Ensor was een zonderling, wiens faam berust op een reeks schilderijen waarin de maskers en skeletten uit zijn moeders feestartikelenwinkel de hoofdrol spelen. Ook schilderde hij een intocht van Christus, die niet Jeruzalem maar Brussel op zijn ezel binnentrekt, omspoeld door Ensors krankzinnig ogende tijdgenoten. Een stukje van dat schilderij is hier rechts in beeld bij de kunstenaar thuis te zien. In de kamer erachter zit hij zelf.
Specificaties
Titel | Interieur van de kunstenaar |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 66 cm Hoogte 84 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
James Ensor
|
Inventarisnummer | 1203 (MK) |
Credits | Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1958 |
Vervaardigingsdatum | in 1930 |
Verzamelaar | D.G. van Beuningen |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) |
Externe tentoonstellingen |
James Ensor (2009) Ensor in context (2010) Behind the Curtain. Concealment and Revelation since the Renaissance (2016) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | België > West-Europa > Europa |