De foto ‘Midzomernachtmerrie’ is gemaakt door Philippe Halsman in samenwerking met de surrealist Salvador Dalí. Halsman brak net door als portretfotograaf, toen hij Dalí in 1941 ontmoette. Halsman heeft Dalí tientallen malen gefotografeerd in allerlei fantasiedecors, bijvoorbeeld als embryo in een ei of naast een uit naakte vrouwenlichamen bestaande schedel. In ‘Midzomernachtmerrie’, een parodie op de titel van de beroemde romantische komedie Midzomernachtsdroom van Shakespeare, zweeft een feestelijk gezelschap door een bosrijke omgeving. Op de voorgrond staat Dalí naast een schaap. Via het medium fotografie wordt Dalí zelf onderdeel van een sprookje.
Specificaties
Titel | Midsummer Night's Mare (Midzomernachtmerrie) |
---|---|
Materiaal en techniek | Ontwikkelgelatinezilverdruk op barietpapier met de hand ingekleurd |
Objectsoort |
Foto
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 49,7 cm Hoogte 38,7 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Salvador Dalí
Fotograaf: Philippe Halsman |
Inventarisnummer | 3561 (MK) |
Credits | Aankoop 2005 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 2005 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1944 |
Gerechthebbenden | © Salvador Dalí, Fundación Gala-Salvador Dalí, c/o Pictoright Amsterdam 2022 |
Herkomst | Familie van de kunstenaar; Howard Greenberg Gallery, New York |
Tentoonstellingen | Surreël: foto’s uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 12.02.2011 – 15.05.2011 Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 21.09.2013 – 02.02.2014 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017 |
Interne tentoonstellingen |
Surreëel: foto's uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen (2011) Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013) Collectie - surrealisme (2017) |
Externe tentoonstellingen |
Dal nulla al sogno (2018) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen |
Literatuur | A. Feldhaus, Salvador Dalí & Philippe Halsman. Das Gemeinsame Werk, Berlijn 2015, pp. 52, 59 J. Guldemond (red.), Alles Dalí, film, mode, fotografie, design, reclame, schilderkunst, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Barcelona (Caixa Forum), Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia), Rotterdam 2005, p. 294 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 28 |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Met de hand kleuren
> Kleuren
> Gekleurd
> Afwerkingstechniek
> Algemene techniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
Ontwikkelgelatinezilverdruk
> Bromidedruk
> Fotografische techniek
> Machinaal (vlakdruk)
> Vlakdruktechniek
> Druktechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Auteur: Marijke Peyser
De titel van de zorgvuldig geënsceneerde foto Midsummer Night’s Mare is afgeleid van de komedie die William Shakespeare aan het einde van de zestiende eeuw schrijft. In zijn Midsummer Night’s Dream (1595) verblijven vier verliefde jonge mensen op een avond in een woud in de omgeving van Athene: Hermia houdt van Lysander, Helena bemint Demetrius. Allerlei omstandigheden dragen ertoe bij dat partners verwisseld worden. Uiteindelijk komt alles goed: de oorspronkelijke liefdesparen vinden elkaar weer. De titel van de foto Midsummer Night’s Mare voorspelt echter weinig goeds.
Met de aanwezigheid van vier elegant geklede jonge mannen en vrouwen in een verlichte, bosrijke omgeving, blijven Salvador Dalí en fotograaf Philippe Halsman dichtbij Shakespeares tafereel. Maar er zijn nieuwe, onverwachte en bedreigende beeldelementen. Op de voorgrond vraagt Dalí nadrukkelijk de aandacht. Niet alleen kijkt hij de beschouwer frontaal aan, met zijn beide handen pakt hij voorzichtig het lam vast dat voor hem staat. Een tweede lam bevindt zich op de achtergrond, geharnast tussen touwen zwevend, nauwelijks in evenwicht, boven een gedekte tafel waarin een aantal messen gestoken zijn. De man in smoking die rechtsachter Dalí het beeld in springt, doet denken aan de beroemde foto Dalí Atomicus (1948) die Halsman en Dalí samen maakten en waarop drie zwevende katten, een stoel en een springende Dalí te zien zijn. Halsman stond erom bekend dat hij zijn modellen graag liet springen, omdat ze dan zo op het springen geconcentreerd zijn, dat ze hun masker laten vallen.[1]
Het angstige lam verwijst mogelijk naar Dalí’s persoonlijke angsten en obsessies. Als Dalí in 1929 zijn geliefde, Gala, aan zijn vader Don Salvador Dalí Cusí voorstelt, keurt deze de relatie sterk af. Bij het zien van het provocerende portret dat Dalí van zijn moeder maakt, Parfois je crache par plaisir sur le portrait de ma mère (Le sacré-coeur) (1929), is de maat vol: Dalí wordt het huis uitgestuurd. In zijn autobiografie La vie secrète de Salvador Dalí (eerste editie 1942) schrijft de kunstenaar: ‘Aangekomen in Port Lligat schilderde ik een portret van Gala met een paar rauwe lamskoteletten, in evenwicht, op haar schouder. De betekenis van dit schilderij was dat ik besloten had de lamskoteletten te eten in plaats van Gala. De koteletten waren, inderdaad, het boetedoenende slachtoffer van mijn mislukte opoffering, evenals Abraham er de voorkeur aan had gegeven het schaap te eten en Willem Tell te mikken op de appel. Verschillende malen tekende ik, met deze gedachte in mijn hoofd, mijn portret als kind met een rauwe kotelet op mijn hoofd; ik probeerde dan op symbolische wijze mijn vader er toe over te halen de kotelet te eten in plaats van zijn zoon’.[2]
Dalí en Halsman werken in de loop der jaren nauw samen aan verschillende projecten. Een foto van Dalí naakt in een ei illustreert de bewering van de Spanjaard dat hij herinneringen heeft die teruggaan naar de maanden die hij in de baarmoeder doorbrengt.[3] In 1951 vervolmaken Dalí en Halsman met In Voluptas Mors een opzienbarend tableau vivant. De foto toont Dalí naast zeven naakte vrouwen die zo zijn opgesteld dat zij met elkaar een doodshoofd vormen. In de uitgave Dalí’s Moustache (1954) staat zijn snor, het handelsmerk van de kunstenaar, centraal. De vaak grappige foto’s in deze publicatie komen tot stand dankzij het technisch kunnen van de fotograaf en de innovatieve ideeën van het tweetal.
Alles over de maker
Salvador Dalí
Figueras 1904 - Figueras 1989
Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton...
Bekijk het volledige profiel