:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Schets van een boom

Schets van een boom

Toegeschreven aan: Paul Bril (in circa 1595)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Paulus Bril is al op jonge leeftijd naar Rome getrokken. Daar assisteerde hij zijn oudere broer Matthijs bij opdrachten in het Vaticaan en elders in Rome en zette na diens dood in 1584 het werk alleen voort. Bril heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van het landschapgenre. Aanvankelijk beïnvloed door Muziano en Carracci, heeft Bril met zijn individuele, maniëristische stijl zelf invloed gehad op kunstenaars als Rubens en Claude Lorrain. Blijkens het opschrift heeft Bril deze tekening in 1595 in Rome gemaakt.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Schets van een boom
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening (verso) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 278 mm
Breedte 204 mm
Makers Toegeschreven aan: Paul Bril
Inventarisnummer N 43 verso (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1595
Signatuur 'Paulo Bril / in Romen 1595' gesigneerd, gedateerd en gelocaliseerd (middenonder, in pen in bruine inkt)
Watermerk geen
Conditie recto: linker- en onderrand beschadigd, gaatje bij de linkerrand, vlekken; verso: en vlekken en doorslag van inkt
Inscripties '88' (verso, midden, in potlood), 'Paul Brill' (verso, linksonder, in pen in bruine inkt), 'L 35' (verso, rechtsonder, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Tentoonstellingen Londen 1927, no. 540 (als Paul Bril); Rotterdam 1934, no. 4; Rotterdam 1988, no. 48; Florence 2000, no. 53; Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 5)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Baer 1930, pp. 34, 95; Koomen 1934, pp. 305-306; Jansen/Luijten 1988, nr. 48, ill.; Boon 1992, p. 50, nr. 4; Wood Ruby 1999, p. 17, p.18, pp. 80-81, nr. 11, p. 94 (onder nr. 42), p. 141, nr. 204, p. 151, nr. 598
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Rome > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Door een heuvelachtig landschap met bomen rijdt een volgeladen hooiwagen. Links op de voorgrond zijn twee vrouwen met kinderen in gesprek. Door de ruïne rechts vallen stralenbundels van een laagstaande zon. Links in de verte staan nog meer ruïnes tegen een berg.

In 1988 werden door Jansen en Luijten terecht twijfels geuit over de authenticiteit van de tekening en de signatuur, hoewel zij de toeschrijving aan Bril met enige reserve handhaafden.1 Inderdaad roept een aantal elementen in de tekening twijfels op. Sommige delen, zoals de ruïne rechts en de ruïnes op de achtergrond, zijn tamelijk zwak getekend. Ook zijn de gewassen partijen wat onbeholpen, bijvoorbeeld in de hooiwagen en in het gewelf rechts – waar het grijs schools aangebracht is. Dit bracht Wood Ruby ertoe te veronderstellen dat de wassingen gedeeltelijk later zijn toegevoegd, maar dit is waarschijnlijk niet het geval.2 En hoewel Boon en Wood Ruby de signatuur als eigenhandig beschouwden, zou deze – zoals Jansen en Luijten al stelden – ook van latere datum kunnen zijn.3 Er is met andere woorden voldoende reden om de tekening alleen met de nodige voorzichtigheid aan Paul Bril toe te schrijven.

Het besproken landschap is met kleine variaties nagevolgd op een geschilderd pastoraal landschap van Paul Bril in Milaan, dat net als de tekening een staand formaat heeft.4 De twee ruïnes en de grote boom komen bovendien voor op twee andere geschilderde landschappen van de kunstenaar in Parijs en Milaan.5 Op een rond landschapje in Stuttgart, geschilderd door een navolger van Paul Bril, zijn niet alleen de ruïnes rechts, maar ook het motief van de hooiwagen overgenomen.6 Deze navolgingen duiden erop dat deze aan Bril toegeschreven tekening, of een prototype daarvan, in zijn atelier circuleerde en als inspiratiebron gebruikt werd.

Noten

1 Rotterdam 1988, nr. 48.

2 Wood Ruby 1999, pp. 151-152 (n. 598).

3 Boon 1992, pp. 49-50; Wood Ruby 1999, p. 152 (n. 598).

4 Milaan, Pinacoteca Ambrosiana, inv. nr. 630; Cappelletti 2005, p. 264, nr. 90.

5 Wood Ruby 1999, pp. 80-81 (onder nr. 11). De twee schilderijen in Paris, Musée du Louvre, inv. nr. 1110;  Milaan, Pinacoteca Ambrosiana, inv. nr. 594; Cappelletti 2005, pp. 263-264, nrs. 88-89.

6 Stuttgart, Staatsgalerie, inv. nr. 1086 (fotodocumentatie RKD Den Haag); ook genoemd door Wood Ruby 1999, pp. 80-81 (onder nr. 11). Zij noemt bovendien een prent van Aegidius Sadeler naar deze tekening die zich in Dresden bevindt (niet in Hollstein).

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Paul Bril

Antwerpen 1553/1554 - Rome 1626

Bekijk het volledige profiel