:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
David met het hoofd van Goliath

Vraag maar raak

  • Tim Simonse vroeg

    Goedemiddag,
    Ik lees in uw biografie over Guercino dat hij in conflict raakte met Guido Reni over het stelen van elkaars ideeën, maar dat hij later toch het atelier van Reni overnam. Hoe zat deze rivaliteit precies in elkaar? Hoe zat dat conflict over intellectueel eigendom precies, en hoe werd het beslecht? Hartelijk dank, Tim

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Tim, Excuus voor de vertraging in het antwoord. Ik heb je vraag voorgelegd aan onze conservator en hij weet niet of de informatie die wij in de biografie van Guercino geven wel correct is. Dus we gaan dit uitzoeken en als we meer weten kom ik bij je terug. Hartelijke groet, Els

  • Ariane vroeg

    1. Heeft het hoofdtooi dat David draagt nog een historische achtergrond?
    2. Is bekend hoe een Hoogheemraadschap aan een dergelijk schilderij kwam en in welke eeuw is
    het daar terecht gekomen ?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Ariane,

    Volgens de conservator oude kunst is het hooftooi geen iconografische traditie maar een 'maniëristisch fantasietje' van de schilder. Van de herkomst is er een hele tijd weinig bekend. Pas in 1952 is het dan gekocht voor 300 gulden als aankleding voor het kantoor van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (Heerhugowaard).

    Groeten,
    Lisa

  • Toke Zwinkels vroeg

    Waarom draagt David en rode baret met veer? Staat het ergens symbool voor?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Toke, ik heb dit wat proberen opzoeken, maar vind enkel verwijzingen naar zijn kleding als 'dandy' en de baret met veer kan duiden op een zekere status die David heeft volgens de schilder. Er is alleszins een hele traditie van, want je ziet het vaak terugkomen, ook in andere schilderijen. Groeten, Lisa

  • Eva vroeg

    tot welke kunststroming behoort dit kunstwerk?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Eva, Guercino is een 17de eeuwse Italiaanse Barok kunstschilder. Er zijn veel woorden waarmee je deze stroming kan omschrijven: theatraal, uitbundig, en de personen zijn vaak in actie. Net zoals je hier David een stap ziet zetten (en wijzen) richting het hoofd van Goliath. Groeten.

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Dit schilderij is in 1657 gemaakt in opdracht van de Markies van Soncino in Milaan, die vaker werken bij Guercino bestelde. Vermoedelijk bleef het lange tijd in het bezit van diens familie, maar hoe het doek vervolgens in Nederland terecht is gekomen is onduidelijk. Het werd in 1952 voor 300 gulden geveild als werk van een anonieme kunstenaar. Pas in 2015 werd het bij een taxatie herkend als van de hand van Guercino.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel David met het hoofd van Goliath
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 213 cm
Breedte 158 cm
Makers Schilder: Guercino (Francesco Barbieri)
Inventarisnummer BRL 2016-21 (OK)
Credits Bruikleen Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, 2016
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 2016
Vervaardigingsdatum in 1657
Interne tentoonstellingen De collectie als tijdmachine (2017)
Guercino en de Bolognese School (2017)
Literatuur C.C. Malvasia, Felsina pittrice: vite de' pittori Bolognesi (ed. G. Zanotti), 2 vols., Bologna (Forni) 1967, vol. 2, p. 270; N. Turner, The paintings of Guercino: a revised and expanded catalogue raisonné, Rome (Bozzi) 2017, p. 734.
Materiaal
Object

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Guercino (Francesco Barbieri)

Cento 1591 - Bologna 1666

Guercino is een bijnaam die zoiets als 'de schele' betekent, zijn echte naam was Francesco Barbieri. In 1621 werkte hij voor Paus Gregorius XV. Zijn...

Bekijk het volledige profiel