Het licht dat hier over enkele bootjes in een spiegelglad meer en over de omringende bergen strijkt, is hetzelfde gouden avondlicht als op het riviergezicht van Aelbert Cuyp hiernaast. Pijnacker kent zulke landschappen en zo’n lichtval uit eigen ervaring want van circa 1645 tot 1648 heeft hij in Italië gewerkt. Hij behoort tot de tweede generatie van de zogenaamde Italianisanten. De rest van zijn leven kan hij succesvol teren op zijn Italiaanse repertoire.
Specificaties
Titel | Aan de oever van een meer |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 54,7 cm Hoogte 50 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Adam Pijnacker
|
Inventarisnummer | 1683 (OK) |
Credits | Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1847 |
Vervaardigingsdatum | in 1665 - 1670 |
Signatuur | signatuur: links onder; APijnacker |
Verzamelaar | F.J.O. Boijmans |
Interne tentoonstellingen |
De collectie als tijdmachine (2017) |
Literatuur | Italianisanten en bamboccianten: het Italianiserende landschap en genre door Nederlandse kunstenaars uit de zeventiende eeuw - 51, afb (zw/w) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Alles over de maker
Adam Pijnacker
Schiedam 1620/1621 - Amsterdam 1673
Adam Pijnacker of Pynacker reisde in 1645 naar Italië en verbleef daar tot 1648. Pijnacker was vermoedelijk naar het Zuiden afgereisd voor handel....
Bekijk het volledige profiel