:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Note 0330: In Search of Perfection (Angora)

Note 0330: In Search of Perfection (Angora)

Q.S. Serafijn (in 1993)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Midden jaren tachtig maakte Q.S. Serafijn voornamelijk schilderijen. In 1990 besloot hij echter de samenhang in zijn werk volledig los te laten, en enkel ‘aantekeningen’ te maken die reflecteren op maatschappelijke thema’s. Sindsdien werd zijn oeuvre even ongrijpbaar als het pseudoniem Q.S. Serafijn waaronder hij als beeldend kunstenaar en auteur werkt. Alles kon als ‘aantekening’ of ‘note’ bestempeld worden: een tekst, sculptuur, maaltijd, performance of een video.

In het geval van 'Note 0330: In search of perfection (Angora)' heeft Serafijn een semiwetenschappelijke en -didactische installatie gemaakt over het angorakonijn. In twee video’s en vitrines met artefacten is het dier kunsthistorisch en economisch in kaart gebracht. Zo wordt getoond hoe konijnen in de kunst afgebeeld zijn. Ook liggen enkele fotoreproducties in een vitrine waarop Joseph Beuys te zien is die in 1981 in zijn achtertuin met een konijn speelt. Ernaast ligt Das Stundenbuch (1905) van Rainer Maria Rilke opengeslagen op de pagina met het gedicht Du siehst, ich will viel. Een videofragment toont een ‘kunstgeschiedenisles’ voor de dieren zelf: twee angorakonijnen hupsen in een minimuseumzaal onder meer langs reproducties van Alfred Dürers bekende aquarel 'Feldhase' (1502) en Réne Magritte’s gouache 'Pom'po pom'po pon po pon pon' (1948).

De economische inzetbaarheid van angorakonijnen, die in Duitsland om die reden ‘Wirtschaftsrassen’ genoemd worden, komt in het werk aan bod via de wolopbrengst. In een vitrine worden de ‘producten’ van het dier getoond, zoals de ruwe wol in verschillende kwaliteitsklassen en een fijn breisel. Een video laat zien hoe de wolopbrengst genetisch en via de spijsvertering geoptimaliseerd kan worden. Vanuit dit oogpunt kan ook de titel verklaard worden; een zoektocht naar het perfecte angorakonijn.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Note 0330: In Search of Perfection (Angora)
Materiaal en techniek Multi-channel video, kleur, geluid
Objectsoort
Video-installatie > Video installation > Video > Audiovisueel werk > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Duur (min) 2
Duur (sec) 16
Makers Kunstenaar: Q.S. Serafijn
Inventarisnummer Stad-B 137 y 203.01
Credits Aankoop 1993
Collectie Stadscollectie
Verwervingsdatum 1993
Vervaardigingsdatum in 1993
Object
Techniek
Geluid > Audiovisueel werk > Techniek > Materiaal en techniek
Multi-channel > Beeld > Audiovisueel werk > Techniek > Materiaal en techniek
Kleur (film) > Beeld > Audiovisueel werk > Techniek > Materiaal en techniek
U-matic > Anologe video > Audiovisueel werk > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Q.S. Serafijn

Roosendaal en Nispen 1960 - Rotterdam 2024

Bekijk het volledige profiel