Na de kruisigingsdood van Christus schrijft Mattheus: 'Toen het avond was geworden kwam een rijk man, een zekere Jozef van Arimatéa, die zich ook als leerling bij Jezus had aangesloten. Hij was naar Pilatus gegaan en had om het lichaam van Jezus gevraagd. Daarop had Pilatus bevolen het te geven. Jozef nam het lichaam, wikkelde het in een smetteloze lijkwade en legde het in zijn graf dat hij pas in de rotsen had laten uithouwen. Nadat hij een grote steen voor de ingang van het graf gerold had ging hij heen.' (Mattheus 27:57-60) Van der Werff beeldt de dode Christus als een ideaal naakt af. Hij ligt in de armen van Jozef van Arimatéa en wordt omringd door een aantal vrouwen onder wie Maria Magdalena, de vrouw die Jezus' arm vasthoudt. Links op de achtergrond is de toegang tot het graf zichtbaar. Rechts komen nog twee figuren aanlopen.
Specificaties
Titel | De graflegging van Christus |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek op paneel |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 54,5 cm Hoogte 81,5 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Pieter van der Werff
Vroegere toeschrijving: Adriaen van der Werff |
Inventarisnummer | 1967 (OK) |
Credits | Aankoop 1869 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1869 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1706-1722 |
Tentoonstellingen | Adriaen van der Werff, Rotterdam (Historisch Museum) 1973, cat. 22? |
Literatuur | C. Hofstede de Groot, Beschreibendes und kritisches Verzeichnis der Werke der hervorragendsten Holländischen Maler des XVII. Jahrhunderts, nach dem Muster von John Smith’s catalogue raisonné, 10 vols., Esslingen a.N. etc. 1907-1928, vol. 10, p. 254, nr. 70.1 (als mogelijk Pieter van der Werff); Museum Boymans-van Beuningen Rotterdam. Catalogus schilderijen tot 1800, Rotterdam 1962, p. 152 (als Adriaen van der Werff); D.P. Snoep et al., exh. cat. Adriaen van der Werff, Rotterdam 1973, p. 22, cat. 22 (als Adriaen van der Werff); B. Gaehtgens, Adriaen van der Werff 1659-1722, München 1987, pp. 304-306, cat. 64.2 en fig. 64a (als ‘Werkstattkopie (P.v.d. Werff?)’, na 1703); J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 223 (als Adriaen van der Werff). |
Materiaal |
Doek
> Bewerkte vezel
> Vezel
> Plantaardig materiaal
> Organisch materiaal
> Materiaal
> Materiaal en techniek
|
Object | |
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje