De periode 1930-1932 vormt een keerpunt in Ouborgs werk. Tijdens een verlof in Nederland vanuit Batavia komt hij in aanraking met de moderne kunst van die tijd. Als gevolg hiervan doet zich in zijn werk een verandering voor: hij maakt dromerige, surrealistische schilderijen en een serie ’automatische’, schijnbaar onbewust ontstane tekeningen., De periode 1930-1932 vormt een keerpunt in Piet Ouborgs werk. Tijdens een verlof in Nederland vanuit Batavia komt hij in aanraking met de moderne kunst van die tijd. Als gevolg hiervan doet zich in zijn werk een verandering voor: hij maakt dromerige, surrealistische schilderijen en een serie ’automatische’, schijnbaar onbewust ontstane tekeningen.
Specificaties
Titel | Opengaande stilte |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op hardboard |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 27,5 cm Breedte 33 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Piet Ouborg
|
Inventarisnummer | 3579 (MK) |
Credits | Aankoop met gelden uit de nalatenschap van mevrouw N.C. van Riemsdijk-Borsje, 2007 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 2007 |
Vervaardigingsdatum | in 1931 |
Herkomst | Johannes en Cricri Tielrooy, Amsterdam; In bruikleen aan het Dordrechts Museum 1985-2007; Christie’s Amsterdam, 4 december 2007, lot. 106 |
Tentoonstellingen | Piet Ouborg, Haarlem (Kunsthandel De Bois) 06.10.1931 – 16.10.1931 Piet Ouborg, Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 12.08.1953 – 04.10.1953 Piet Ouborg, Eindhoven (Van Abbemuseum) 15.05.1965 – 20.06.1965 Piet Ouborg, Breda (De Beyerd) 26.06.1965 – 25.07.1965 Ouborg, Enschede (Rijksmuseum Twenthe) 24.03.1990 – 27.05.1990 Piet Ouborg, Heimwee naar het hart der dingen, Dordrecht (Dordrechts Museum) 24.10.1993 – 09.01.1994 |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) |
Externe tentoonstellingen |
Only the Marvelous is Beautiful (2022) A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023) Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021) Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023) A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen |
Literatuur | L. ten Duis, A. Haase, Ouborg: schilder, tent.cat. Enschede (Rijksmuseum Twenthe), Den Haag 1990, p. 107 Ouborg, tent.cat. Eindhoven (Stedelijk van Abbemuseum), 1965, ongep., cat.nr. 14 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 92 |
Materiaal | |
Object |
Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Auteur: Marijke Peyser
De periode 1930-1932 vormt een keerpunt in het werk van de Nederlandse kunstenaar Piet Ouborg. Tijdens een verlof in Nederland vanuit Nederlands-Indië ziet hij eigentijdse moderne kunst. Als gevolg hiervan gaat hij dromerige, surrealistische schilderijen maken en het automatisme doet zijn intrede in zijn tekeningen. Het schilderij Opengaande stilte kan worden geduid als een van die vroege ‘abstract’ surrealistische werken die karakteristiek zijn voor zijn stijl in de vroege jaren dertig. Gestimuleerd door invloeden van buitenaf en puttend uit eigen ervaringen, ontwikkelt de kunstenaar een surrealistische stijl waarin hij zijn weergave van de ‘andere’ werkelijkheid probeert uit te drukken. De ‘andere kant van de realiteit’ bestaat uit ervaringen waarbij droom en werkelijkheid in elkaar overvloeien. Op zulke momenten verschijnen beelden en stemmingen als taferelen uit een droom. Ouborg spreekt van ‘visioenen’: beelden van een grote intensiteit die ook beangstigend zijn omdat ze de kracht bezitten hem een andere wereld in te trekken. Eenmaal in die wereld, die reëler is dan de werkelijkheid, bestaat de mogelijkheid niet meer te kunnen terugkeren.[1]
Ouborgs werk uit deze periode sluit direct aan bij André Bretons definitie van het surrealisme: ‘Ik geloof in de toekomstige versmelting van deze beide ogenschijnlijk zo tegenstrijdige toestanden, droom en werkelijkheid, in een soort absolute realiteit, in een surrealiteit.’[2] Ook voor Ouborg is het verbeelden van de werkelijkheid te beperkt. Zo schrijft hij in 1933: ‘Wie het heimwee naar het hart der dingen kent, dat achter de verschijningsvormen zich steeds verbergt, die ging wel andere wegen dan die de zinnen wijzen’.[3]
In 1931 zijn Ouborgs vroegste surrealistische schilderijen te zien bij kunsthandel J.H. de Bois in Haarlem. Het betreft een reeks van tien ‘abstracte’ droombeelden die de kunstenaar tussen ongeveer 1930 en 1931 schildert. Het is zijn eerste solotentoonstelling in Nederland.[4] De meeste van de getoonde doeken, waaronder Opengaande stilte, suggereren een oneindige ruimte. Dit effect is te danken aan een tweedeling in vlakken waarvan het onderste donker van toon is en aan een groot wateroppervlak doet denken. Hierin drijven abstracte vormen. De tentoonstelling heeft weinig succes. De Bois had Ouborg al gewaarschuwd toen hij zijn doeken kwam brengen, dat hij zich weinig hoefde voor te stellen van de verkoop: ‘dat kopen ze pas over 30 jaar’.[5] Jan Voskuil, kunstrecensent bij de Haarlemsche Courant, is de enige die een positieve kritiek schrijft. Zijn reactie op Ouborgs tentoongestelde werk luidt: ‘Ouborg is een zonderling en in ons provinciaal milieu lijkt hij minstens tien maal zonderlinger […]. Als wij hem in Parijs zouden ontmoeten, tussen zijn geestverwanten de surrealisten, dan zou de gestalte van zijn kunst vrij wat minder opzien baren’.[6]
Noten
[1] Enschede 1990, p. 30.
[2] André Breton, ‘Manifeste du surréalisme’ (1924), in: Breton 1955, p. 15. Nederlandse vertaling uit: Drijkoningen/Fontijn 1982, p. 295. Zie ook Breton 1988, p. 319.
[3] Enschede 1990, p. 36: citaat uit Ouborgs ‘Inleiding tot de catalogus van de tentoonstelling van den kunstschilder P. Ouborg’, in: Ouborg, tent.cat. Batavia (Kunstzaal Kolff en Co.), 1933.
[4] Amstelveen 2009, p. 4.
[5] Ibid.
[6] Voskuil 1932, in: Enschede 1990, p. 30.