De jongen op dit schilderij is twaalf jaar oud. Zijn leeftijd wordt rechtsboven aangegeven: 'AETATIS 12', links boven staat het jaartal 1531. Hij is een leerling van de Latijnse school, de voorloper van de huidige gymnasia. Een groot deel van de kennis van het Latijn werd op deze scholen aangeleerd door klassieke spreuken uit het hoofd te leren.
Specificaties
Titel | Portret van een jonge scholier |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is op reis |
Afmetingen |
Hoogte 46,5 cm Breedte 35 cm |
---|---|
Makers |
Toegeschreven aan:
Maarten van Heemskerck
Vroegere toeschrijving: Jan van Scorel Vroegere toeschrijving: Lucas van Leyden Vroegere toeschrijving: Meester van de Bicker-portretten |
Inventarisnummer | 1797 (OK) |
Credits | Aankoop 1864 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1864 |
Vervaardigingsdatum | in 1531 |
Signatuur | datering : links boven ; 1531. |
Inscripties | tekst: \\1\onderschrift op het papiertje in de linkerhand; # * \\1\.Quis.dives? qui nil cupit.Quis.pauper? Avar(us) @@ \\2\Wie is rijk? die niets begeert. Wie arm? de hebzuchtige vrek @@ \\3\Oia dat Dominuiz, non habet ergo minus @@ \\4\Alles geef |
Herkomst | : veiling Rotterdam (Lamme), 1864/10/13, coll. mevt. J. van der Hoop (Dordrecht) VAN: Hoop, mevr. J. van der IN/OP: 1864 TE: Rotterdam VOOR: OPM: nr 75 |
Interne tentoonstellingen |
Van Eyck tot Bruegel (1994) De Collectie Verrijkt (2011) Maarten van Heemskerck - Het oude Rome herleeft / Ancient Rome Relives (2012) BABEL - Oude meesters terug uit Japan / Old Masters Back from Japan (2018) Lievelingen (2024) |
Externe tentoonstellingen |
Nederlandsche Kunst van de XVde en XVIde eeuw (1945) Collection of Museum Boijmans Van Beuningen – Bruegel’s ‘The Tower of Babel’ and Great 16th Century Masters (2017) Maarten van Heemskerck (2024) Vergeet me niet (2021) |
Onderzoek |
Toon onderzoek ALMA |
Literatuur | G. Lafenestre & E. Richtenberger, La peinture en Europe. La Hollande, Paris 1898, pp. 38-39 (als Jan van Scorel); J. Six, ‘De ontwerpers der Haagsche glasramen,’ Oud Holland 37 (1919), pp. 169-176, op p. 175 (als Heemskerck?); G.J. Hoogewerff, Jan van Scorel. Peintre de la Renaissance Hollandaise, Den Haag (Martinus Nijhoff) 1923, p. 72 en cat. 10 (als Jan van Scorel); C.H. de Jonge, 'Vroege werken van Maerten van Heemskerck,' Oud Holland 49 (1932), pp. 145-160, op p. 157 (als Heemskerck); C.H. de Jonge, Jan van Scorel, Amsterdam (H.J.W. Becht) 1940, p. 35 (als Jan van Scorel); G.J. Hoogewerff, De Noord-Nederlandsche schilderkunst, 5 vols., Den Haag (Martinus Nijhoff) 1936-1947, vol. 4 [1941-1942], pp; 104-107 en 239 (als Meester van de Bicker-portretten, mogelijk Jacob Nobel Hendricksz van Utrecht of Jan Lucasz); K.G. Boon, ‘Overzicht van de litteratuur betreffende Nederlandsche kunst, verschenen in Nederland van 1942-1946,’ Oud Holland 61 (1946), pp. 157-165, op pp. 157-158 (als Meester van de Bicker-portretten, mogelijk Maarten van Heemskerck) A.C. Esmeijer, G.J. Hoogewerff & S.H. Levie, exh. cat. Jan van Scorel, Utrecht (Centraal Museum) 1955, p. 52, nr. 39 (als Jan van Scorel); N. van der Blom, ‘De Latijnse teksten van De Scholier van Jan van Scorel,’ Bulletin Museum Boymans 8 (1957), pp. 91-100; Museum Boymans-van Beuinngen Rotterdam. Catalogus schilderijen tot 1800, Rotterdam 1962, pp. 128-129 (als Jan van Scorel); M.J. Friedländer, Die frühen Niederländischen Maler. Von van Eyck bis Bruegel, Keulen (Phaidon) 1965, p. 141 (als Jan van Scorel); M.J. Friedländer, Early Netherlandish painting, 12 vols., Leiden (Sijthoff) 1967-1976, vol. 12, pp. 73, 79-80 en 127, nr. 374 (als Jan van Scorel); M. Faries, ‘Underdrawings in the workshop of Jan van Scorel. A study with infrared reflectography,’ Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 26 (1975), pp. 89-228, op p. 203, noot 16; R. Grosshans, Maerten van Heemskerck. Die Gemälde, berlin (Horst Boettcher Verlag) 1980, pp. 32 en 64 (als niet van Heemskerck); J.A.L. de Meyere, exh. cat. Jan van Scorel 1495-1562. Schilder voor prinsen en prelaten, Utrecht (Centraal Museum) 1981, p. 27 (als Jan van Scorel); E.K.J. Reznicek, ‘Review R. Grosshans, Maerten van Heemskerck. Die Gemälde,’ Oud Holland 97 (1983), pp. 40-46, op pp. 42-43 (Maarten van Heemskerck?); L. Silver, ‘Review R. Grosshans, Maerten van Heemskerck. Die Gemälde, and A. Zweite, Marten de Vos als Maler,’ Zeitschrift für Kunstgeschichte 47, 2 (1984), pp. 269-280, op p. 270 (als Heemskerck); E.K.J. Reznicek, ‘A survey of recent discoveries and a bibliography concerning Dutch art 1500-1600,’ in G. Gavalli-Björkman (ed.), Netherlandish mannerism. Papers given at a symposium in Nationalmusuem Stockholm, September 21-22, 1984, Stockholm (Nationalmuseum) 1985, pp. 6-13, p. 9 (als problematische toeschrijving); J.P. Filedt Kok, W. Halsema-Kubes & W.T. Kloek (eds.), exh. cat. Kunst voor de Beeldenstorm, 2 vols., Amsterdam (Rijksmuseum) 1986, pp. 194-195, cat. 72 [tekst J.C. Harrison] (als Heemskerck); J.C. Harrison, ‘The Detroit Christ on Calvary and the Cologne Lamentation of Christ: two early Haarlem paintings by Maerten van Heemskerck,’ in Renaissance en Reformatie en de kunst in de Noordelijke Nederlanden (Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 37), Haarlem (Fibula-van Dishoeck) 1986, pp. 175-194, op p. 176 (als Heemskerck); J.C. Harrison, The paintings of Maerten van Heemskerck, diss. Ann Arbor 1987, nr. 11 (als Heemskerck); W. Kloek, ‘Onderzoek tijdens de tentoonstelling ‘Kunst voor de beeldenstorm’,’ Bulletin van het Rijksmuseum 35, 3 (1987), pp. 242-251, op pp. 245-247 (als Heemskerck?); J. Sander, Niederländische Gemälde im Städel 1400-1550, Mainz 1993, pp. 312-313 (als Jan van Scorel); F. Lammertse (ed.), Van Eyck to Bruegel, 1400 to 1550: Dutch and Flemish Painting in the collection of the Museum Boymans-van Beuningen, Gent (Snoeck-Ducaju & Zoon) 1994, pp. 318-321, cat. 73 [tekst door Jeroen Giltaij] (als Jan van Scorel); M. Faries, C. Steinbüchel & J.R.J. van Asperen de Boer, ‘Maarten van Heemskerck and Jan van Scorel’s Haarlem Workshop,’ in A. Wallert, E. Hermens & M. Preek (eds.), Historical Painting Techniques, Materials, and Studio Practice, Marina Del Rey, CA (The Getty Conservation Institute) 1995, pp. 135–139, vnl. pp. 138-139, noot 12 (als Heemskerck); M. Faries & L.M. Helmus, De Madonna's van Jan van Scorel 1495-1562. Serieproductie van een geliefd motief, Utrecht 2000, p. 8 (als Heemskerck); J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 187 (als Jan van Scorel); J.B. Bedaux & R. Ekkart, exh. cat. Kinderen op hun mooist. Het kinderportret in de Nederlanden 1500-1700, Haarlem (Frans Halsmuseum) & Antwerpen (KMSKA) 2000, pp. 92-94, cat. 4 [tekst Jan Baptist Bedaux] (als toegeschreven aan Maarten van Heemskerck); M. Bol, 1531 Aetatis 12. Unraveling the iconography of the Boijmans’ Portrait of a Boy, RMA scriptie Utrecht 2007; P. van der Coelen (ed.), exh. cat. Images of Erasmus, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 2008, pp. 102 en 122, cat. 37 (als Jan van Scorel); R.H. Marijnissen, The masters’ and the forgers’ secrets. X-ray authentication of paintings, from Early Netherlandish till modern, Brussel 2009, p. 265 (als Jan van Scorel); S. van Dijk, 'Geleerd. Portretten van humanisten,' in idem & M. Ubl (eds.), exh. cat. Vergeet me niet. Portretten uit de Renaissance, Amsterdam (Rijksmuseum) 2021, pp. 200-213, op pp. 210-213 en 260 (als Maarten van Heemskerck). |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Maarten van Heemskerck
Heemskerk 1498 - Haarlem 1574
Maerten van Heemskerck was van 1527 tot 1529 in de leer bij Jan van Scorel en leerde via hem de Italiaanse kunst al kennen vóór hij in 1532 naar Italië ging...
Bekijk het volledige profiel