:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Métronome (Metronoom)

Métronome (Metronoom)

Salvador Dalí (in 1944)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Métronome (Metronoom)
Materiaal en techniek Metronoom, krijt op papier
Objectsoort
Sculptuur > Driedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 22 cm
Breedte 15 cm
Diepte 13 cm
Makers Kunstenaar: Salvador Dalí
Inventarisnummer BEK 1868 (MK)
Credits Aankoop met steun van VriendenLoterij, 2011
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 2011
Vervaardigingsdatum in 1944
Gerechthebbenden © Salvador Dalí, Fundación Gala-Salvador Dalí, c/o Pictoright Amsterdam 2022
Herkomst Selznick International Pictures, Los Angeles; particuliere collectie; The Mayor Gallery, Londen
Tentoonstellingen Surreal Objects, Frankfurt (Schirn Kunsthalle) 10.02.2011 – 29.05.2011 The Colour of My Dreams: The Surrealist Revolution in Art, Vancouver (Vancouver Art Gallery) 28.05.2011 – 05.10.2011 Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 21.09.2013 – 02.02.2014 De Chirico in Ferrara 1915-1918. Metaphysical Painting and European Avant-Garde, Ferrera (Palazzo Dei Diamanti) 14.11.2015 – 28.02.2016, Stuttgart (Staatsgalerie Stuttgart) 18.03.2016 – 03.07.2016 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam. (2013)
De collectie als tijdmachine (2017)
Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen The Colour of My Dreams: The Surrealist Revolution in Art (2011)
De Chirico in Ferrara 1915-1918. Metaphysical Painting and European Avant-garde (2015)
Art or Sound (2014)
De Chirico in Ferrara 1915-1918. Metaphysical Painting and European Avant-garde (2016)
Surreal Objects (2011)
Dal nulla al sogno (2018)
Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Only the Marvelous is Beautiful (2022)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur D. Ades, Dalí, Londen 1995, pp. 203-204 I. Pfeiffer, M. Hollein (red.), Three-Dimensional Objects from Dalí to Man Ray, tent.cat. Frankfurt (Schirn Kunsthalle), 201, pp. 227-228 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 27
Materiaal
Object

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Op uitnodiging van regisseur Alfred Hitchcock zegt Salvador Dalí zijn medewerking toe aan de film Spellbound (1945), gebaseerd op de roman The House of Dr. Edwards (1928) van Francis Beeding (pseudoniem van John Palmer en Hilary A. Saunders). Het verhaal draait om een mysterie waarvan de oplossing in de interpretatie van een droom ligt. Op 17 augustus 1944 tekent de kunstenaar een contract met Vanguard Films in Hollywood, waarmee hij zich voor een bedrag van 4.000 Amerikaanse dollar verplicht om: ‘alle benodigde schetsen en/of ontwerpen te maken, tekenen en schilderen voor de zogenaamde “droomscène” in de film The House of Dr Edwards (vier (4) schilderijen)’.[1] Het zou de eerste Hollywoodfilm worden waarin de nadruk wordt gelegd op psychoanalyse.[2] Hitchcock wenst dat dit op een realistische, indringende manier wordt verbeeld: ‘Wat de droomscènes betreft wilde ik definitief breken met de traditie om dromen in films vaag en warrig in beeld te brengen, met een schokkerige cameravoering enz. Selznick [de producent] dacht dat ik Dalí wilde omdat ons dat veel publiciteit zou opleveren. Dat was het laatste waar ik aan dacht. Het enige waar het mij om ging was het maken van visueel sterke, heldere droomscènes […] Ik wilde Dalí vanwege zijn strakke architectuur – [De] Chirico doet bijna hetzelfde – de lange schaduwen, oneindige verten, lijnen die op de horizon samenkomen, de vormeloze gezichten. […] Ik wilde deze scènes buiten in het felle zonlicht draaien. Dalí was in mijn ogen de beste man voor de dromen, want zoals hij ze maakt horen dromen eruit te zien’.[3]

De ‘droom’ wordt gefilmd op drie verschillende locaties: in een speelhol, op een dak en tegen een helling. In totaal maakt Dalí circa honderd voorbereidende tekeningen.[4] De vier schilderijen in grijstinten en één doek in kleur die hij voor de film maakt, dienen als achtergrond voor de verschillende scènes.[5] Een opvallend element in de scène die in het speelhol plaats vindt, is een reuzenschaar die het oog beschadigt dat op het achtergronddoek geschilderd is. De verwijzing naar de openingsscène van de film Un chien andalou van Dalí en Buñuel uit 1929 is overduidelijk.[6] Voor dezelfde locatie ontwerpt Dalí tafels en stoelen met gipsen poten die er uitzien als vrouwenbenen in schoenen met hoge hakken: een hommage aan de Amerikaanse surrealistische kunstenaar Kurt Seligmann en zijn Ultra-Furniture uit 1938.[7] Ook ontwerpt Dalí vier metronomen. Deze spelen een rol in de eerste droomsequentie in het speelhol. Twee metronomen staan op een tafel aan de rechterkant van de kamer en de andere twee op de linkertafel.[8] In 2011 wist Museum Boijmans Van Beuningen een van de metronomen te verwerven.

Lang voordat Dalí deze metronoom ontwerpt, had de Amerikaanse kunstenaar Man Ray al een sensatie veroorzaakt met een metronoom, Indestructible Object (Object to Be Destroyed) (1923). Tien jaar later past Man Ray het object aan, naar aanleiding van het stuklopen van zijn relatie met zijn muze, de fotograaf Lee Miller. Hij bevestigt een fotoknipsel van haar oog aan de pendule en verandert de metronoom daarmee in een provocerend portret.

 

Noten

[1] Londen/Los Angeles/St. Petersburg/New York 2007-2008, pp. 174, 185.

[2] Idem, p. 176.

[3] Ades 1995, p. 203 en Londen/Los Angeles/St. Petersburg/New York 2007-2008, p. 178 en noot 17, p. 185.

[4] Ades 1995, p. 204.

[5] Londen/Los Angeles/St. Petersburg/New York 2007-2008, p. 178.

[6] Idem, pp. 178-179: deze scène was al gepland voordat Dalí bij de film betrokken raakt. Volgens Sara Cochran, auteur van het hoofdstuk Spellbound 1944, pp. 174-185, duidt dit op de grote naamsbekendheid en populariteit van Dalí in de Verenigde Staten.

[7] Londen/Los Angeles/St. Petersburg/New York 2007-2008, p. 179.

[8] Archief MBVB, objectmap Dalí, Métronome.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Salvador Dalí

Figueras 1904 - Figueras 1989

Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton...

Bekijk het volledige profiel