Tijdens het Beleg van Wenen had de wijde omgeving van de stad te maken met roof, brandstichting en moord. Met dergelijke uitbeeldingen van de wreedheden tegenover vrouwen en kinderen werd duidelijk ingespeeld op anti-Turkse sentimenten. De negatieve beeldvorming bevestigde en versterkte de angstgevoelens bij het publiek. Misschien had Erasmus zulke prenten op het oog toen hij in 1530 waarschuwde voor ophitsing tegen de Turken: 'Wat we zien is eenvoudig in álle oorlogen schering en inslag'.
Specificaties
Titel | Turkse gruweldaden in het Wienerwald |
---|---|
Materiaal en techniek | Houtsnede, waterverf en boekdruk |
Objectsoort |
Prent
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 307 mm Breedte 195 mm |
---|---|
Makers |
Ontwerper:
Erhard Schön
Uitgever: Hans Guldenmund Tekstschrijver: Hans Sachs |
Inventarisnummer | MB 2010/2 H (PK) |
Credits | Aankoop met steun van Stichting Lucas van Leyden, Mondriaan Fonds, Vereniging Rembrandt en VSBfonds, 2010 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 2010 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1530 |
Interne tentoonstellingen |
Landsknechten en Turken (2009) |
Externe tentoonstellingen |
La La La Human Steps: A Selection from the Collection of Museum Boijmans van Beuningen (2012) Als kunst je lief is (2018) |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Boekdruk
> Manueel
> Hoogdruktechniek
> Druktechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
Houtsnede
> Manueel
> Hoogdruktechniek
> Druktechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|