. Ook zijn in beide tekeningen de arceringen verschillend: op de 1595 gedateerde tekening zijn schaduwpartijen aangeduid met snel opgezette, horizontale, verticale en golvende penlijnen, terwijl in de rotspartijen op de andere tekening met diagonale arceringen volstaan is.

Niet alleen het berglandschap uit de Unicorno Collectie maar ook andere tekeningen van Pieter Stevens zijn veel zorgvuldiger en verfijnder getekend dan de twee Rotterdamse tekeningen.2 Dit tweetal is dan ook hoogstwaarschijnlijk niet door de kunstenaar zelf gemaakt, maar door één of twee kunstenaars uit zijn omgeving.

Noten

1 Rotterdam 2004, p. 22, p. 26 (n. 38). Zie voor dit berglandschap Amsterdam/Dordrecht 1994, nr. 2; veilingcatalogus Amsterdam (Sotheby’s), 19 mei 2004, nr. 12.

2 Zie ook inv. nr. MB 1779. Een goede vergelijking biedt daarnaast bijvoorbeeld De verzoeking van Christus in Budapest, Svépmüvészeti Múzeum, inv. nr. 1384; Gerszi 1971, nr. 243; Paris 2008a, nr. 54. Ook deze tekening is uitgevoerd met pen en bruine inkt en bruine en blauwe wassingen, maar opnieuw veel krachtiger en zorgvuldiger. Vergelijk ook Boslandschap met een ruïne en reizigers, gedateerd 1597, particuliere collectie, zie ’s-Hertogenbosch 2001, nr. 66.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker