:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
kunstkabinet

Vraag maar raak

  • Yvonne van der Beke Callenfels vroeg

    In het midden van het kabinet van Doomer zit een lege ruimte. Hoogstwaarschijnlijk voor een perspectiefje.
    Zijn daar nog afbeeldingen/ tekeningen van bewaard gebleven?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Yvonne, ik heb dit nagevraagd voor u, maar dit is niet iets waar de conservatoren direct een antwoord op hebben. Het kan zijn dat dit wel geweten is, maar dan moeten we echt verder in de boeken duiken en daar is momenteel niet genoeg tijd voor. Groeten, Lisa

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Dit donkere, strenge en misschien zelfs wat eenvoudig ogende kabinetje blijkt na het openen van de deuren op een even verrassende als geraffneerde wijze versierd te zijn. De 24 laatjes die tevoorschijn komen, zijn voorzien van een fjn rankenpatroon dat blijkt te zijn uitgevoerd in balein, ook wel walvisbaard genoemd. Herman Doomer is degene die het procedé bedacht om dit dierlijke materiaal, dat vanwege de destijds bloeiende walvisvaart ruim voorhanden was, in een metalen mal te persen en te kleuren. Hij vroeg daar in 1641 octrooi voor aan. Hoewel het balein als goedkoop substituut van het kostbare ebbenhout is bedoeld, blijkt het een heel eigen charme te hebben: de in deze ‘seriematige’ techniek uitgevoerde ornamenten zijn haarscherp, uiterst gedetailleerd én onderling exact identiek. Wat betreft dit laatste moeten we niet vergeten dat het een negentiende-eeuwse notie is om de kleine onregelmatigheden die het gevolg zijn van een handmatige uitvoering te waarderen. In de zeventiende eeuw geldt juist: hoe gelijkmatiger, hoe beter.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel kunstkabinet
Materiaal en techniek Ebbenfineer op eikenhout, geperst en gekleurd walvisbalein, zilver, belegging van verschillende houtsoorten
Objectsoort
Kunstkabinet > Kabinet > Kast > Meubel > Wonen > Gebruiksvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 168 cm
Breedte 105 cm
Diepte 54 cm
Makers Meubelmaker: Herman Doomer
Inventarisnummer Div. M 90 a-b (KN&V)
Credits Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt en Stichting Bevordering van Volkskracht, 2009
Collectie Kunstnijverheid & Design
Verwervingsdatum 2009
Vervaardigingsdatum in 1640 -1650
Interne tentoonstellingen Hand Made - Lang leve het ambacht (2013)
Externe tentoonstellingen Kwab (2018)
Materiaal
Object
Techniek
Kleuren > Gekleurd > Afwerkingstechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Persen > Geperst > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek

Alles over de maker

Herman Doomer

Anrath circa 1595 - Amsterdam 1650

Museum Boijmans Van Beuningen bezit twee kabinetten van Herman Doomer. Deze uit Duitsland afkomstige en sinds 1613 in Amsterdam werkzame meubelmaker is...

Bekijk het volledige profiel