:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Twee benen

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Twee benen
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening (verso) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 102 mm
Breedte 142 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving naar: Jan Gossart
Inventarisnummer N 184 verso (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in 1545
Signatuur '15 / 43' gedateerd (recto, linksboven/rechtsboven, in metaalstift)
Watermerk geen
Inscripties '25' (verso, rechtsonder, in potlood), '206' (verso, linksboven, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Tentoonstellingen Brussel/Beijing 2007, nr. 42 (cirkel rond Jan Gossaert)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Boon 1978, p. 211, onder nr. 555 (anoniem)
Materiaal
Object

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Deze tekening hoort bij een ander blad met schetsen in metaalstift van eenvrouwenkop, een haan en een paard uit de verzameling Rodrigues, die samen in de Czeczowička-veiling werden verkocht (afb.). Beide bladen maakten vermoedelijk deel uit van hetzelfde tekeningenboek. Boon is van mening dat de tekeningen stilistisch verwant zijn aan zeven portretten in metaalstift die zich oorspronkelijk in de Skene-collectie bevonden en waarvan nu drie exemplaren in New York en één in Amsterdam zijn.1 Die portretten hebben ontegenzeggelijk een Italiaanse uitstraling, net als enkele van de studies hier, maar zijn beslist niet van dezelfde hand. De Skene-tekeningen zijn vrijer uitgewerkt en kwalitatief beter. De tekeningen kenden daarnaast een toeschrijving aan de omgeving van Jan Gossaert.2 Beide bladen zijn een goed voorbeeld van de invloed die de Italiaanse schilderkunst had op kunstenaars in de Nederlanden. Zo herinnert de vrouwenkop aan figuren van Leonardo da Vinci. Het werk van deze kunstenaar was vooral onder Zuidnederlandse schilders zeer populair. Zo raakten Antwerpse schilders, zoals Quinten Metsys (1456-1530) en Joos van Cleve (c. 1485-1540/41), bekend met zijn werk dankzij de positie van de stad Antwerpen als handelscentrum. Hierdoor kwam men eenvoudig in aanraking met uitheemse goederen, waaronder Italiaanse schilderijen. Ook buitenlandse schilders die in de Nederlanden werkten droegen bij aan de bekendheid van Leonardo. Zo was Ambrosius Benson, afkomstig uit Lombardije, de geboortestreek van Leonardo, lange tijd werkzaam in Brugge. Dit blad is 1543 gedateerd. In relatie tot die datum doen de tekeningen ouderwets aan. Ze zijn gaan terug op onbekende oudere voorbeelden, die zo’n twintig jaar eerder moeten worden gedateerd. Zo zijn dergelijke naar elkaar toegebogen mannenhoofden te zien in de predella met Het laatste avondmaal van het Santa Maria della Pace-altaar van Joos van Cleve in Parijs, dat omstreeks 1525 wordt gedateerd.3 Ook de Christuskop met stralenkrans kan van een dergelijke voorstelling zijn afgeleid. Deze vertoont echter ook overeenkomsten met het zogenaamde ‘Christus als Verlosser’-type dat zo geliefd was bij Antwerpse kunstenaars actief rond 1520.4 Het licht gebogen vrouwenhoofd op de andere tekening doet weer denken aan de Madonna en kind in een landschap, waarvoor Quinten Metsys of een navolger een compositie van Leonardo als basis nam.5 Het meisje dat een pop in haar hand houdt past ook goed binnen de portretstijl van Joos van Cleve en andere Antwerpse kunstenaars, zoals de Meester van de vrouwelijke halffiguren (actief circa 1500-1530). Ook dit tafereel is mogelijk gebaseerd op een ouder voorbeeld.6

Noten

1 New York, Morgan Library, inv. nrs. I, 261-263; Stampfle 1991, nrs. 12-14, ills.; Rijksmuseum Amsterdam, inv. nr. RP-T-1948-417; Boon 1978, nr. 555, ill.

2 M.J. Friedländer in veilingcatalogus 12 mei 1930, onder nr. 27.

3 Parijs, Musée du Louvre, inv. nr. 1996, ill. Aachen 2011, p. 79, ill. 50.

4 Zie bijvoorbeeld Meester van de Mansi Magdalena, Christus als verlosser, Philadelphia, John G. Johnson Collection, inv. nr. Cat. 388, ill. Friedländer vol. VII, 1971, pl. 78, ill. 93.

5 Poznan, Muzeum Narodowe w Poznaniu, inv. nr. MO 114. Afgebeeld in: Friedländer vol. VII, 1971, pl. 24, ill. 19. Over toeschrijving van dit schilderij: Silver 1984, pp. 231-242, Supp. D (twijfelachtig Metsys).

6 Eén van de dochters van Philips de Schone, die is afgebeeld op een drieluikje met de drie oudste kinderen van deze koning, gedateerd 1502, houdt een zelfde soort pop vast. Wenen, Kunsthistorisches Museum, inv. nr. , ill. Haarlem/Antwerp 2000, p. 90, nr. 3a.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker