:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portret van Anna van Boxhoorn, haar man Jan van Amstel en een onbekende jongen

Portret van Anna van Boxhoorn, haar man Jan van Amstel en een onbekende jongen

Abraham van den Tempel (in 1671)

Vraag maar raak

  • Miranda van de Mortel vroeg

    ik zie dat dit schilderij op reis is. Is het momenteel ergens anders te bekijken? En zo ja, waar dan?

    En in welk jaar is de special van ARTtube gemaakt waarin dit schilderij centraal gezet wordt in de pietendiscussie?

    groet,
    Miranda

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Miranda,
    Dit werk is momenteel te zien in het Rijksmuseum Twenthe in Enschede. Het is daar tot 20 januari 2019 te bekijken. De special van ARTtube is gemaakt als aflevering van ‘Boijmans TV’ in de zomer van 2010.

    Groet,
    Esther

  • Michiel Korthals vroeg

    Ik vind deze film niet kunnen. Ten eerste is het waarschijnlijk dat hier wel een slaaf van Van Amstel wordt afgebeeld. Uit "https://bukubooks.wordpress.com/swart/'' blijkt zeer duidelijk dat zeelieden en handelaren hun slaven buitgemaakt op hun tochten meenamen naar Nederland. Ten tweede is het verband met Zwarte Piet en Sinterklaas volkomen onduidelijk (iedereen begrijpt plotsklaps???). De bezoekende Ghanesen worden voor joker gezet, want zij willen hun gastvrouw niet verwarren, en zij gedragen zich keurig, hoewel ze door de aanwezigheid van de blackfaces beledigd worden. Zwarten gelden of als begeerd teken van rijkdom of als onderdeel van een feestje. Niet als mensen. Schandalig!

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Michiel, Dank voor je bericht. Wij kunnen ons voorstellen dat de video over dit kunstwerk vragen en opmerkingen oproept. Dat is precies de reden dat we deze video hebben gemaakt. Boijmans TV, waar deze video een aflevering van is, is indertijd ontwikkeld om discussie te bevorderen, de maker wilde maatschappelijke vraagstukken aan de orde stellen. Daarbij gaat de rondleiding in op het schilderij waarbij iedereen oog heeft voor de geweldige techniek van de schilder (de textuur van de glanzende stoffen) en toch even voorbij gaat aan het feit dat het echtpaar een klein slaafje als 'pronkstuk' mee heeft laten schilderen. De Ghanese mannen zijn uitgenodigd mee te praten over deze kwestie en bewust betrokken bij een theatrale verbeelding van een maatschappelijk vraagstuk. In de aflevering gebeurt dus hetzelfde wat veel kunstwerken doen: op het scherp van de snede een probleem presenteren zodat er een discussie ontstaat. We willen zeker niet ontkennen dat het jongetje rechts een tot slaaf gemaakte jongen was, dit staat overigens ook vermeld bij de beschrijving van dit schilderij.

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Dit dubbelportret ontstaat twee jaar na de dood van Jan van Amstel. De status van het echtpaar wordt benadrukt in dit portret door het decor, hun kostbare kleding en de aanwezigheid van een Afrikaanse jongen die in alle waarschijnlijkheid via de slavenhandel in Nederland is beland. Het schip op de achtergrond verwijst naar Van Amstels functie als kapitein, net als de staf die hij in zijn hand houdt. Postume portretten komen in de 17de eeuw vaker voor, vooral in familieverband.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Portret van Anna van Boxhoorn, haar man Jan van Amstel en een onbekende jongen
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 181 cm
Hoogte 142 cm
Makers Schilder: Abraham van den Tempel
Inventarisnummer 1852 (OK)
Credits Aankoop 1865
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1865
Vervaardigingsdatum in 1671
Signatuur datering : op de zuil ; # * AVde Tempel 1671 signatuur: op de zuil; # * AVde Tempel 1671
Herkomst vererving : Dussen, Maria van der VAN: Boxhoorn, Anna IN/OP: 1726 TE: Amsterdam VOOR: OPM: vermoedelijk geërfd, Maria van der Dussen was een achternicht van Anna Boxhoorn aankoop : Court, Allard de la VAN: Mieris de Jonge, Frans van IN/OP: 1745 TE: Leiden VOOR: ¿ 100,00 OPM: Frans van Mieris de Jonge was kunsthandelaar aankoop : Marck, Johan van der VAN: veiling Leiden, 1776/09/08-09, Allard de la Court IN/OP: 1766 TE: Leiden VOOR: ¿ 115,00 OPM: veiling Allard de la Court, Leiden, 8/9-9-1766, nr 6 aankoop : Yver, Pieter VAN: veiling Amsterdam, 1773/08/25, Johan van der Marck Aegidiusz. IN/OP: 1773 TE: Amsterdam VOOR: ¿ 100,00 OPM: veiling Johan van der Marck Aegidiusz., Amsterdam, 25-8-1773, nr 318 aankoop: veiling Parijs (Drouot), 1865/05/23, coll. Prins Radziwill, Rusland VAN: Radziwill, Prins IN/OP: 1865 TE: Parijs VOOR: OPM:
Interne tentoonstellingen De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen Vormen van verdraagzaamheid (2013)
A Global Table (2017)
Lief en Leed (2018)
Boijmans bij de Buren - REMIX ROTTERDAM, Boijmans X Wereldmuseum (2020)
Onderzoek Toon onderzoek ALMA
Literatuur Catalogus schilderijen tot 1800 <1962> - 138 Nederlandse portretten uit de 17e eeuw - 188-190 Honderdvijftig jaar er bij en er af: De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam 1849 tot 1999 - 199
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Abraham van den Tempel

Leeuwarden circa 1622 - Amsterdam 1672

Abraham van den Tempel was de zoon van de schilder Lambrecht Jacobsz. Zijn achternaam verkreeg hij door de tempel die op de gevelsteen van zijn huis was...

Bekijk het volledige profiel