Direct vanaf het begin van haar carrière liet Yayoi Kusama zich veelvuldig fotograferen temidden van haar installaties en sculpturen. Deze foto’s zorgden voor veel publiciteit en vestigden de aandacht op Kusama als een excentrieke kunstenaar. Zij regisseerde de manier waarop zij werd geportretteerd telkens zorgvuldig. Soms ligt zij als een pin-up in haar installaties, op andere foto’s lijkt zij er volledig in te verdwijnen. De patronen die de ruimte vullen lopen door op haar lichaam of in de stoffen van haar kleding. In New York exposeerde Kusama regelmatig in Castellane Gallery, waarvan hier enkele foto’s zijn te zien. Ook in Nederland was ze een veelgevraagde kunstenaar. Zo exposeerde zij vanaf 1962 in Galerie A in Amsterdam, Galerie Delta en Galerie’t Venster in Rotterdam en in galerie Orez in Den Haag. In 1965 liet Kusama haar ‘Aggregation: One Thousand Boats Show’ zien in de befaamde tentoonstelling ‘Nul’ in het Stedelijk Museum te Amsterdam.
Specificaties
Titel | Foto van Yayoi Kusama in haar studio, New York, 1963 |
---|---|
Materiaal en techniek | Zwart-wit foto |
Objectsoort |
Foto
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 319 mm Hoogte 231 mm |
---|---|
Makers |
Auteur:
Yayoi Kusama
Fotograaf: Anoniem |
Inventarisnummer | 3644 (MK) |
Credits | Schenking Hans Sonnenberg, 2010 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 2010 |
Vervaardigingsdatum | in 1963 |
Verzamelaar | Hans Sonnenberg |
Interne tentoonstellingen |
Yayoi Kusama - Infinity Mirror Room (2011) |
Materiaal | |
Object |
Alles over de maker
Yayoi Kusama
Matsumoto 1929
Direct na haar aankomst in New York maakte de Japanse kunstenaar Yayoi Kusama in de vroege jaren zestig furore in de internationale kunstwereld. Naast haar...
Bekijk het volledige profiel