:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De graflegging van Christus

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Na de kruisigingsdood van Christus schrijft Mattheus: 'Toen het avond was geworden kwam een rijk man, een zekere Jozef van Arimatéa, die zich ook als leerling bij Jezus had aangesloten. Hij was naar Pilatus gegaan en had om het lichaam van Jezus gevraagd. Daarop had Pilatus bevolen het te geven. Jozef nam het lichaam, wikkelde het in een smetteloze lijkwade en legde het in zijn graf dat hij pas in de rotsen had laten uithouwen. Nadat hij een grote steen voor de ingang van het graf gerold had ging hij heen.' (Mattheus 27:57-60) Van der Werff beeldt de dode Christus als een ideaal naakt af. Hij ligt in de armen van Jozef van Arimatéa en wordt omringd door een aantal vrouwen onder wie Maria Magdalena, de vrouw die Jezus' arm vasthoudt. Links op de achtergrond is de toegang tot het graf zichtbaar. Rechts komen nog twee figuren aanlopen.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel De graflegging van Christus
Materiaal en techniek Olieverf op doek op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 54,5 cm
Hoogte 81,5 cm
Makers Schilder: Pieter van der Werff
Vroegere toeschrijving: Adriaen van der Werff
Inventarisnummer 1967 (OK)
Credits Aankoop 1869
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1869
Vervaardigingsdatum in circa 1706-1722
Tentoonstellingen Adriaen van der Werff, Rotterdam (Historisch Museum) 1973, cat. 22?
Literatuur C. Hofstede de Groot, Beschreibendes und kritisches Verzeichnis der Werke der hervorragendsten Holländischen Maler des XVII. Jahrhunderts, nach dem Muster von John Smith’s catalogue raisonné, 10 vols., Esslingen a.N. etc. 1907-1928, vol. 10, p. 254, nr. 70.1 (als mogelijk Pieter van der Werff); Museum Boymans-van Beuningen Rotterdam. Catalogus schilderijen tot 1800, Rotterdam 1962, p. 152 (als Adriaen van der Werff); D.P. Snoep et al., exh. cat. Adriaen van der Werff, Rotterdam 1973, p. 22, cat. 22 (als Adriaen van der Werff); B. Gaehtgens, Adriaen van der Werff 1659-1722, München 1987, pp. 304-306, cat. 64.2 en fig. 64a (als ‘Werkstattkopie (P.v.d. Werff?)’, na 1703); J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 223 (als Adriaen van der Werff).
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Pieter van der Werff

Kralingen 1665 - Rotterdam 1722

Bekijk het volledige profiel