:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Le Roy Soleil (De zonnekoning)

Le Roy Soleil (De zonnekoning)

Salvador Dalí (in 1946)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Le Roy Soleil (De zonnekoning)
Materiaal en techniek Geperst, verguld, gegraveerd, geslepen en beschilderd glas
Objectsoort
Parfumfles > Fles > Houder > Keuken en huishouden > Gebruiksvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 15,2 cm
Hoogte 17 cm
Diepte 9,5 cm
Makers Kunstenaar: Salvador Dalí
Opdrachtgever: Elsa Schiaparelli
Uitvoerder: Baccarat
Inventarisnummer V 2229 a-c (KN&V)
Credits Aankoop met steun van Mondriaan Fonds, 2003
Collectie Kunstnijverheid & Design
Verwervingsdatum 2003
Vervaardigingsdatum in 1946
Merkteken gegraveerd: Baccarat France, Bottle made in France Geperst: Schiaparelli, Bottle made in France
Gerechthebbenden © Salvador Dalí, Fundación Gala-Salvador Dalí, c/o Pictoright Amsterdam 2022
Herkomst Galerie de Stefano, Brussel; Galerie L.B. Defeo, Dordrecht
Tentoonstellingen Salvador Dalí & Mass Culture, Barcelona (Fundacío La Caixa) 27.01.2004 – 23.05.2004, Madrid (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía) 22.06.2004 – 29.08.2004, St. Petersburg (Salvador Dalí Museum) 01.10.2004 – 20.01.2005 The Art of Fashion: Installing Allusions, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 19.09.2009 – 10.01.2010, Wolfsburg (Kunstmuseum) 05.03.2011 – 25.09.2011 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen The Art of Fashion: Installing Allusions (2009)
Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Dal nulla al sogno (2018)
Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Only the Marvelous is Beautiful (2022)
A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur G. Wood, T. te Duits (red.), Vreemde dingen: Surrealisme en design, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2007, pp. 132-133 G. Wood (red.), Surreal Things; Surrealism and Design, tent.cat. Londen (Victoria and Albert Museum), Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Bilbao (Guggenheim Museum), Londen 2007, p. 338 J. Teunissen (red.), The Art of Fashion: Installing Allusions, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2009, p. 93 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 29
Materiaal
Object
Techniek
Slijpen > Geslepen > Subtractieve techniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gravure > Gegraveerd > Manueel > Diepdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Schilderen > Beschilderd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Persen > Geperst > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Vergulden > Verguld > Metalliseren > Gemetalliseerd > Af- en bedekken van oppervlakken > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Salvador Dalí voor Elsa Schiaparelli, poederdoos, 1935 (uitvoering jaren zestig), metaal, email, textiel, 9 x 0,8 cm. Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen

Vanaf eind jaren twintig heeft de Frans-Italiaanse modeontwerpster Elsa Schiaparelli succes met een veelzijdig, los vallend kledingstuk dat op het strand gedragen kan worden, maar ook tijdens een lunch in het casino. In beide gevallen maakt het ontwerp jarretelles en korsetten overbodig.[1] De exclusieve ontwerpen en de inspirerende persoonlijkheid van Schiaparelli ontgaan Dalí niet. Volgens de kunstenaar staat Parijs in de tweede helft van de jaren dertig ‘niet in het teken van de meningsverschillen van de surrealisten onderling, of de zelfmoord van mijn grote vriend René Crevel maar van de opening van het maison de couture van Schiaparelli, Place Vendôme’.[2] De samenwerking tussen Dalí en de modeontwerpster begint officieel in 1936 met de uitvoering van een poederdoos (ontwerp 1935) in de vorm van een telefoonschijf.[3] Schiaparelli’s wintercollectie (1936-1937) lijkt eerder te bestaan uit surrealistische objecten dan uit kleding: haar mantelpakken met zakken in de vorm van laden verwijzen naar ideeën en recent werk van Dalí. Niet lang daarvoor had de kunstenaar gewezen op de ‘demonteerbare aard van het vrouwenlichaam, die het mogelijk maakt elk deel apart te tonen’.[4] Zijn schilderij Le cabinet antromorphique en de sculptuur Vénus de Milo aux tiroirs, beide uit 1936, laten dit duidelijk zien. Ook ontwerpt Dalí stoffen voor het Parijse modehuis. Schiaparelli’s zomercollectie van 1938, die kort na de opening op 17 januari van de Exposition internationale du surréalisme wordt gepresenteerd, bevat de ‘flardenjapon’ en ‘skelettenjurk’, gemaakt van stoffen die Dalí ontworpen heeft.[5]

Naast kleding ontwerpt Dalí in 1946 een flacon voor Schiaparelli’s parfum Le Roy Soleil. Deze wordt in 1947 gefabriceerd door de firma Baccarat in een beperkte oplage van tweeduizend flessen. De parfumfles, in de vorm van een piramidevormige rots omgeven door golven, heeft een ‘zonnedop’ met uitbundige stralen. Het is een fraaie verbeelding van de Franse vorst Lodewijk de XIV, de Zonnekoning. Evenals in zijn schilderijen speelt Dalí hier met de aanwezigheid van dubbelbeelden: het gezicht van de Zonnekoning kan tegelijkertijd als een lucht met vliegende vogels worden gezien. De verpakking, gemaakt van verguld metaal, krijgt de vorm van een schelp, een typisch rococo-ornament dat vaak voorkwam in de decoraties van het paleis van de Zonnekoning.

 

Noten

[1] Parijs 2004, pp. 28-29.

[2] Idem, p. 121, citaat uit Dalí’s autobiografie La vie secrète de Salvador Dalí. Martin-Vivier 2006, p. 171: Schiaparelli betrekt in februari 1935 een hôtel particulier, Place Vendôme 21, dat ongeveer honderd vertrekken telt.

[3] Parijs 2004, p. 123. Zie ook http://www.schiaparelli.com/en/maison-schiaparelli/schiaparelli-and-the-artists/salvador-dali/schiaparelli-telephone-dial-powder-compact/ (geraadpleegd 29 december 2016).

[4] Dalí 1934, pp. 20-22.

[5] Parijs 2004, pp. 134-136.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Salvador Dalí

Figueras 1904 - Figueras 1989

Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton...

Bekijk het volledige profiel