:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Foto van Yayoi Kusama's 'Compulsion Furniture (Accumulation)' (circa 1964)

Foto van Yayoi Kusama's 'Compulsion Furniture (Accumulation)' (circa 1964)

Yayoi Kusama (in na 1963)

Vraag maar raak

  • josé vroeg

    Wat is de context van deze foto en waarom kan deze foto als kunst aanzien worden?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag José, op deze foto zie je Kusama afgebeeld bij een van haar kunstwerken of 'Soft Sculptures' uit begin jaren 1960. Er zijn ook foto's in onze collectie waarbij ze poseert met haar eigen kledinglijn. Deze foto kan deel van deze serie zijn, of gewoon een registratie van Kusama bij haar werk. Alleszins, het museum heeft een grote collectie aan objecten van Kusama zoals de bekende Infinity Mirror Room, fotografie, maar bijvoorbeeld ook 'efemera' zoals een affiche van een tentoonstelling. Hopelijk heb ik je zo wat meer context bij dit object gegeven. Groeten, Lisa

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Direct vanaf het begin van haar carrière liet Yayoi Kusama zich veelvuldig fotograferen temidden van haar installaties en sculpturen. Deze foto’s zorgden voor veel publiciteit en vestigden de aandacht op Kusama als een excentrieke kunstenaar. Zij regisseerde de manier waarop zij werd geportretteerd telkens zorgvuldig. Soms ligt zij als een pin-up in haar installaties, op andere foto’s lijkt zij er volledig in te verdwijnen. De patronen die de ruimte vullen lopen door op haar lichaam of in de stoffen van haar kleding. In New York exposeerde Kusama regelmatig in Castellane Gallery, waarvan hier enkele foto’s zijn te zien. Ook in Nederland was ze een veelgevraagde kunstenaar. Zo exposeerde zij vanaf 1962 in Galerie A in Amsterdam, Galerie Delta en Galerie’t Venster in Rotterdam en in galerie Orez in Den Haag. In 1965 liet Kusama haar ‘Aggregation: One Thousand Boats Show’ zien in de befaamde tentoonstelling ‘Nul’ in het Stedelijk Museum te Amsterdam.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Foto van Yayoi Kusama's 'Compulsion Furniture (Accumulation)' (circa 1964)
Materiaal en techniek Zwart-wit foto
Objectsoort
Foto > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 241 mm
Hoogte 194 mm
Makers Auteur: Yayoi Kusama
Fotograaf: Anoniem
Inventarisnummer 3649 (MK)
Credits Schenking Hans Sonnenberg, 2010
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 2010
Vervaardigingsdatum in na 1963
Verzamelaar Hans Sonnenberg
Interne tentoonstellingen Yayoi Kusama - Infinity Mirror Room (2011)
Materiaal
Object

Alles over de maker

Yayoi Kusama

Matsumoto 1929

Direct na haar aankomst in New York maakte de Japanse kunstenaar Yayoi Kusama in de vroege jaren zestig furore in de internationale kunstwereld. Naast haar...

Bekijk het volledige profiel